MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
Stikkord MedieMØTER 2 AKTUALITET I bunn: læreplanen Dagens mediesituasjon: ”Up-to-date” eksempler Nyere medieforskning Mediefaglige temaer i tiden Yrkesvalg og muligheter
MedieMØTER 2 vs 1 Supplement Det internasjonale Det flerkulturelle Teknologi og samfunn Lovgivning Kommunikasjonsfaget Utdyping Journalistikk Historie Tekstanalyse
MedieMØTER 2 - delene Del 1 Mediestrategier Del 2 Det digitale mediesamfunnet Del 3 Medier mellom kulturer Del 4 Mediehistorie og medieutvikling Del 5 Journalistikk Del 6 Medieuttrykk og medieanalyse
Del 1: Mediestrategier Informasjon og samfunnskontakt Faget og yrket PR og reklame Omdømme Mediepåvirkning Hvordan bli en god mediestrateg? Etiske perspektiver Sosial ansvarlighet Lobbyvirksomhet
Del 2: Det digitale mediesamfunnet IKT og demokrati Nye offentligheter Digitale skiller Allmenkringkasting Internett-sensur Digital opphavsrett Åndsverkloven Ytringsfrihet Personvern Mediemangfold Eierskapslov
Del 3:Medier mellom kulturer Flerkulturelt mediesamfunn Fremstilling av minoriteter Kilder og formidlere Mangfoldige medier Formidling av omverden Internasjonalt mediemarked Frie medier? Formidlerens perspektiv
Del 4 Mediehistorie og medieutvikling 3 hovedlinjer: Teknologiutvikling Utvikling av offentlighet Varer på et marked 5 faser: Trykkerevolusjonen -1800 Den tekniske revolusjonen 1800-1900 Massemediene 1900-45 Informasjonssamfunnet 1945-90 Nettverkssamfunn 1990-
Del 5: Journalistikk Journalistikkens samfunnsrolle Informasjon og kritikk Kommersialisering Frihet: Redaktørplakaten Kilder og kildevern Vær varsom-plakaten Metoder Nyhetskriterier Kildekritikk Offentlighetslov Form og genre Intervjumetodikk
Del 6: Medieuttrykk og medieanalyse Tidsbilder i mediene Stilhistorie Modernitet Postmodernisme Hypertekst Nærstudie: film Filmepoker Næranalyse: Citizen Kane Stilanalyse Innholdsanalyse
Pedagogiske grep TEMAER – utgangspunkt for undervisning MODELLER – analyse, refleksjon og produksjon EKSEMPLER – diskusjon OPPGAVER – repetisjon og videre arbeide