Nordnorsk Kompetansesenter-Rus Kari Hjertholm Danielsen og Øystein Gravrok Narvik 28. sept 2006
Mål og arbeidsområder NNK- Rus Hovedmål for NNK-Rus bidra til at praktikere i Nord - Norge gjør mer av det vi vet er virksomt, og mindre av det som ikke er virksomt innen behandling og forebygging av rusproblem. være ”limet” ml forskning, politikk og praksis Arbeidsområder NNK-Rus: 1. Råd, veiledning og iverksetting av tiltak 2. Kompetanseutvikling og undervisning 3. Forsknings - og utviklingsarbeid (FoU) – forebygging og behandling 4. Plan, utredning og dokumentasjon 5. Drift og videreutvikling av nasjonal nettjenesten www.forebygging.no og andre IKT-baserte tjenester 6. Profilering og informasjon
Hva er individuell plan. Helhetlig Koordinert Individuelt tilpasset En tjenesteyter ansvarlig En overordnet plan Oversikt over innhold i IP Brukermedvirkning
IP – studie i Midt-troms
IP – FoU studie i Midt-troms 10 troms kommuner og tre DPS ca 40 000 innb Intervjuet koordinatorer (helse, sosial med mer) i deres arbeid over et år De fleste koordinatorene har tidligere erfaring med tverrsekt/faglig. samarbeid Flere gode erfaringer på bruk av IP på annen problematikk, erfaringer ikke overført til arbeid med rusmisbrukere.
Noen problemstillinger i FoU arbeidet: Hva hemmer og hva fremmer kommunenes arbeid med IP ? 1. Individnivå: hva skjer i kontakten mellom bruker/klient og koordinator. 2. Systemnivå: Hva skjer i kontakten mellom koordinator og ”resten” av kommunen, andre offentlige og private instanser. = Tverrfaglig samarbeid
Tverrfaglig samarbeid et faglig samarbeid på tvers av hva da Tverrfaglig samarbeid et faglig samarbeid på tvers av hva da.....? ”et møte mellom ulike stammer…..”
Tverrfaglig samarbeid: Hemmende forhold Vi har ikke tid til å sette oss ned i lag fra flere etater og felles problemstillinger. Vi koordinatorer for rusklienter får ikke innpass i andre etater, annet arbeid er ”viktigere. ” Vi har har ulike virkelighetsoppfatninger internt om hva som er problemet Vi har dårlig erfaring med samarbeid med ”de andre” ” slik gjør vi det bare her – det har vi alltid gjort/ kulturen
Ulike faggrupper – ulik navnsetting på samme person Borger Kunde Mottaker Pasient Klient Bruker Rusmisbruker Rusmiddelmisbruker Ulikt innhold tillegges ordene fra ulike faggrupper og hvem har definisjonsmakt?
Vi bare liker ikke……. BUP Barnevernet Skolen Helsetjenesten Politiet H.Waal
Eksemplet (ikke) samarbeid om rusklient
Tverrsektorielt samarbeid Idealet: Helse- og sosialsektor Skolesektor Fellesområde for samarbeid om klient Teknisk sektor Kultursektor
Inndelt i sektorer, men livet leves på tvers……. Realiteten: Helse- og sosialsektor Teknisk sektor Kultursektor Skolesektor : Skott mellom sektorene, vanskelig å samarbeide om ulike målgrupper ”som lever på tvers”
Utfordringer for tverrfaglig samarbeid Utfordringer knyttet til det å balansere mellom strategisk og kommunikativ handling. Strategisk handling dreier seg om at handlingene er mest mulig effektiv for å nå et definert mål. For den enkelte faggruppe eller etat vil det ofte dreie seg om å handle ”effektivt” i henhold til kjente rammer og arbeidsmåter. Kommunikativ handling er forståelsesorientert og søker å etablere et felles forståelsesgrunnlag for handlingene.
Koordinator – får mange roller Fagformilder Dialog tilrettelegger Egen faglig tyngde, mange faglige virkeligheter Dialog med og om bruker/klient Nettverksbygger Administrator Formelle (forankring i ledelse) og uformelle kontakter Økonomi, plan, lov oversikt = Kombinert løper
Tverrfaglig samarbeid: Forhold som fremmer: Bruker/klient/pasient i sentrum Man må ha noen felles ”slag” i lag – bli kjent trygg på hverandre. Utvikle forståelse for ”de andres” arbeidssituasjon og faglige virkelighetsforståelse Klar styring/noen tar ansvar i fagsamarbeid
Eksemplet (godt) samarbeid om rusklient
Tverrfaglig takk for oss Kari og Øystein