Brukerstyrte helsetjenester - har vi råd til å la det være?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Brukermedvirkning og pasientmakt
Kommunen og samhandling - utfordringer
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Forventninger til vegen videre
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Seksjon for kvalitetsutvikling
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Demensteam Lier Kommune
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Basiskompetanse.
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Arbeid i akutt team, bl.a. håndtering av rus
Kommunale sykehusplasser?
Samhandling Samhandlingsutvalg – Kommuner og Helseforetak Nasjonalt Pilotsykehus.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Ungdomsrådet Av ungdom, for ungdom CP konferanse 30 jan 2015.
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
Samfunnskunnskap Emne 4: Helse. Hva er god helse? Jeg er frisk Jer er ikke syk Fysisk eller psykisk Jeg har det bra Jeg trives Jeg sover godt Jeg spiser.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Visjon for en bedre primærhelsetjenste Hege- Kristin Aune Jørgensen, Kommuneoverlege i Beiarn,
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Hva kan Helse Nord gjøre bedre? Onsdagsmøte UNN Anne Helen Hansen Kommuneoverlege Tromsø kommune Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i.
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
Brukerrådet Akuttpsykiatrisk seksjon – Oslo Universitetssykehus
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Psykiatri-case Høsten 2017
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
To år med Nasjonal helse- og sykehusplan
Verktøy for god bruker-med-virkning i forbedringsarbeid
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Brukerundersøkelser - resultat
Reduksjon av uønsket variasjon
Psykiatri-case Høsten 2017
Utskrift av presentasjonen:

Brukerstyrte helsetjenester - har vi råd til å la det være? T: Vi har vært på studietur til Alaska for å se en brukerstyrt helsetjeneste. Det var en sterk og inspirerede opplevelse og vi vil dele noen inntrykk med dere. Southcentral foundation er en helseorganisasjon som eies av urbefolkningen og styrer hele helsetilbudet til urbefolkningen; 46 800 innbyggere i Anchorage og store områder rundt (55 landsbyer). 1350 ansatte. Alf Magne Bårdslett & Trulte Konsmo

Brukerstyrte tjenester Eies av urbefolkningen Brukerne defineres som urbefolkningen Styret består av representanter fra urbefolkningen Repertoar av måter å få fram brukernes erfaringer og ønsker- og bruke dette i forbedringsarbeid AM: Kundefokus - friske og syke Southcentral Foundation

En stor undersøkelse i 1993 viste Uker/måneder med ventetid Akutt legevakt med 4-8 timers ventetid Mangel på omsorg, høflighet og respekt Følte seg annenrangs Ingen kontinuitet og koordinering Brukerne ble sendt rundt i systemet Dårlig teknologi og hygiene T: Dette var resultatene av en stor undersøkelse av befolkningens tilfredhet. Noe kjent? Kongressen i USA har vedtatt at urbefolkningen skal få gratis helsetjenester og utdanning for tort og svie; tatt landet deres. De innså at det eksiserende systemet virket undertrykkende på urbefolkningen og at det var best at urbefolkningen selv eide og styrte tjenestene. Southcentral Foundation har gradvis tatt over alle helsetjenestene for urbefolkningen fra 1985 til 1999. deler av sykehuset sammen med Alaska Native Tribal Health Consortium. Siden da har de gjenomført omfattende endringer ift filosofi, struktur og utførelse i tilbudet . Fått priser og utmerkelser fra hele verden Southcentral Foundation

… og bedre har det blitt! Både brukere og ansatte er tilfredse Det forebyggende arbeidet har økt 50 % reduksjon i legevakt og ø hjelp 53% reduksjon i innleggelser på sykehus 65 % reduksjon i forbruk av spesialisthelsetjeneste 20% reduksjon av primærhelsetjeneste AM: Målet var at brukerne skulle få et bedre tilbud; ikke å spare penger. Overraskende Turnover redusert Southcentral Foundation

VISION Et urbefolkningssamfunn som opplever følelsesmessig, fysisk, mental og åndelig velvære. MISJON / OPPDRAG Arbeide sammen med urbefolkningen for å skape velvære gjennom helse- og relaterte tjenester. T: Presidenten i SCF; Katherine Gottlieb Urbefolkning= brukerne = kundene Helhet (ikke deler) Velvære (ikke sykdom) Bygger på kulturen; helsetjenesten er blitt samlingsstedet og kulturen noe de er stolte av. Southcentral Foundation

Får fram brukernes meninger Grupper fra de ulike urbefolkninger Eldreråd Undersøkelser i befolkningen Spørreundersøkelser Fokusgrupper Dialogkonferanser Offentlige fora Ansatte, pasienter, familier + spioner! Hot-line osv osv. AM: Måler også tilfredshet hos ansatte og bruker dette aktivt Southcentral Foundation

...og bruker det til systematisk forbedring T: De jobber også kontinuerlig med å forbedre tjenestene og har bygd opp et imponerende system for å sikre ta alt forbedringsarbeid er forankret i misjon / visjon, at tiltakene prøves ut i liten skala og sprees innad i organisasjonen hvis de er vellykkede. Tjenestene ha valgt bestemte metoder og verktøy som det er et krav at de bruker. Her ser dere hvordan gangene var fylte med måleinstrumeneter og resultater - Ansatte må også bruke dette på seg selv.

Sats på langvarige relasjoner AM: Familie Helhetlig tilbud fra vugge til grav Trygghet og nærhet Familie / nettverk Southcentral Foundation

Hvem tar egentlig avgjørelsene? Alvorlighetsgrad Systemet Pasient /Familie Lav Høy 100 Kontroll T Southcentral Foundation

Mikroteam i primærhelsetjenesten ut fra den enkeltes behov Bruker + familien Primærlege Sykepleier / koordinator Atferdsterapeut? Farmasøyt? T:Langvarige relasjoner bygges ift primærlegen - og resten av mikroteamet God ressursutnyttelse, helhetlig tilbud. Ventelistene er fjernet; time på dagen! Southcentral Foundation

Et helhetlig tilbud Bygget på kulturen Ikke inndelt etter diagnoser / type tjeneste Sykehus og primærhelsetjenesten jobber sammen og ligger samme sted Alternativ behandling er inkludert AM Southcentral Foundation

AM

Komplementær behandling am

Del egne erfaringer med innovative former for brukermedvirkning Drøft disse i lys av innleggene i dag. Hva trenger vi å gjøre mer av?