Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Erfaringer med kvalitetssikring av masterstudiet i utdanningsledelse: tilsynssensorordningen som del av et helhetlig system for vurdering 30.april 2008.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Didaktiske analysekategorier
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
©Byrådsavdeling for oppvekst
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Tilsynssensorordning på Det matematisk-naturvitenksapelige fakultet Annik M. Myhre.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Kvalitetssikring av vurderingsordningene Felles rammer og lokale løsninger Seksjonssjef Hege B. Pettersen.
Kommentar med utgangspunkt i St. meld. 19 ( ) kap. 4 om ei forvaltning for fellesskapet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Relevant questions for the Reference Group
Studiedirektør Jan Atle Toska
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
Professor Tor Egil Førland, UiO
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Sensorveiledninger på MN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU Den rollen ekstern sensor kan ha i forhold til kvaltetskontroll/-utvikling innen ingeniørfag Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU

Om sensor i Kvalitetsreformen Bruken av ekstern sensor bør reduseres Ekstern sensor kan medvirke på andre måter Medvirkning i selve systemet for sensur Likebehandling av studentene er viktig Hensynet til etterprøvbarhet skal ivaretas St.meld. 27 (2000-2001, Kap 5.3.5) Dr. Vidar Gynnild

Forskrift om studier ved NTNU Minst to sensorer ved muntlig prøve og vurdering av praksisopplæring Minst to sensorer, hvorav minst én ekstern, ved bedømmelsen av masteroppgaven/hovedoppgaven Fakultetet selv fastsetter retningslinjer enten generelt eller for det enkelte studieprogram for hvordan ekstern deltakelse i vurderingen skal gjennomføres, enten ved ekstern deltakelse i den enkelte vurdering eller ved ekstern evaluering av vurderingsordningene. Dr. Vidar Gynnild

Sensorkategorier Fagansvarlig sensor i et emne er faglærer Bedømmersensor kan være intern eller ekstern Tilsynssensor er alltid ekstern sensor. Må ha vært ute av fast fagstilling ved NTNU minst ett år Bedømmersensor kan også være tilsynssensor Et emne har alltid fagansvarlig sensor og tilsynssensor http://www.ntnu.no/utdanningskvalitet/kvass/WorkFlowDiagram/b 1bac9c1-3fcc-4d92-81a8-6c70d071a035.htm <26.03.08> Dr. Vidar Gynnild

Bruk av tilsynssensor Skal vurdere faglig nivå og pensum i emnet Følgende vurderes ved godkjenning av emne: Emnets læringsmål Obligatoriske aktiviteter som inngår i emnet Aktiviteter som omfattes av tellende vurdering Bruk av vurderingsformer og vekting av disse Prosedyren gjentas bare ved store endringer Lager årlig rapport til fagansvarlig institutt Står fritt med hensyn til innspill Dr. Vidar Gynnild

Bruk av bedømmersensor Faglærer lager oppgaver og sensurveiledning Vurderingsoppgaver og sensurveiledning skal drøftes med bedømmersensor, slik at minst to personer er involvert i prosessen Skal brukes for vurdering av masteroppgaver, muntlig og eksamen med færre enn 15 stud. Et mindre antall (5-10 %) av besvarelsene skal legges fram for bedømmersensor Ekstern vurdering obligatorisk hvert 4.-5. år Dr. Vidar Gynnild

Rapportering og læring ”Tilsynssensors rapporter skal følges opp ...” Hva med rapportering fra bedømmersensor? Læring med utgangspunkt i vurdering? Hva er studentene god til? Når blir det problemer? Hva kan dette komme av, og hva kan gjøres? Læringsarena for faglærer, bedømmersensor og tilsynssensor? Dr. Vidar Gynnild

Styrke vurderingskompetanse? Krav til tilsynssensor i dag: Interesse for faget og studieprogrammet Ha spesiell interesse for pedagogikk, fagdidaktikk og vurderingsordninger Reell støttespiller for studieprogrammet? Hvordan kan kravene til sensorordninger danne grunnlag for utviklingsarbeid? Lokalt? Nasjonalt? En teoretisk og begrepsmessig fundert vurdering, i tillegg til faglig innsikt og lang erfaring Dr. Vidar Gynnild

Forskning nødvendig? Sensurordningene kvalifiserer for forskning som kan kaste lys over tiltak og resultater Sammenheng mellom forskning og utvikling? Er fagmiljøene åpne for forskere og forskning knyttet til vurdering og sensur? I hvilken grad er forskning en nødvendig betingelse for ”kvalitetssikring”? Dr. Vidar Gynnild

Hvilke læringsmål? Dybde Lærer mye om lite Lærer lite om myE Mengde Dr. Vidar Gynnild

Types of Questions High Algorithmic Ability Low Algorithmic Ability High Conceptual Ability Low Conceptual Ability Dr. Vidar Gynnild

Frame-Process-Model PROCESSES FRAMES OUTCOME ??? ??? Dr. Vidar Gynnild

Et eksempel Evalueringsformer Eksamensoppgaver Tid/rom/arenaer Pensumlitteratur Undervisning Øvingsoppgaver Øvingsveiledning Sensur/karaktersetting Hvilke rammer og hvilke prosesser bidrar til hvilke resultater? Bidrar til hvilke prosesser? Dr. Vidar Gynnild

Vurdering for læring Faglærer Mål –Midler- Resultat Vurderingssensor Tilsynssensor Dr. Vidar Gynnild

Fra beskrivelse til analyse Tiltak Refleksjon Analyse Dr. Vidar Gynnild

Thinking Theoretically ”Humans are theorizing when they make up explanations of how things are interrelated. Theorizing starts with an observation. Then imagine the outcome as a result of a (hidden) process The distinction between conceptual and desriptive is fundamental” http://www.analytictech.com/mb870/handouts/theorizing.htm <26.03.08> Hvordan kan vi tenke oss en undervisningsstrategi som ikke bare er beskrivende, men som bygger på en dypere forståelse av betingelser for læring, og hvordan typer av læring kan fremmes innen gitte rammer? Dr. Vidar Gynnild

Samordne tiltak for å nå mål Etablere felles forståelse for hvilken kompetanse som forventes etter endt kurs Rammefaktorer og læringsaktiviteter harmoniseres i forhold til læringsmål Dette krever oppmerksomhet ikke bare mot undervisningen i tradisjonell betydning, men mot alle forhold som har vesentlig betydning for læring I mange emner er vurderingsordningene en helt avgjørende strategisk faktor Dr. Vidar Gynnild