Utvalget for fag- og yrkesopplæringen (Karlsen-utvalget) Jan Christian Vestre utvalgsmedlem.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Landsorganisasjonen i Norge
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Hva vektlegger LO ved bidrag fra partnerskapene i relasjon til styrket utdannings- og yrkesrådgiving? Partnerskap for karriereveiledning Hamar oktober.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.

Status for Kunnskapsløftet
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hvordan lykkes med yrkesfag
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norsk mal: Startside FIOLETT Relevante saker innen fagopplæring Østlandssamarbeidet Dagfinn Hertzberg - Kunnskapsdepartementet.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.

Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Evaluering av norsk utdanningsforskning
Fagforbundet Vest-Agder
Are Solli og Kristian Ilner
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008

Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Utvalget for fag- og yrkesopplæringen (Karlsen-utvalget) Jan Christian Vestre utvalgsmedlem

2 Kunnskapsdepartementet Mandat Omfattende mandat som berører de fleste sidene av fag- og yrkesopplæringa Arbeidsmarked, mobilitet, konkurranse om arbeidskraft, teknologisk utvikling, innovasjonsevne, miljøutfordringer, kompetansebehov, rekruttering (herunder i helse og omsorg), bredde og spesialisering, læreplasser, frafall

3 Kunnskapsdepartementet Sammensetning Forbundssekretær Rolf Jørn Karlsen, leder, SKIEN Forskningsdirektør Ida Munkeby, TRONDHEIM Student Jan Christian Vestre, OSLO LO-sekretær Tor-Arne Solbakken, RYGGE Seniorrådgiver Helge Halvorsen, MOSS Nestleder Per Aahlin, NITTEDAL Helse- og sosialsjef Lise Tanum Aulie, STOKKE Fylkesutdanningssjef Marit Schønberg, STJØRDAL Fiskeoppdretter Lisbeth Berg Hansen, BINDAL Forsker Pål Schøne, OSLO Fagekspert Jens Bjørnåvold, BRUSSEL Direktør Gunn Ovesen, OSLO Seniorforsker Robert Salomon, OSLO Daglig leder Dagfinn Haukanes, AUSTEVOLL Fylkesordfører Kirsti Saxi, VADSØ

4 Kunnskapsdepartementet Trendene Demografi –Flere eldre og færre i yrkesaktiv alder –Større mobilitet i Norge og mellom land –Andel uføre Helse- og omsorg –Flere som trenger pleie og omsorg –Rekruttering Teknologi –Utviklingen vil fortsette og gå fortere –Endringer i arbeidsliv, kompetansebehov og utdanningssystemer

5 Kunnskapsdepartementet Trendene Miljø –Menneskeskapte klimaendringer –Høy kompetanse, holdninger og omstillingsevne Globalisering –Global arbeidsdeling –Etter olje og gass Ungdomskultur –Økte valgmuligheter –Utdanning som identitetsdannelse –Familiebakgrunn og kjønn

6 Kunnskapsdepartementet Konsekvenser for utdanningen Behov for mer arbeidskraft –Flere skal fullføre og bestå med attraktiv kompetanse –Hindre utstøting fra arbeidslivet –Tilrettelegge for innvandret kompetanse Behov for høyere kompetanse i arbeidsstyrken –Mer spesialisering –Færre unge skal avbryte opplæringa –Flere voksen må fullføre sin utdanning Behov for fleksibilitet i fag- og yrkesopplæringen –Overganger –Mer breddekompetanse (omstilling)

7 Kunnskapsdepartementet Konsekvenser for utdanningen Behov for raskere omstilling i utdanningstilbudet –Tilrettelegge og organisere struktur og tilbud Behov for kvalitet og relevans i fag- og yrkesopplæringen –Bredt kvalitetsbegrep –Kvalitetssikring og tilsyn Behov for økt miljøbevissthet –Nye kompetanseområder (omstilling) Behov for internasjonalisering i fag- og yrkesopplæringen –Nasjonale prioriteringer –Forsterket fremmedspråkundervisning

8 Kunnskapsdepartementet Mye er bra i den norske fag- og yrkesopplæringen Rett til opplæring Lokalt ansvar Arbeidslivets rolle Struktur og innhold Ressurser

