Fra snakk til handling? Steinar Pedersen Otta 9. mars 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Elektronisk samhandling
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandling på dagsorden
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Samhandling og utvikling i helse og omsorg – kontinuerlig endring
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
”Samhandlingsreformen”
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Elektronisk samhandling
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Nyansattprogram NST 1. mars Hva omfatter telemedisin? IKT brukt til: Direkte pasientkonsultasjon Utdanning av fagfolk Pasient- og pårørendeopplæring.
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Informasjonssikkerhet
Barn som pårørende.
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Kommuneprogrammet Planer og prosjektsatsinger Gunn-Hilde Rotvold Programleder.
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Barn som pårørende.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
1 Norsk Helsearkiv Hva, og hvorfor? Herbjørn Andresen prosjektrevisor, Norsk helsearkiv 27. oktober 2011.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Prosjekt FUNNKe VK møte med Skånland, 24 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Halvdan Skard 2. September 09
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Fra snakk til handling? Steinar Pedersen Otta 9. mars 2005

New England Journal of Medicine, oct Department of Veterans Affairs Erstattet 4 regioner med 22 nettverk av sykehus og ”DMS” med felles ansvar for tjenesteleveranse 1994 – 1998 reduserte antall sykehussenger fra til (55%)

Resultat Bed-day raten falt med 50% Innleggelses raten falt med 50% Ø.hj raten falt med 33% Uten at dette fikk alvorlige konsekvenser for kronisk syke pasienter

BMJ 2004; May Can IT lead to radical redesign of health care? Richard Smith, editor Most of the large sectors of the economy have seen radical reinvention in the past 25 years. Consider air transport: low cost airlines are making bigger profits than traditional airlines. Consider telecommunications: distance is dead, or at least dying, and everybody has a mobile phone. Even higher education has changed, with a threefold increase in young people going to university. Health, in contrast and despite seeming to be in a state of permanent revolution, has not changed so fundamentally. But the perfusion of high quality information technology (IT) into the heart of health care should lead to radical redesign. Foreløpig digitaliserer vi fortiden

Noen forutsetninger for utvikling av telemedisin og eHelse Helsenett EPJ Meldingsutveksling (kommunikasjon mellom forskjellige EPJ) Endret strategi – på alle nivå!

NOU 2005: 3 Fra stykkevis til helt En sammenhengende helsetjeneste Hvor svikter det?  Politiske prioriteringer og rammebetingelser  Ledelse, organisering og styring  Helsepersonellets spesialisering  Likeverdighet og gjensidige forpliktelser

Helsenettet En ”felles” infrastruktur mellom NHN og kommunal sektor Hvordan forhandle med 435 kommuner? Nasjonal styring?

EPJ Målet må være tilgang til (nødvendige) helse opplysninger om pasientene uansett hvor disse befinner seg i behandlingskjeden

Sikkerhet Helseregisterloven § 13: "Bare den databehandlingsansvarlige, databehandlere og den som jobber under den databehandlingsansvarliges eller databehandlers instruksjonsmyndighet kan gis tilgang til helseopplysninger."

Paragrafen tolkes med at tilgangen bare kan være såkalt virksomhetsintern. I spes.helsetjenesten defineres virksomheten som det enkelte HF. Altså: Andre HF'er, andre leger - - andre, kan ikke gis ekstern tilgang inn i systemet. Kofferten

Hva ryktene forteller Raskest mulig fra visjon til arkiv

EPJ Leger og sykepleie EPJ? –Har man ikke med samme pasient å gjøre? –Tilrettelegger man for kommunikasjon mellom de forskjellige løsningene?

Standarder TV standard –En strømkontakt –En signalkontakt –Mange TV produsenter, mange kanaler og mange programleverandører SHdir: KITH har en veiledningsrolle i arbeidet, også om aktuelle standarder og løsningsalternativer Nasjonal IKT: Standarder bør følges

Nærmere om individuell plan Kommunene skal være ansvarlig –Plikt til å medvirke fra andre Plikt til å delta reguleres i helsepersonelloven Tas inn i regelverk for fylkeskommunale, statlige og private etater Er dette (i stedet for) den nettsentriske EPJ et forsøk på å løse et organisatorisk problem med en teknologisk løsning??

Kommunikasjon Elektronisk meldingsformidling Målet må være å sende (egentlig gammeldags) opplysninger om pasientene slik at disse er tilgjengelig uansett hvor disse befinner seg i behandlingskjeden når pasienten blir syk

Kommunikasjon – hva gjør helsevesenet? Får lov til å kommunisere, men får ikke tilgang på sluttresultatet før det sendes tilbake Man utvikler forskjellige meldingstyper og standarder i de 5 helseregionene

NOU 2005: 3 Fra stykkevis til helt En sammenhengende helsetjeneste Forslag til tiltak (3): Organisatoriske og økonomiske rammebetingelser  Adgang til å etablere felles organisatoriske enheter  interkommunale organer med myndighetsutøvelse  Forsøk med nye organisasjonsformer  felles tjenesteproduksjon første og andre linjen  en samlet bestillerfunksjon for helsetjenester i kommunene  Lokal forankring av spesialisthelsetjenesten  Øremerket tilskudd til samhandling

Dagens organisasjon og betalings- ordninger er ikke tilpasset dagens IKT muligheter DMS og Telemedisin bidrar til å desentralisere helsetjenesten dit pasientene er Finansiering Organisering Lover og regler

Kultur forskjeller I industrien: Når ny teknologi introduseres tilpasses organisasjons strukturen til den nye teknologien I helsevesenet: Når ny teknologi introduseres, må den nye teknologien tilpasses eksisterende organisasjonsstruktur Hvorfor kan ikke OTTA sende sine PLO pasienter til Tromsø?

Alle ønsker samhandling Pasienten henvises mellom og over forvaltningsnivå og da må man legge til rette for felles tjenesteproduksjon Innføre organisatoriske tilpassninger som ivaretar helhetlig behandlingsløp Slutt å administrere hus, begynn å administrere helsetjenester

HK Bakke, Tidsskr. DNlF ”Svikt oppstår ikke bare på grunn av ulikheter i lovverk, finansieringsordninger, kompetanse og kultur, men også på grunn av manglende iverksettelse av enkeltstående, men effektive organisatoriske grep som vi vet vil forbedre samhandling”

Fra snakk til handling? Uten sterkere styring så skal vi nok snakke sammen (med/mot hverandre) ganske mye også i tiden som kommer