Forebygging i skolen og felles faglig plattform

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Presentasjon av LP-modellen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Sverre Nesvåg Forskningsleder
: Øystein Gravrok NNK – Rus
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Rolighetsmoen barnehage
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Handlingsplan for et positivt læringsmiljø
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Forebyggende innsatser i skolen
Forebyggende innsatser i skolen
-c Britt Unni Wilhelmsen DET NYTTER Å FOREBYGGE Dr.philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bergen Kompetansesenteret ved Nordlandsklinikken.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Definisjon av alvorlige atferdsproblemer Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferds- mønster.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kampen skole Vår visjon:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Forebygging i skolen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
En introduksjon.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Forebygging i skolen og felles faglig plattform : Øystein Gravrok NNK - Rus

”Skolepakken”: Kunnskaps plattform Pedagogiske anbefalinger Iverksettings strategier Anbefalte tiltak Lanseres september/oktober 2006

Hva bygger kunnskapsplattformen på? En rekke nyere kunnskapsoppsummeringer innenfor forebyggende – og helsefremende arbeid, samt pedagogisk forskning Erfaringer fra skolehverdagen

Hvorfor skole og kunnskapsplattform om forebygging? Skolen er en sentral arena for forebyggende arbeid. -treffer all ungdommen - treffer foreldre og foresatte Det er grunn til optimisme innenfor visse typer skoletiltak med henblikk på gode resultater og målbare effekter.

Perioder med pendling fra intuisjon til kunnskapsbasert forebygging Data-basert Intuisjon-basert Teori-basert Sannsynlig effekt Dokumentert effekt Intensjon Kunnskapsbasert forebygging Begrepet "kunnskapsbasert" forebygging omfatter tiltak med sannsynliggjort og med dokumentert effekt

Hva er forebygging? Ett skille mellom; Helsefremmende tiltak som tar sikte på å fremme overskudd, trivsel og livskvalitet, og Sykdomsforebyggende tiltak som forsøke hindre utvikling av sykdommer, redusere risikoen for skade og redusere dødelighet. Forebyggende tiltak kan kategoriseres etter hvem de retter seg mot og hvilken antatt risiko disse har for å utvikle atferdsproblemer

Tre ”byggesteiner" i skolenes rusforebyggende – og helsefremmende arbeid - Lokal skolestrategi

I. Gode læringsmiljøer Gode læringsmiljøer beskytter effektivt mot problemutvikling hos barn og unge.

Skoler som investerer mye i sosialt og faglig utbytte for elevene kjennetegnes bla; av sterk faglig ledelse, klare regler og konsistent regelhandhevelse, differensiert undervisning, elevdeltakelse i beslutningstaking, positive klassemiljøer, stor voksentetthet, velordnet sosialt og fysisk miljø = allmennpedagogiske tilnærminger og – ”i forkant strategier” (proaktive)

Skolens fysiske miljø En nedslitt skole og skolegård vil kunne invitere til hærverk og mobbing. Skoler med dårlig utformet utemiljø har en høyere forekomst av aggressivitet blant elevene sammenliknet med skoler som har godt tilrettelagte uteområder Attraktive utemiljø (skolegårder) vil kunne bidra stimulere til bla lærelyst og trygghet.

Beskyttende – og risikofaktorer i skolen

Risikofaktorer i skolen mange elever liten skolemotivasjon, lave gjennomsnittsprestasjoner og "antiskole”holdninger uklare regler og få krav til elevene , ikke-støttende klassemiljø, dårlige relasjoner mellom lærer og elev, svak lærerkompetanse, liten grad av elevinnflytelse i undervisningen, manglende plan for det forebyggende arbeidet, framstår som sentrale risikofaktorer og ser ut til å ha en sammenheng med høyere konsum av tobakk og alkohol

Beskyttende faktorer; Et godt læringsmiljø vil kunne påvirke de beskyttende faktorer; læring av sosial kompetanse, evne til å motstå gruppepress, god selvtillit, positiv selvfølelse, evne til å mestre problemer, evne til å vurdere og til å ta beslutninger,

Beskyttende faktorer; etablering av gode relasjoner mellom elev og lærer (lærerne tydeliggjør sine forventninger overfor elevene), samarbeid mellom hjem og skole, tilrettelegging for fysisk aktivitet (mye fritidsvirksomhet blant elevene er vanligere på skoler med lav problemforekomst), utvikling av positive jevnalderrelasjoner, at elevene opplever at de har mulighet til å påvirke sin egen situasjon

II. Skolens samarbeid med foreldre/foresatte og lokalmiljø

Skolens samarbeid kan deles i; Samarbeid med foreldre og foresatte, Skolen bør ha en arena for dialog mellom foresatte om felles grenser overfor barna, samt bevissthet og kompetanse som ungdomsoppdragere. Dette bør også inkludere en arena for dialog mellom foresatte og de unge 2. Lokalmiljøsamarbeid, Det er behov for arenaer i lokalmiljøet som gir mulighet for fysisk utfoldelse og for sosialt samvær. 3. Samarbeid med frivillig sektor, Viktig at den enkelte skole eller kommune har klart for seg hva den ønsker å oppnå med et samarbeid med frivillige, før den inviterer til samarbeid, eksempelvis idrett eller kultur 4. Forankring i kommunale planer, For å sikre gjennomføring av forebyggende innsatser, bør tiltak nedfelles i kommunale planverk

III. Helhetlig plan forebyggingstiltak i skolen

De fleste elever har liten risiko for utvikling av adferdsproblemer Med støtte i forskning anslås det at; ca 80 –90% av elevene i grunnskolen har liten risiko for å utvikle adferdsproblemer, ca. 5 - 10 % er i moderat risiko for å utvikle problemene. ca. 1–2 % av norske skoleelever har eller er i høy risiko for å utvikle alvorlige atferdsproblemer.

