Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Informasjonsdag om ADHD/ADD
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Fritidslederen min roper hjelp!
Mestring og forebygging av depresjon
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Positiv ledelse av barn
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
Læreren som læringsleder
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Elever som strever med skolearbeidet Elever som strever mer med skolearbeidet enn elever flest.
ELEVMEDVIRKNING.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Drop-In metoden i skolen
Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på:
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Problemløsning.
Sosial kompetanseplan Ljan skole og aktivitetsskole "Alle innenfor"
Ambulant team for barn og ungdom
Hva er viktig for elevers læring?
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Observasjonsoppgave praksis
Felles tema i mars: Selvkontroll
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Velkommen til foreldremøte!
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen!.
Emilios jobb som assistent
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Velkommen!.
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger ADD/ADHD Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger

Samarbeid med skolen Skolen må få informasjon om hva ungdommen strever med for å tilrettelegge Ungdommen må bli med på møter som gjelder dem. Tett samarbeid mellom ungdommen, foreldrene og skolen. PPT bør deltar i tilretteleggingen.

Tips til god læring Positivt forhold mellom elev og lærer Oversikt og struktur Tilpasset elevens kunnskapsnivå og ferdigheter Ha fokus på hva man er flink til Avtal pauser/korte turer ved behov Gode søvnrutiner - læring bearbeides under søvn

ADD/ADHD

Tips til god læring Organisere: Oversikt over uke/dag/time. Fast møte med lærer Prioritere: Mål for skolearbeidet. Del opp i delmål. Be om hjelp når du står fast. Spør om ekstra tid Læremidler: Finn flere måter å lære på. Hva er best for deg?

ADD/ADHD Fra ”Boken om Sirius”, Praxis Forlag

Regulering av følelser Storm Angst, sinne frustrasjon, tap av kontroll, sinne, håpløshet og fortvilelse. Eksempel?

Regulering av emosjoner Etter stormen Trenger du å få være alene eller få en selvstendig oppgave? Når du har roet deg ned, er det lurt å snakke med læreren.

Nyttige hjelpemidler Hjelpemiddel for oversikt og organisering:

Hva er vanskelig sammen med andre? Å leve seg inn i andres situasjon, ha omtanke og respekt. Vente på tur, dele med andre, hjelpe andre, følge regler og beskjeder. Ta kontakt, be om hjelp, ha egne meninger, si nei.

Hva er vanskelig sammen med andre? Tilpasse seg fellesskapet, ta hensyn til andre, utsette egen behov Respekt for egne og andres eiendeler og arbeid Ta konsekvensene av ting som skjer

Sterke sider hos unge med AD/HD Oppfinnsom. Impulsiv. Utadvendte og klar for action. Evne til å våge. Flere??