1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektronisk publisering ved Universitetsbibliotekene i Bergen, Oslo, Tromsø og Trondheim Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek for medisin.
Advertisements

1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Internship høsten Internship høsten 2014.
FINNE LITTERATUREN I DET FYSISKE BIBLIOTEK
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning.
Litteratursøking i databaser Kurs for videreutdanning AIO 1. år 3.Februar 2009.
Velkommen – Informasjonskompetansekurs for EiT
UBiT 2010 lik UBiT next? Lene Bertheussen. Om prosjektet •Hvorfor UBiT 2010? •Hva vi jobber med og hvordan •Påvirkning på organisasjonen.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
1 Velkommen til Grunnleggende Liferay - kurs Knut og Roar.
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Kompetansekartlegging
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Biblioteket som læringsrom. Bakgrunnsteppe for kvalitetsreformen Ønske om internasjonale standarder Voksende studentkull Skifte i pedagogisk fokus –Fra.
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Ny Hovedvevside Betraktninger. VEV-arbeide er team-work – ingens enkeltarbeide.
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Biblioteket - et brukerperspektiv Kevin McCafferty Institutt for fremmedspråk Bibliotekarkompetanse fra 2.0 til 2014 Bergen,
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
BIBSYS emneportal Kort oversikt og utvikling fremover v/Lisbeth Eriksen, NLH.
Litteratursøk for Spesialpedagogikk Master Hilde K. Bjerkholt Fagreferent i pedagogikk, spesialpedagogikk Treffetid høst 2007 fredager kl et Tlf.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
1 2 UBiT - INFOSØK Roar Storleer tel.: fax : adr.: UBiT – SUS/INFOSØK Høgskoleringen.
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
1 Forslag til nytt opplæringsprogram for universitetsbibliotekarer ved UBiT.

UBiT - veven
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Organisering og arbeidet i kommunene
Universitetsbiblioteket i Oslo e-ressurser Studenter og ansatte med uio brukernavn og passord kan søke UBO’s e-ressurser også fra Roma Denne presentasjonen.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Introduksjonskurs høst 2016 Studentbiblioteket Sophus Bugge Biblioteket for bachelorstudentene på Det humanistiske fakultet.
Kaite Stover Leder Lesersørvisavdelingen Kansas City Offentlige Bibliotek.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Byggherreskolen Nett Spesielle utfordringer ved kurs på nett Jostein Myrbostad 1. juni 2007 Evalueringsseminar 1. juni 2007 om de nettbaserte vegkursene.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Senter for læring og utdanning
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
Digital startpakke kurs 3
Forskningsstøtte ved UBA
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø
Når mer enn en enhet går sammen om å ha samlingene i en base
Tema Søk på Internett – historisk tilbakeblikk
E-ressurser: Katalogisering og metadatakvalitet
BIBSYS-konferansen mars 2019 Erling Fossan
Utskrift av presentasjonen:

1

2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere å definere innholdet i en opplæring Utvikling: En må forvente en fortsatt økning av digitale tjenester

3 Dagens opplegg Varighet 1 år Innhold: ”Bli kjent” runde Orientering fra matriselederne (ny) 14 ukers turnus (1/2 uke) ved: –Spesialsamlingene (1 uke) –Tilvekst (2 uker) –Tidsskrift (1 uke) –Katalog (3 uker) –Publikumsskranke (3 uker) –Fjernlån/dokumentlevering (2 uker) –Vevarbeide (2 uker) (ny)

4 Dagens opplegg - forts. Arbeide ved den enhet en er tilsatt (1/2 uke) Kollokvieserie (ca. 20 samlinger à 2t) Kollokvieserie Brevkurs JBI (en regner 10t/brev) Brevkurs JBI –UDK/Dewey (2/4 brev) –Jus er ikke poesi (4 brev - opphavsrett) –Referansekunnskap (10 brev) Informasjonssøking PhD fag (ca. 20t) Informasjonssøking Informasjonsforvaltning (IT282, 26 t F + 10 Ø, 7,5 studiepoeng) Informasjonsforvaltning –(Informasjonsgjenfinning IT281)Informasjonsgjenfinning –(Digitale bibliotek IT3803)Digitale bibliotek Studietur – ulike besøk ( Tr.heim/Oslo) Deltakelse på ulike møter og konferanser

5 Framtidige oppgaver/behov for kompetanse : Utadrettet virksomhet –Informere om tjenester –Innsalg –Dørbanking –Lunsjmøter –Mer oppsøkende virksomhet –Fakultet/Inst. pleie –Nye kommunikasjonskanaler (blogg, IMS, RSS, MySpace….) –Ekstern markedsføring

6 Framtidige oppgaver/behov for kompetanse Gode kunnskaper om UBiTs e-tjenester –BIBSYS –FRIDA –DIVA –Fagdatabaser –Fulltekst – e-ressurser (e-bøker, standarder, patenter, statistikk, ordbøker, oppslagsverk ….) –Akademiske søkemotorer –Kildekritikk – Informasjonskvalitet –Hva som skjer på Internett

7 Framtidige oppgaver/behov for kompetanse Veileder/Rådgivere Praktisk og operativ forståelse av hva Det Digitale Bibliotek er Prosjektstyring Vevdesign – formater IT kompetanse (ulike lagringsformater) Opphavsrett Fagpleie – bedre integrering mot LMS og Fag-VIKO

8 Framtidige oppgaver/behov for kompetanse Kunnskap innen områder som: –Open access –2.0 konseptet –Være oppdatert på hva som rører seg på Internett –Framtidige lagringsformater – intern publisering –Avtaleinngåelser - tilgang –MetaData

9 Framtidige oppgaver/behov for kompetanse Undervisning –Ta pedagogisk utdanning (PedUP) –Delta i NTNUs fag –Tett samarbeide med faglærere –Holde kurs og forelesninger Delta i matrisene

10 Hvor kan vi hente kompetanse? Egne rekker Mastergradsstudiet v/JBI Mastergradsstudiet Ulike markedsføringskurs v/BI Det Kungliga biblioteket i Stockholm

11 Framdriftsplan Samtale med de som har fulgt dagens opplegg Hva fungerer? Hva fungerer ikke? Hva bør inn som nytt i hht UBiTs framtidige behov Hvordan skal det legges opp? Kan vi hente kompetanse innen egne rekker? Hvis ikke – hvor får vi tak i den?