Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Februar 2011 Kirsten Petersen, avdeling eHelse.
2
Legekontor NAV Apotek Sykehus
Elektronisk meldingsutveksling vil bidra til bedre samhandling gjennom tilgang til relevant informasjon NAV Legekontor Apotek sykmelding resepter Konsultasjon, medisinering Pleie- og omsorg henvisninger, epikriser … Oppfølging av pasienter, epikriser Sykehus |
3
Trafikkregler for samhandling
Nasjonal samhandlingsarkitektur Teknologi Forvaltningsoppgaver Organisasjon Rutiner |
4
Gjensidig tillit i samhandlingskjeden
Det må sikres at alle parter som kommuniserer elektronisk med hverandre har: Klarhet i hvilket ansvar de har knyttet til innføring og forvaltning av samhandlingsløsninger (klare ansvarsforhold) Elektronisk samhandling i henhold til gjeldende krav til informasjonssikkerhet |
5
Mange krav - mange ulike steder
Lov- og regelverk Norm for informasjonssikkerhet (Normen) med egen veileder og sjekkliste for legekontor Sjekkliste for avvikling av papir Sjekkliste for testing av elektroniske meldinger mellom virksomheter ELIN-a; krav til fullverdig samhandlingsaktør ”Det moderne IT-legekontor” - minstekrav Diverse samhandlingsavtaler mellom aktørene (eks. fra Helse Vest) Kundeavtale med Norsk Helsenett Anbefalinger fra KITH … |
6
Mandat I regi av Nasjonalt meldingsløft igangsettes et arbeid med sikte på å utarbeide minstekrav til elektronisk meldingsutveksling (Styringsgruppen 19. mai 2010) |
7
Arbeidsgruppe Anne Bjørlykke, Helse Vest IKT
Kirsti Pedersen, Oslo kommune Annebeth Askevold, KITH Camilla Glasø, Norsk Helsenett SF Kirsten Petersen, Helsedirektoratet Darlén Gjølstad, Helsedirektoratet |
8
Formål og virkeområde Formålet med minstekravene er å sikre at elektronisk kommunikasjon av helse- og personopplysninger skal skje på en sikker og forsvarlig måte. Det må sikres at opplysningene kommer fram til riktig mottaker. Minstekravene henvender seg til alle virksomheter som behandler helse- og personopplysninger og som har etablert elektronisk meldingsutveksling med andre aktører. |
9
Minstekrav - eksempel Funksjonelle krav Tekniske krav Lovverk
Overvåking av meldingstrafikk Rutiner for avvikshåndtering Brukerstøtte Tekniske krav Vedtatte meldingsversjoner Transport- og applikasjonskvittering Digitale sertifikat Lovverk Norm for informasjonssikkerhet |
10
. |
11
. |
12
Videre prosess Minstekravene er nå til høring internt i Meldingsløftets organisasjon Legges frem for styringsgruppen Nasjonalt meldingsløft den 24.2 Ekstern høring etter det |
13
Forvaltning av minstekravene
Kundeavtale Norsk Helsenett Revidere avtalen – innarbeide kravene i avtalen, ev. vedlegg til avtalen Normen – Faktaark 16 og Veileder |
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.