9 Kunnskapsdepartementet Tiltak for at flere gjennomfører Nasjonalt og fylkeskommunalt gjennomføringskart Insentiver for å øke gjennomføringen Kartlegging av utstyrssituasjonen Opprette forpliktende møtearenaer mellom skoler og bedrifter Yrkesretting av opplæringen (gjennomgang av læreplaner, forskrift, forpliktende veiledninger, ungdomsbedrift, organisering, fylkeskommunalt ansvar, tilsyn)

10 Kunnskapsdepartementet Tiltak for at flere gjennomfører Presisering i opplæringslova eller forskriften at fylkeskommunene har plikt til å skaffe seg kunnskap om den enkelte elev Kommuner skal ha plikt til å informere om elever med behov for spesielle opplæringstiltak Mentorordninger for elever og lærlinger som er i faresonen for å avbryte Utvikle ny ungdomsgaranti Statlig initiativ for å vurdere ny samfunnskontrakt Plasser til alle søkere til helse- og sosialfag

11 Kunnskapsdepartementet Tiltak for at flere gjennomfører Justering av lærlingtilskuddet Ekstra tilskudd for lærlinger med spesielle oppfølgingsbehov Lærebedrifter fortrinn ved offentlige anbudsrunder Rett til to års yrkesfaglig opplæring for alle som ikke får læreplass Rådgivning: nasjonale kompetansekrav, klare forskrifter om mål og oppgaver, dobling av ressursene, nasjonalt senter for karriereveiledning

12 Kunnskapsdepartementet Tiltak for spesialisering og videreutdanning Spesialiseringen legges hovedsakelig til fagskolen Bedre finansieringen av fagskolen helse- og sosialfag Eget råd for fagskolene All videregående opplæring fører til generelt studieforberedthet Rett til påbygningskurs Y-veien i flere fag Aldersgrensen for realkompetansevurdering vurderes satt ned

13 Kunnskapsdepartementet Tiltak for at flere voksne kan oppnå yrkeskompetanse Nasjonal strategi for oppfølging av voksnes rettigheter Vurdere egne støtteordninger Tiltak for motivering Tiltak for å bedre realkompetansevurderingene 300 timer norsk og samfunnskunnskap til arbeidsinnvandrere

14 Kunnskapsdepartementet Tiltak for å rekruttere yrkesfaglærere Bachelor- og masterstudier for yrkesfaglærere i alle utdanningsprogram Rett og plikt til etterutdanning Krav til veilederkompetanse for instruktørene styrkes Stipendordninger og lønnskompensasjonsordninger Hospiteringer Ekstraordinære tiltak for å sikre rekruttering

15 Kunnskapsdepartementet Tiltak for bedre kvalitet i opplæringen Videreutvikling av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (med Læringsplakaten som rammeverk) Prioriterte innsatsområder -læringsutbytte og gjennomføring -samarbeid mellom skole og bedrift -undervisning i fellesfag på yrkesfag -lærer- og instruktørkompetanse -elev- og lærlingvurdering -læringsmiljø Økt bruk av tilsyn som grunnlag for kvalitetssikring av fag- og yrkesopplæringen Styrking av kompetansen om fag- og yrkesopplæringen hos Fylkesmannen

16 Kunnskapsdepartementet Tiltak for å bedre kunnskapsgrunnlaget om fag- og yrkesopplæringen Bedre statistikkgrunnlaget og utvide publiseringsrutinene for fag- og yrkesopplæringen Statistikk om voksne og fagskoleutdannede Opprette et eget forskningssenter for forskning på fag- og yrkesopplæring Opprette et eget forskningsprogram

17 Kunnskapsdepartementet Tiltak for økt internasjonalisering Økt deltakelse i internasjonale undersøkelser og nettverk Videreutvikle samarbeidet med partene i arbeidslivet for økt gjennomslag Bedre tilskuddsordninger for hospiteringer for aktører innen fag- og yrkesopplæringen

18 Kunnskapsdepartementet Viktig Diskusjonen om kvalitet i fag- og yrkesopplæringa må fortsette Tenker vi langsiktig nok? Fylkeskommunene kan gjøre mye i påvente av stortingsmeldinger og nye utredninger