Velkommen til ungdomstrinnet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjonsmøte om ungdomsskolen
Advertisements

Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?

Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Teknologi og forskningslære
Kroppsøvingsdidaktikk
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2014 Rektor Merete Eskelund
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Dette er SMART.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Valgfag på Kastellet skole
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Velkommen til et nytt skoleår!
Slåtthaug ungdomsskole
Velkommen til Tastarustå skole
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM GYSTADMARKA UNGDOMSSKOLE
ARBEIDSLIVSFAG - ALF.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SMESTAD UNGDOMSSKOLE Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2016 Rektor Merete Eskelund.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Opplæringa i skole.. skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida…
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Velkommen til foreldremøte!
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Informasjon om fagvalg 8 trinn
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Valgfag innsats for andre
Velkommen til tastaveden skole
9/17/2018.
Velkommen til Apalløkka
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Velkommen til Skøyenåsen skole !
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til Engebråten skole
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Valgfaget design og redesign
Valfag og fordjupingsfag
Fra barneskole til ungdomsskole
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til ungdomstrinnet. Olsvik skole Velkommen til ungdomstrinnet.

Ny på ungdomstrinnet Større faglige krav Arbeidsplaner med faglige målsetninger og egne målsetninger Forventes sterkere grad av selvstendighet og evne til å gjøre kloke valg Større frihet og medbestemmelse – om du er i stand til å mestre den Karakterer viser i hvor stor grad du har oppnådd målene i fag Nye fag

Skolen satser på At alle skal være gode lesere At alle skal få god kompetanse i matematikk og naturfag av spennende og praktisk undervisning At dere bruker digitale verktøy som en naturlig del av undervisningen At dere får god sosial kompetanse At dere får gode tilbakemeldinger som gjør at dere utvikler dere videre At dere får opplevelser som er spesielle for Olsvik skole, og dere får vist og brukt talent dere har At dere skal være fysisk aktive og kreative

Hva kan du forvente på Olsvik skole? Et godt elevmiljø med dyktige og engasjerte lærere Idrettshall – som også brukes i friminuttene Sosiale arrangementer – der alle skal bli bedre kjent med hverandre. F.eks. tur til Torfinnsheim i første halvdel av 8.trinn- Hytte 900 m.o.h. Arrangementer der elevene får vist sine kvaliteter og kreative evner Sosionom/Miljøterapeut/Helsesøster som er engasjert i at dere skal ha det bra på skolen At du skal bli sett og få utvikle deg fra ditt ståsted

Arbeidsmåter – læremidler - vurdering Arbeidsplaner med målsetninger Lære på den måten du lærer best – variasjon i læringsstrategier Selvstendig arbeid under veiledning ”It`s learning” som samarbeidskanal og læringsarena. Underveisvurdering, egenvurdering er viktig for å vite hvor du er og hvor du skal

2.Fremmedspråk, språklig fordypning og arbeidslivsfag TYSK FRANSK SPANSK ENGELSK fordypning ARBEIDSLIVSFAG Grupper med mindre enn 10 personer i blir ikke etablert.

Arbeidslivsfag Et praktisk fag som tar utgangspunkt i yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole Legger vekt på produksjon av varer og tjenester for andre (kan fungere som en elevbedrift) Selvstendighet, ansvar, medbestemmelse Et karakterfag på lik linje med de andre valgene

VALGFAG PÅ OLSVIK Forskning i praksis Design og redesign Fysisk aktivitet og helse Produksjon for sal og scene Produksjon av varer og tjenester Tellende karakterer – kan fortsette neste skoleår, men ikke nødvendig

Forskning i praksis Idéutvikling Praktisk utforskning Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  formulere forskbare spørsmål og forslag til forklaringsmodeller  planlegge undersøkelser basert på egne eller gruppas forskningsspørsmål  delta i utforskende samtaler om egen og andres utforskning og gi konstruktive tilbakemeldinger til medelever  argumentere for egne forklaringsmodeller og konklusjoner i lys av funn og andre relevante undersøkelser Praktisk utforskning  gjennomføre planlagte undersøkelser og foreta relevante justeringer underveis  bruke relevant utstyr og metoder for innsamling og analyse av data  demonstrere og forklare virkemåten til utstyr og prosedyrer for datainnsamling i gjennomførte forskningsprosjekter  bruke gode søkerutiner og finne relevant informasjon fra ulike kilder til støtte for egen utforskning  systematisere data slik at mønstre kommer tydelig fram og anslå usikkerheter  formilde resultater fra egne prosjekter

