Store helsegevinster ved forebygging av sosial fobi blant ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye.
Helse og sykdomsbegrepet
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
INNSTIKK FOLKEHØGSKOLENE
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Barn og unges helse Levanger kommune
Et økende problem i skolen?
Glitre barnehage.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Småbarn med deprimerte mødre
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Stipendiat/spesialist-kandidat Lars-Erik Larsen
Developmental patterns and comorbidity of behavior problems Prosjekt Dobbelkompetanse i psykologi Ph.D.-kandidat Linda Helen Munkvold Prosjekt Dobbelkompetanse.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Design, evalueringsstudie 06/07
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
Mestring og forebygging av depresjon
Etter selvmordsforsøket
POP studien Norwegian Primary prevention Of Psychosis project
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
LP og evidens i undervisningen
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Senter for atferdsforskning
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Gruppe for seponering av B-preparater
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Ambulant team for barn og ungdom
Hva er viktig for elevers læring?
STILL ELLER VILL - angst hos barn Kirsten Flaten Dosent
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Forebygging i skolen
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
PPT Psykisk helse – «Hør på meg» Noen funn fra Ungdomsundersøkelsen Tre av ti rapporterer om depressive plager/tanker. Flere jenter enn gutter ”alt.
Hva viser vår forskning med studenter
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Psykologspesialist Sondre Risholm Liverød
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sinne Film:
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Store helsegevinster ved forebygging av sosial fobi blant ungdom Tore Aune Psykolog Psykologisk institutt NTNU/Bufetat Trøndelag Bergen 2.desember 2010

Sosial angstlidelse: Kan det forebygges? En empirisk randomisert studie, -hvor en undersøker effekten av et forebyggende, grupperelatert behandlingsopplegg. Med hensyn til reduksjon av fremtidig (prospektiv) utbredelse (insidens) av sosial angstlidelse og komorbide vansker hos barn og unge i alderen 10 – 14 år.

Angstsforstyrrelse (1/2) Utarmende forstyrrelse Opptrer ofte i ungdomsalderen 5 – 21 % Barn opplever ikke selv at de er engstelige Mindre barn, uttrykkes ofte som sinne, klengende atferd Viktig at foreldre, lærere og helsearbeidere oppdager angstforstyrrelser hos barn

Angstforstyrrelse (2/2) Evolusjon -> overlevelsesmekanisme Fryktreaksjon Nevropsykologisk utvikling Persepsjon -> blir styrt Katastrofetenkende Affekt, Arousal, Atferd, Interpersonlig

Hvordan gjennomførte vi dette? Undersøkelse blant alle barn og unge i alderen 10 – 14 år i to sammenlignbare kommuner Det gjennomføres et lavterskel- intervensjonsprogram i en (1) kommune Ny undersøkelse ett og to år etter den første undersøkelsen Evt. behandlingsopplegg for de som har en sosial angstlidelse

Sosial Angstlidelse (DSM IV) (1/3) Vedvarende frykt for sosiale situasjoner eller situasjoner som krever prestasjoner. Personen frykter situasjoner hvor han/hun kan ydmykes eller hvor noe pinlig kan skje. Eksponering for situasjoner som ovenfor vekker alltid angst Frykten oppleves av personen selv som overdrevet eller urimelig

Sosial Angstlidelse (DSM IV) (2/3) Fryktede situasjoner er enten unngått eller utholdt, men da med intenst stress Unnvikelse og/eller den forventede angstopplevelsen og ubehaget fryktes Situasjonene påvirker markert barnets/ungdommens normale rutiner, arbeid, akademiske fungering og sosiale fungering. Situasjoner kan gjennomføres, men da med markert ubehag.

Situasjoner som ofte trigger angsten (2/2) Ustrukturerte situasjoner (for eksempel i friminuttene) Gym- og/eller musikktimene hvor en skal vise noe Ringe og spørre en venn om de skal treffes Ta initiativ til eller starte en samtale Bestille mat i en restaurant Spørre læreren om hjelp

Hvorfor skal vi forebygge utviking av sosial angstlidelse? (1/2) Mange som sliter (Høye prevalenstall, 7-14%, Furmark, 2002) Det er ca.10-15 % som kommer til behandling (Masia-Warner, 2005) Når de først mottar behandling så er vanskene så store at de allerede har skapt store negative konsekvenser

Hvorfor skal vi forebygge utviking av sosial angstlidelse? (2/2) Elever med subkliniske skårer utvikler ofte helsevansker senere i livet (van Os & Jones;1999) Ca. 40-45 % av de som mottar behandling har ingen effekt av behandlingen (Hofmann, 2006) SAL < 15 år, stor sjanse for utvikling av depresjon og rusproblematikk. (Lecrubier, 1998)

Publiserte artikler som omtaler funnene: Aune, T., Stiles, T.C. (2009) The Effects of Depression and Stressful Life Events on the Development and Maintenance of Syndromal Social Anxiety.Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 38, 501-512. Aune, T., Stiles, T.C. (2009)Universal-based Prevention of Syndromal and Subsyndromal Social Anxiety: A Randomized controlled Study.Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77, 867-879.

Utvalg/Design - Populasjonsbasert (n=2148) METODE Utvalg/Design - Populasjonsbasert (n=2148) 1748 deltakere/1439 (11-14 år) Pre-post design med intervensjon.

Resultat: Artikkel III Signifikante kjønnsforskjeller, men ingen aldersforskjell mht prevalens (4.9%, 3.2% gutter, 6.4% jenter) Ingen signifikant kjønnsforskjell mht incidens (nye tilfeller). Sosial angstlidelse predikerer utvikling av depresjon, men depresjon predikerer ikke utvikling av sosial angstlidelse Negative livshendelser predikerer utvikling av sosial angstlidelse, men ikke opprettholdelse.

Resultat: Artikkel IV NUPP-SA har både en forebyggende og behandlende effekt (JCCP, 2009) Færre ”nye” som beveger seg inn i det syndromale nivå og visa versa. Størst effekt hos de elever med syndromale skårer. (Effekstørrelse på .83) Signifikant reduksjon av generalisert angstlidelsessymptomer Ingen signifikant reduksjon mht depresjon og for eksempel mobbing

Visjon Alle 8. klassinger i Norge skal gjennomgå NUPP-SA programmet! Implementering av programmet i alle landets kommuner (2-3 år)

NTNU, Psykologisk institutt Alle elever, foreldre og lærere Hjertelig takk til; NTNU, Psykologisk institutt Alle elever, foreldre og lærere Veileder Professor Tore C. Stiles Kyrre Svarva Professor Hans. M. Nordahl Min famile

Takk for oppmerksomheten Tore Aune Psykologisk institutt NTNU tore.aune@svt.ntnu.no