Forsvarlig drift … og bedre skal det bli 31. Oktober 2007Odd Arild Haugen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Brukermedvirkning og pasientmakt
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Retningslinje- og implementeringsarbeid
Ferdighetstrening (FT)
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Infeksjonskontrollprogram i Salten
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Forebygging av urinveisinfeksjoner Hvorfor trenger vi prosedyrer?
Jurist og Høgskolelektor Seniorrådgiver (fylkesmannen) Lasse Johnsen
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Prosessuell Materiell Personell
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
FAGLIG FORSVARLIGHET OG PASIENTSIKKERHET
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Tilsynsmyndighetens rolle
Hvorfor overvåke postoperative sårinfeksjoner?
Nasjonale kvalitetsregistre
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Barn som pårørende.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Samhandling leder/verneombud
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
1 Norsk Helsearkiv Hva, og hvorfor? Herbjørn Andresen prosjektrevisor, Norsk helsearkiv 27. oktober 2011.
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
TUBERKULOSEKOORINATOR`S ROLLE OG FUNKSJON
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Arbeidsmiljøet for ansatte
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Juridiske utfordringer ved Samhandlingsreformen Av professor dr. juris Asbjørn Kjønstad Universitetet i Oslo.
Kvalitet, risiko og avvik
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Helse miljø og sikkerhet
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Forsvarlig drift … og bedre skal det bli 31. Oktober 2007Odd Arild Haugen

Begrepet forsvarlig virksomhet. Lov om helsepersonell §4 Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig Lov om spesialisthelsetjenesten § 2 – 2 … helsetjenester skal være forsvarlige Lov om kommunehelsetjenester § 6 – 3 impliserer forsvarlighet

Hva innebærer kravet til forvarlighet? Noe mer enn dagligtalen. Bestemmelsene i lovene gir ikke direkte svar. Rettslig standard. Det mest grunnleggende i helseretten. Minstekravet for praksis i helsevesenet. Loven selv gir ikke svar på hvilke normer som stilles. Må søke utenfor loven for å finne innhold. Asbjørn Kjønstad: Helserett

Bestemmelsene viser til medisin og helsefag utenfor loven Individkrav ( lov om helsepers. § 4.) Kontinuerlig forandring i praksis og teori. Vanskelig å finne en klar standard Krav til å følge med i utvikling Tryggere på ”vanlig praksis” Alvorlig resultat kan virke inn. Gjelder alle deler av medisinsk praksis Gjelder ikke alternativ behandling Kravet overordnet andre prinsipper

Systemkrav ( Spes.htj. § 2 – 2.) Rettet mot ledelsen av virksomheten: Krav til organisatoriske løsninger for å oppfylle forsvarlighetskravet. Forsvarlig § 16 helsepersonelloven har motsvarende bestemmelse. Forskrift for internkontroll i helse- og sosialsektoren §4. Styringsskjema for organisasjonen.

Forskriftene § 4 a) organisasjon, mål, forebedr.arb., ansvar c) ansatte tilstrekkelig kunnskap og ferdigh. d) arbeidstakere medvirker og bidrar e) pasienter og pårørendes erfaring brukes f) oversikt over fare for svikt g) utvikle og forbedre prosedyrer, rutiner for forebygge brudd på helselovgiv. h) systematisk overvåking av internkontroll

Uforsvarlig Forsvarlig God praksis Optimal praksis ENKELTKONSULTASJONER og FORLØP Begrep forsvarlig/uforsvarlig ikke lett å fastslå – ikke mål

Komplisert organisasjon: ”Løst sammensatt system” Institusjon. ): Har funnet en selvsagt form Ledelse: Ansvar med tilhørende styringsrett: 40 lover, god praksis, systemkrav. Økonomi. Leger: autonomi (§ 4,3 med. beslutn) Spenning og polarisering. Helsesystem: politiske organisasjoner. Forandringer, også innen kvalitet, må passere organisasjoners mikro-politske filter

Hvor entydige er signaler om kvalitet? Sentrale organer: Internkontroll - systemrevisjon Kvalitetsindikatorer Lovbestemmelsene Sykehusdirektør Internkontroll Sertifisering - akkreditering Klinikere Helseresultater Registere. Lukket status.

Kommunikasjonsverktøy: Kvalitet - hvordan er realiteten Økonomi - hva koster det Produktivitet - hvor ”efficient” Mangler systemer

MED A AKUTTM.KIR B 3 KIR B OPR POST OP KIR B 3 MED A UREDURED UTREDN. AKUTTINNL. PRE OPER. OPERASJON OVERVÅK PAS. BEH. PAS.BEH. ETTERKONTR. KIR/ MED

Kvalitet ikke seg entydigbegrep Erfaring: mye retorikk Ett problem: Hva mener vi med kvalitet? dagligdags ”bra” vitenskapelig / ekspertvurdering pasienttilfredshet konsument: valgfrihet demokratisk – kollektivt gode Pfeffer and Cote, 1991

Arbeid og spenning rundt arbeid: Hvordan står det til med kvalitet ? Makro svaret: Leveår Forhindre sykdom/død Helsevesenet stadig viktigere for liv og helse Thomas McKeown, John P. Bunker, Martin McKee/Ellen Nolte

Urotall: Pasientskadeerstatning (NPE) Ca saker i fjor - ca 1/3 medhold) Uheldige hendelser i helsevesenet. Hvis internasj. gjennomsnitt passer på Norge: Ikke tilsv register i Norge. Av vel utskrevne pasienter i 2005 ca uheldige hendelser ca dødsfall Halvparten mulig forebygget? Stor avstand til faktiske meldinger Hvorfor annerledes enn i andre land? Peter F. Hjort: Uheldige hendelser i Helsetjenesten

Hva med medisinsk kultur? Luftfart? Gjorde opp materiale. Kasus for mislykket behandling. Alle vil ha best mulig kvalitet. Bedre kvalitet krever forandring Lærende organisasjon Peter Hjorts utgangspunkt: Åpenhet – registrering. Konsekvenser. Får vi data? Skapes overdrevne reaksjoner i media? Tillit? Registre. Ingen forandring som inkl. registrering av individuelle eller kollektive adferdsfeil uten å passere mikro-politiske filtere.

Jussens krav til forsvarlig virksomhet peker tilbake på medisinsk praksis. God praksis. Status uklar. Viktig arbeid organisasjon og system Kunnskap om realiteter: Kvalitet & Kompleksitet. Helsetj. forskn. Trend for mer åpenhet Pleie kvalitets kultur, lærende organis. Samspill Systemer for kommunikasjon / roller