Design og redesign Designprosess Produkt Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  designe en eller flere bruksgjenstander og kunstprodukter ved å bruke skisser, materialskisser eller digitale verktøy  bruke arbeidstegning og annen visuell informasjon i produktplanleggingen  foreta bevisste valg av materialer og teknikker ut fra estetikk, funksjon og miljø og mulighet for gjenbruk  dokumentere ulike løsningsalternativer i design og redesign av en bruksgjenstand eller et kunstprodukt Produkt  bruke teknikker, materialer og verktøy i produksjonen av en bruksgjenstand eller et kunstprodukt, og vurdere kvaliteten på eget håndverk  begrunne valg i designprosessen fram til et ønsket produkt  dokumentere og presentere egen designprosess og produkt  reflektere over verdien av design og redesign i et samfunnsperspektiv

Fysisk aktivitet og helse Fysiske aktiviteter Mål for opplæringen er at elevene skal kunne  delta i ulike fysiske aktiviteter som utfordrer både koordinative og fysiske egenskaper  praktisere ulike fysiske aktiviteter gjennom å samhandle med og oppmuntre medelever, og til å gjøre sitt beste og forholde seg til eventuelle regler  utfordre egne fysiske forutsetninger  reflektere over sammenhengen mellom fysisk aktivitet, mestring og bevegelsesglede Kosthold og helse  planlegge, gjennomføre og vurdere et individuelt aktivitets- og kostholdsopplegg ut fra egne forutsetninger  reflektere over sammenhenger mellom eget energiinntak og energiforbruk  reflektere over aktuelle råd og anbefalinger som er knyttet til kosthold og fysisk aktivitet  lage enkle og hensiktsmessige måltider i forbindelse med fysisk aktivitet

Produksjon for sal og scene Skape Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  utvikle og formidle egne ideer til en produksjon  improvisere over og videreutvikle ideene ved bruk av egen kropp og stemme, instrumenter eller andre kunstneriske virkemidler  utvikle og bruke tekniske løsninger i en produksjon  kjenne til grunnleggende budsjettering for en produksjon  skape et audiovisuelt eller scenisk uttrykk, alene eller sammen med andre Formidle  presentere en eller flere produksjoner for publikum  bruke kommunikasjon og samspill i formidlingen  grunngi og vurdere egne valg av kunstneriske virkemidler  reflektere over og evaluere produksjonen som helhet

Produksjon av varer og tjenester Ideutvikling Mål for opplæringen er at eleven skal kunne identifisere behovene for varer og tjenester på skolen eller i lokalsamfunnet vurdere hvordan behovene kan tilfredsstilles gjennom nye varer og tjenester eller ved å videreutvikle dem som allerede eksisterer utvikle en forretningsidé og etablere en virksomhet Produksjon planlegge, produsere, markedsføre og tilby en vare eller tjeneste til en definert målgruppe sette opp et enkelt budsjett og et enkelt regnskap for arbeidet utnytte ressurser i lokalsamfunnet på en formålstjenelig måte

Natur og miljø Friluftsliv Miljø Mål for opplæringen er at eleven skal kunne • ferdes mest mulig sporløst, trygt og respektfullt i ulike typer natur og værforhold • gjøre veloverveide valg av rute og leirplass • høste eller samle fra naturen og benytte, tilberede eller bevare ressursene • forklare hvordan allemannsretten og regler for høsting, jakt og fiske regulerer ferdsel og bruk av naturen i lokalmiljøet eller regionen Miljø • kartlegge hvordan naturen brukes i lokalmiljøet og vurdere om det er en bærekraftig forvaltning av ressursene • utforske og registrere lokale miljøendringer og reflektere over mulige forklaringer til endringene • forslå tiltak som kan hindre uønskede miljøendringer

Hva ønsker vi å vite om deg? Hvem er du? Positive egenskaper Interesser Lesing og regning Læring – hvordan lærer du best. Annet skolen bør vite. Viktig at du fyller ut skjemaet nøye, det vil danne grunnlag for klassesammensettingen

Hvordan blir vi gruppert i klasser? Opplysningene på skjemaene er viktige Samarbeid mellom lærerne på Alvøen og Olsvik Alle skal ha noen i gruppa de kjenner godt og de kan jobbe godt sammen med Ingen endringer på gruppene blir gjort før tidligst etter høstferien

Veien videre Foreldremøte – 4.juni – kl. 19.30 Besøksdag på skolen – møte noen av lærerne som vil være på trinnet.

Hjertelig velkommen til Olsvik skole VI gjør hverandre sterkere. VI SKAL TA GODT VARE PÅ DEG, SLIK AT DU LÆRER OG UTVIKLER DEG.