Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger ADD/ADHD Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Samarbeid med skolen Skolen må få informasjon om hva ungdommen strever med for å tilrettelegge Ungdommen må bli med på møter som gjelder dem. Tett samarbeid mellom ungdommen, foreldrene og skolen. PPT bør deltar i tilretteleggingen.
Tips til god læring Positivt forhold mellom elev og lærer Oversikt og struktur Tilpasset elevens kunnskapsnivå og ferdigheter Ha fokus på hva man er flink til Avtal pauser/korte turer ved behov Gode søvnrutiner - læring bearbeides under søvn
ADD/ADHD
Tips til god læring Organisere: Oversikt over uke/dag/time. Fast møte med lærer Prioritere: Mål for skolearbeidet. Del opp i delmål. Be om hjelp når du står fast. Spør om ekstra tid Læremidler: Finn flere måter å lære på. Hva er best for deg?
ADD/ADHD Fra ”Boken om Sirius”, Praxis Forlag
Regulering av følelser Storm Angst, sinne frustrasjon, tap av kontroll, sinne, håpløshet og fortvilelse. Eksempel?
Regulering av emosjoner Etter stormen Trenger du å få være alene eller få en selvstendig oppgave? Når du har roet deg ned, er det lurt å snakke med læreren.
Nyttige hjelpemidler Hjelpemiddel for oversikt og organisering:
Hva er vanskelig sammen med andre? Å leve seg inn i andres situasjon, ha omtanke og respekt. Vente på tur, dele med andre, hjelpe andre, følge regler og beskjeder. Ta kontakt, be om hjelp, ha egne meninger, si nei.
Hva er vanskelig sammen med andre? Tilpasse seg fellesskapet, ta hensyn til andre, utsette egen behov Respekt for egne og andres eiendeler og arbeid Ta konsekvensene av ting som skjer
Sterke sider hos unge med AD/HD Oppfinnsom. Impulsiv. Utadvendte og klar for action. Evne til å våge. Flere??