Hvilke strategier for hvilke elever? :Barn i høy risiko for alvorlige atferdsproblemer (ca 1-2%) :Barn i moderat risiko for alvorlige atferdsproblemer (ca 5-10%) :Barn i liten risiko for alvorlige atferdsproblemer (ca 80 -90%) Multisystemiske tiltak (indikative tiltak eller tertiærforebygging ) Elevsentrerte tiltak (selektive eller sekundærforebygging) Skoleomfattende/klassesentrerte tiltak (universelle tiltak eller primærforebygging). Eks.: VÆR røykFRI, Olweus antimobbeprogram og Unge & Rus.

Strategier i rusforebyggende arbeid før og nå Tradisjonen i skolen; Innretningen i det rusforebyggende arbeid i skolen har tradisjonelt hatt fokus på formidling av faktakunnskap. Både den tradisjonelle ANT-undervisningen slik den er nedfelt i lærebøker og mange enkelt tiltak har hatt fokus på faktakunnskap I dag; Sosial-kognitive strategier (sosiale påvirkningsmodeller) evalueres positivt, her forsøker en å påvirke det sosiale miljøet i retning av mindre bruk av rusmidler,mindre mobbing eller røyking. Her har en fokus på bla : verdier sosiale normer personlige forpliktelser mestrings- og resultatforventninger Støtte og oppmuntring fra familie, venner, kolleger og betydningsfulle personer i ens eget miljø Harmonerer med mål i Kunnskapsløftet

Skolebaserte tiltaksmodeller kan sorteres i tre kategorier Skoleomfattende/klassesentrerte tiltak er tiltak for hele barne- og ungdomsgrupper med liten risiko for utvikling av alvorlige atferdsproblemer, også betegnet som universelle eller primærforebyggende tiltak Elevsentrerte tiltak er tiltak for spesifikke/utsatte grupper barn og unge i en populasjon/elevgruppe med moderat risiko for utvikling av alvorlige atferdsproblemer, også betegnet selektive tiltak eller sekundærforbyggende tiltak Multisystemiske tiltak er individuelt tilpassede, intensive tiltak rettet mot barn og unge med høy risiko for/tilstedeværelse av alvorlige atferdsproblemer, også betegnet som indikative tiltak, eller tertiærforebygging om.

Tilnærminger til forebyggende arbeid Hensiktsmessig og effektiv læring fremmes av et positivt sosialt miljø med muligheter til gode relasjoner mellom elevene og mellom elever og lærere. Konstruktiv tilbakemelding fra lærere til elevene, positiv forsterking av hensiktsmessig atferd og ros til elevene når de gjør noe bra, er bærebjelker i et godt læringsmiljø og helhetlig forbyggingsstrategi. Aktiv deltakelse av elevene i læringsprosessene er dessuten en forutsetning for gjennomføring av hensiktsmessige forebyggende tiltak. Problembasert læring (PBL) og Deltakende Læring og Handling er pedagogisk/metodiske innretninger som er lovende og blant annet prøvd ut i skolebaserte og klassesentrerte forebyggingstiltak i ungdomsskolen Det finnes en rekke andre teoretiske modeller som belyser hvordan atferd læres.

Når bør ulike tiltak iverksettes i skolen? Sosial kompetanse/mestring Røyking barnehage vgs. skole barnetrinn mellomtrinn ungdomstrinn : Tema Alkohol Illegale rusmidler Hovedpoenget er at den forebyggende innsatsen i skolen har fokus på en type problematikk som er aktuell for aldersgruppen

Veien videre – gjennomføring av tiltak Hvordan gjennomføring av forebyggende tiltak foregår (Implementering) er avgjørende for et godt resultat. Betydningen av implementering er ofte undervurdert i forebyggende arbeid. Halvveis og dårlig gjennomføring av tiltak kan bidra til at problemer utvikles og forsterkes. Momenter som; Kompetansebehov hos lærene (hvilken, hvor mye…. Kunnskapsbasert tilnærming (hvilken målgruppe, når…. Organiseringen og planlegging (forankring, økonomi, rollefordeling…

Helhetlig plan for forebyggende arbeid i skolen Husk de tre ”byggesteiner”i en lokal skolestrategi for forebyggende og helsefremmende arbeid Godt læringsmiljø Helhetlig plan for forebyggende arbeid i skolen Skolen og lokalmiljøet