FOKUS Samfunnsfag – forenklet utgave

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN
Elevressurs Basis uten innlogging
Nettstedet – struktur.
Matematikk for yrkesfag
Læring, kunnskap, formidling Prosjekt moderne kunsthistorie Fagerlia videregående skole KUNSTHISTORIE.COM Prosjekt moderne kunsthistorie Fagwiki som læringsarena.
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Grammatikkspill for elever på Internett - bokmål og nynorsk
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Bokpresentasjon Oslo.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
TIDSLINJER 1.
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
MATEMATIKK 1T Lærebok ● Oppgavesamling ● Elevnettsted ● Lærernettsted
Side 11. side 11 Norsk for yrkesfag 1 – skrive, snakke, lese, lytte Tradisjon og fornyelse: Fra Norsk for yrkesfagene til Norsk for yrkesfag.
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
«Raskt til kjernen av fagstoffet»
Tro og tanke Komponenter Lærebok Gratis digital elevressurs
Praktisk bruk av Lærerens digitalbok og gratis digitale elevressurser
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Smartbok Våre kjente læreverk i digital utgave Ellen M. Miljeteig
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Tankekart og læringstrategi
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Tilpasset opplæring Noen utfordringer Eksempler fra norskfaget
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
1. Unibok: En ny generasjon digitale lærebøker Kjente lærebøker fra forlagene i et nytt format, tilpasset din skjerm Boka har søkemuligheter og notatfunksjon.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Velkommen til orienteringsmøte om fagvalg – Vg2 ST I kveld skal du få innsyn i ◦ Hvilke fag vi tilbyr ◦ Regler for valg.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Studieteknikk Bison.
NY VRI Nina og Ingvild.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Kompetanse for manfgfold
Oppgave 1 - Tiltak for å redusere tidsbruk for sluttbruker
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR 2014
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Sand, Sjaastad og Haug (red. ) Kari Toverud (med. ill
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma
FAGVALG TIL VG2.
Ved Kongsskogen videregående skole
Norsk for nyankomne barn
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

FOKUS Samfunnsfag – forenklet utgave For elever som har behov for en enklere og forkortet versjon av læreboka

For hvem? De som sliter i faget Lesesvake De med kort botid i landet For lærere som ikke ønsker at læreboka skal «ta for mye plass»

Forenkling – smertefullt, men nødvendig Forenklet utgave bygger på teksten i FOKUS samfunnsfag, men er bearbeidet av: Olaug Strand, Cand.philol med hovedfag i historie fra NTNU. Hun har undervisningserfaring i norsk, samfunnsfag og historie på videregående- og universitets nivå. Nå jobber jobber hun som rådgiver ved Etter- og videreutdanningen ved Universitetet i Stavanger. I 2009 gav hun ut "Med tusen ord" et læreverk i norsk for voksne innvandrere for Fagbokforlaget. Mette Mari Wold, lektor med mastergrad i rådgivning fra NTNU, med fordypning innenfor samfunnsvitenskap og psykologi. Hun har bred erfaring fra undervisning og veiledning av flerkulturelle elever og elever med behov for tilrettelegging og arbeider i dag som fagleder og rådgiver ved en videregående skole i Trondheim.

Fra 302 til 160 læreboksider Forenklet utgave: Kan brukes i klasser der alle elever har den forenklede utgaven. Kan brukes i klasser der begge varianter er i bruk. Lærebøkene har samme struktur. Lærebøkene har samme overskrifter (med enkelte unntak der emner er tatt ut). Grunnprinsipper: Ikke fortetting av fakta, men forenkling. Enklere setninger. God plass til de emnene som blir tatt opp. Halvering av antall læreboksider innebærer at enkelte deler av lærestoffet ikke behandles i sin fulle tyngde (side 17/11). Verken innledningskapitlet eller «Utforsk» er med i den forenklede utgaven (side 27/15). Enkelte utforsk-oppgaver kan med fordel brukes.

Nettressurser Lærerens digitalbok (samme for begge utgaver av lærebøkene). Ligger på lærerressursen. 1 lisens per skole som alle lærere som underviser i faget kan bruke. FOKUS Samfunnsfag – Basis: digital elevressurs uten innlogging. En startoppgave og en kapitteltest til hvert kapittel. FOKUS Samfunnsfag – Pluss: digital elevressurs med et stort tilfang oppgaver og fagressurser. Innlogging og lisensbasert. FOKUS Samfunnsfag – Lydbok: Alle kapitlene lest inn i et tempo som er tilpasset den lesesvake.