Forksningsbasert undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Fou-utfordringer og strategier i seksjonen Seksjonsmøte trening og coaching,
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Helse- og sosialfag ved Høgskolen i Lillehammer Dialogmøte med kommunene Gjøvik v/Kjell Ivar Iversen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Seminar Ketil Hanssen FoU ved HiF Historisk: Tre institusjoner med ulike FoU-tradisjoner DH-ene med sterkt FoU-fokus Lærerutdanningene med begrenset.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Helse- og sosialfag ved HiL- kort oversikt og hva er vi opptatt av? Dialogmøte med kommunene NG v/Dekan Kjell Ivar Iversen.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
FORSKNINGSBASERT UNDERVISNING diffust, ladet og myteomspunnet benyttet av politikere, institusjoner, faglige ledere, tilsatte og studenter som argument.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Fellesmøte om studiekvalitet med fokus på ressurser og læringsmiljø Onsdag 11. mai 2011 Avdelingenes kvalitetsrapporter for året 2010 i forhold til ressurser.
HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’Forskningsbasert undervisning’, kvalitet og kvalitetssikring - et systemperspektiv Offisielle utredninger.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Fremtidens spesialsykepleiere
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Gjennomføring av tilsynet
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Evaluering av FoU-fellesskapene
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Forksningsbasert undervisning Hvordan jobber vi med forskningsbasert undervisning, - utfordringer, strategier og muligheter v/ Dekan Kjell Ivar Iversen

Avdeling for helse- og sosialfag v/HiL 3 Profesjonsutdanninger; BA i Barnevern, Sosialt arbeid og Vernepleie 2 BA i disiplinfag: BA i Psykologi, BA i Juss 2(3) § 3-mastere, bygger på Profesjonsutdaningene + 1 i samarbeid med HIG, HiHm og HiØ Deltakelse i utvikling av 2 Ph.d.-program i samarbeid med Avdeling for samfunnsvitenskap Mange videreutdanningstilbud 1300 studenter på heltid + mange deltid (VU + Master) Tar her særlig utgangspunkt i profesjonsutdanningene

Fagstillinger med FOU-tid Stillingskat.: Ant. Stillinger Ant. årsverk FOU-årsverk Professor 6 2,7 Professor II 5 1,1 0,8 Førsteaman 16 7,2 Amanuensis 1 0,45 Førstelektor 5,2 2,3 Høgskolelekt. 14 3,5 Høgsk.lærer 7 1,8 Stipendiater 5,3 Totalt 63 57,1 24,05

Andel førstestillinger/andel forskerstillinger Andel årsverk med førstekomp.: 49,5% Andel årsv. kombinert/forskerstilling (45% FOU): 40,1% - har forskningsplikt Skiller mellom undervisnings- og kombinerte stillinger (25% vs 45% FOU-tid) Publiseringspoeng økende – 27 poeng i 2007

Mjøsutvalget om FU Undervisning som blir gitt av personer som har erfaring fra forskning og utviklingsarbeid, som kjenner den vitenskapelige metode og tenkemåte, som holder seg oppdatert på eget fagfelt, og som har kontakt med miljøer som driver med forskning og utviklingsarbeid.” =fokus på lærerens kompetanse og rolle

Definisjon Forskningsbasert undervisning at undervisningen skal være i overensstemmelse med forskningens nyeste resultater at undervisningen skal være tilknyttet et forskningsmiljø at fast ansatte lærere skal ha forskningskompetanse at undervisningen skal utføres av aktive forskere at undervisningen skal innebære trening i vitenskapelig metode i samarbeid med praktiserende forskere (Hyllseth 2001 s. 13-14) =Også fokus på lærerens kompetanse og undervisning, dog siste nivå som handler om studentenes trening

Utfordringer Tidsklemma, tid for konsentrasjon, mye undervisning/veiledning som skaper utfordring Forskning på profesjonenes kjerneområder, jfr. Også Stjernø Få med profesjonsbakgrunn har forskningskompetanse, forskningskompetansen stort sett hos personale med disiplinbakgrunn Erfarne praktikere i liten grad forskningsambisjoner, de få som har kompetanse jobber ikke med klinisk forskning Manglende forskningstradisjoner i barnevern, sosialt arbeid og vernepleie,- pensum mye erfaringsbasert, lite forskningsbasert

