Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Regional delplan for universell utforming i Buskerud
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Generelt om Randaberg Kommunen
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Buskerudbysamarbeidet - status Informasjon for Drammen kommune Formannskapet 9.juni 2011 Tore Askim Prosjektsjef, Buskerudbyen.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
Framtidens by - fundament Det gode liv i byen skal ivaretas Velferd og trygghet skal sikres Utvikling og vekst skal fortsette Smartere og mer effektive.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Eksempel 4: Smart transport
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Christian Grorud
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Administrativt forslag til Buskerudbypakke 2 ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Georg N. Smedhus, leder av adm. styringsgruppe.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Forhandlingsutvalgenes utredningsarbeid for mulig sammenslåing av fem kommuner i Indre Østfold Fellesmøte med referansegruppene Tirsdag 1. september 2015.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kommunemøter RPBA - om RTP
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
PLANNETTVERKSMØTE SANDNESSJØEN 30.APR. 2019
Rullering av Regional transportplan
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk

Avtalepartnerne i Buskerudbyen  Drammen kommune  Lier kommune  Kongsberg kommune  Nedre Eiker kommune  Øvre Eiker kommune  Buskerud fylkeskommune  Fylkesmannen i Buskerud  Statens vegvesen region sør  Jernbaneverket  Kystverket Sørøst Andre tilknyttede partnere er næringslivsorganisasjoner og Buskerud kollektivtrafikk.

Avtalegrunnlaget - fra : 1. Samarbeidsavtalen 5årig samarbeidsavtale om Buskerudbyen Politisk vedtatt desember 2009 i alle fem kommunestyrer og i fylkestinget.

Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen? 1. Vekstutfordringer: Forventet befolkningsvekst nye innbyggere i bybåndet Lier – Kongsberg frem til 2030 Medfølgende trafikkvekst spiser opp effekten av tidligere infrastrukturinvesteringer (Veipakke Drammen m.m.) Økt transportkapasitet nødvendig, men hvordan?

Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen? 2. Miljø- og klimautfordringer Transport står for nesten 3/4 av de lokale klimagassutslippene Dagens transportsystem er basert på høyt forbruk av ikke- fornybare ressurser (olje) Lokalmiljø: Stor biltrafikk og mange parkeringsplasser forringer bymiljøet  Miljø- og klimautfordringene krever nye transportløsninger for fremtiden

Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen? 3. Næringslivets forventninger God fremkommelighet for gods God fremkommelighet for arbeidstakere; i jobb og til og fra jobb. Tilgang til arealer som tilfredsstiller næringslivets ulike behov, blant annet gode transportløsninger (rett virksomhet på rett sted)

4. Staten stiller krav: Forventer økt regionalt samarbeid i de større byområdene. Vil premiere de byområder som samarbeider – transport-/bypakker (jfr. NTP) og belønningsordningen for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk Lokal/regional areal- og transportpolitikk må baseres på bærekraftige løsninger  Betyr fortetting i/omkring bysentra/tettsteder Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen?

Samarbeidets resultatmål Attraktiv by- og stedsutvikling og en arealutvikling med mindre behov for biltransport Effektive transportløsninger for næringslivet Kollektivtransporttilbud som kan konkurrere med bilen God tilrettelegging for sykkel som transportform Reduksjon av klimautslipp fra transport

9 4-årig avtale med Samferdselsdepartementet Belønningsmidler for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk. Politisk behandlet i kommunene og fylkes-kommunen februar/mars /april 2010). Avtalegrunnlaget - fra : 2. Belønningsordningen

Fire hovedoppgaver for å nå samarbeidets resultatmål: 1.Felles areal- og transportplan etter plan- og bygningsloven. 2.Buskerudbypakke 1 (Belønningsordningen), 280 mill. fra Samferdselsdepartementet ( ) 3.Buskerudpakke 2, samferdselspakke som en del av NTP Kommunikasjon og formidling – kunnskap om innhold og samarbeide, adferdsendringskampanjer.  Bypakke

Fra: Sektoransvar og territorielle kommuneplaner 5 kommuneplaner Buskerudby- samarbeidet Fylkes(del)-planer Nasjonal Transportplan KVU jernbane/gods Kollektivtrafikk – fk, NSB Regional arena for areal- og transportrelaterte saker Regional arena for areal- og transportrelaterte saker Regionveier Buskerudbypakke(r) med finansiering Buskerudbypakke(r) med finansiering Felles regional areal- og transportplan Samordnede prosesser Til: Samordnet areal- og transportutvikling i felles byområde:

Felles erkjennelse om behov for: Ny transportstrategi: kollektiv/sykkel/gange + redusert biltrafikk Ny arealbruksstrategi: fortetting og knutepunkt Pisk og gulrot; restriktive tiltak også nødvendig Utfordringene kan bare løses gjennom økt politisk styring og samarbeid  Areal- og transportpolitikken et sterkt og nødvendig instrument for utvikling av en konkurransekraftig region

ATM-råd Fem folkevalgte + ordfører 36 folkevalgte ATM-råd Fem folkevalgte + ordfører 36 folkevalgte Administrativ Styringsgruppe Rådmenn, ledere statsetater, NHO/LO Administrativ Styringsgruppe Rådmenn, ledere statsetater, NHO/LO ATM-utvalg Fylkesordfører og ordførerne ledere av statsetatene, Fylkesmannen ATM-utvalg Fylkesordfører og ordførerne ledere av statsetatene, Fylkesmannen Prosjektsjef m/sekretariat Prosjektsjef m/sekretariat Fagråd Faglige ledere fra alle partnere + Buskerud kollektivtrafikk Fagråd Faglige ledere fra alle partnere + Buskerud kollektivtrafikk Stab og avd. samordning internt Stab og avd. samordning internt Kommunestyre fylkesting, statsetater Kommunestyre fylkesting, statsetater Næringslivsgruppe NHO/LO/Handels- foreningene Arbeidsgrupper etter tema Politikk Administrasjon ProsjektorganisasjonLinjeorganisasjon Rådmenn, adm. ledere i statsetatene Rådmenn, adm. ledere i statsetatene Organisering av samarbeidet

Politisk forankring i Drammen kommune (1) ATM-råd Fem folkevalgte + ordfører Tot.36 folkevalgte ATM-råd Fem folkevalgte + ordfører Tot.36 folkevalgte Administrativ Styringsgruppe Administrativ Styringsgruppe ATM-utvalg Bystyret, formannskapet Politikk Administrasjon BuskerudbysamarbeidetDrammen kommune Rådmannen ATM- gruppe Prosjektsjef m/sekretariat Prosjektsjef m/sekretariat Fagråd Stab og avd. samordning internt Stab og avd. samordning internt