Utfordringer BA i konkurranse med masterstudier og Ph.d.-utvikling, attraktivt å jobbe på høyere nivå + begrenset rekruttering Ulik innvolvering i helhetlig drift av utdanningen– forskere vs. Praktikere Tverrfaglige og svært sammensatte utdanninger – må ha personale med ulik disiplinutdanning i tillegg til personell med profesjonsbakgrunn – hvordan sikre høy forskningskompetanse på alle felt Innvolvere studenter i de ansattes FOU-arbeid vanskelig særlig på BA-nivå p.g.a. store kull og begrensede ressurser

Strategier/tiltak Økt FOU-kompetanse og økt FOU-aktivitet FOU og innvirkning på utdanningen

Strategier Kompetanse og FOU-virksomhet i personalet Bredt sammensatt personale = bredt FoU- begrep – fra internasjonal og nasjonal publisering i anerkjente fagtidsskrifter, via læreverk, via samarbeid om utvikling i praksisfeltet til utvikling av pedagogiske verktøy knyttet til praksisorientert undervisning. = både forskning og utvikling Alle ansatte bør være innvolvert i FOU-arbeid Teamarbeid – forskere og praktikere i miljøet ved avdelinga gir grunnlag for utvikling av forskningsbasert undervisning ved at ansatte med ulik kompetanse arbeider sammen.

Strategier Kompetanse og FOU-virksomhet i personalet FOU-grupper, forum for drøfting, etablering av FOU-prosjekter, samarbeid om FOU-prosjekter, drøfting/tilbakemelding på FOU-arbeid: P.t. 4 FOU-grupper FoU-prosjekter i team: professorer/førsteamanuenser i samarbeid med førstelektorer, høgskolelektorer og stipendiater, evt.studenter den enkelte yter ut fra spisskompetanse og utnytter hverandres kompetanse. Tett samarbeid med praksisfeltet, både anvendt forskning og utviklingsarbeid med nytte for prakjsisfeltet Forskning og utvikling hånd i hånd. Eksempler: Kryssildprosjektet, Barnevernsprosjektet, Brukermedvirkning..

Strategier- Kompetanse og FOU-virksomhet i personalet Alle har avsatt FOU-tid, enten 25% eller 45 % Forskningsstipend og publiseringsstipend HIL Alle skal levere 3-årsplaner for FOU Planene grunnlag for medarbeidersamtaler + samarbeid med studieleder for å finne hensiktsmessig fordeling av undervisningsbelastning og FOU-arbeid. FOU-koordinator som også møter i avdelingens ledermøte. FOU-koordinator leder avdelingens FOU-utvalg Kollegaveiledning. 11 ansatte får veiledning på sine FoU-arbeider fra ansatte med større forskererfaring.”Stipend” for førstekvalifisering. 3 ansatte i undervisningsstilling etter søknad fått arbeidsvilkår som vitenskaplig ansatte for å kvalifisere seg til førstekompetanse. HiL etablerer nå førstelektorprogram Rekruttere flere med profesjonsbakgrunn i stipendiatstillinger

Strategier/tiltak for FOU og innvirkning på utdanningen Teamorganisering også på studie- og emne nivå. Planlegging av undervisning, pensum m.v i forpliktende kjernegrupper som er tverrfaglige og med forskningskompetanse. Alle ansatt på avdeling, - ansatte med primærtilknytting på master og ph.d også undervise på BA Masterstudenter inn i FOU-prosjekter som de ansatte er innvolvert i.

Strategier/tiltak for FOU og innvirkning på utdanningen (Karseth og Taasen i Sykepleien 09/2006) Argumenterer for fagplaner som vektlegger: Forskningsbasert veiledning, på studentenes arbeid med forsksningstekster Forskningsbaserte aktiviteter, studentene deltar i systematisk undersøkende arbeid, gjerne med utgangspunkt i erfaringer fra praksis Forsksningsmessig refleksjon rundt profesjonenes etiske grunnlag, hva er gyldige handlinger?