Arbeidsseminar om elevmedvirkning 01.11.06 ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Hurum PPTs erfaringer med LP
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mulighetenes jorde……...
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Cafédialog – elevmedvirkning
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Elevråd er makt Elevrådet er elevenes viktigste organ i skoledemokratiet Elevene har tillit til tillitselevene Tillitselevene fremmer elevenes interesser.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Yrkesmessen på Haugalandet
Hundsund ungdomsskole
Hva er en foreldrekontakt?
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
100 lure ord å lære.
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
Resonnerende tekst.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
11.00 –11.10 Innledning  Velkommen ved Hedda Bondehagen og Oda Lien. Begge tidligere representanter i elevrådet ved Hov og valgte medlemmer i ungdomsrådet.
Og.
Cafédialog – elevmedvirkning
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FRAVÆRSFØRING AV LÆRERE. Elevene uttrykker frustrasjon over: –Lærere som ikke møter opp –Lærere som forlater undervisningen –Lærere som møter opp for.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
OVERGANG TIL UNGDOMSSKOLEN
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Foreldremøte for 8.og 9.trinn
Samtaletrekk B – Samarbeid
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.

Arbeidsseminar om elevmedvirkning Hvorfor gjennomføre elevundersøkelsen om høsten? Vi ønsker å vite hva elevene mener tidlig i året. Skolen kan sette i gang nødvendige tiltak tidligere i året enn om vi fikk informasjonen i april. Elevene får mulighet til å påvirke neste års årsplan.

Arbeidsseminar om elevmedvirkning Elevrådets årsmøte Her deltar alle tillitsvalgte, vararepresentanter, elevrådsstyret og andre inviterte. Årsmøtet planlegges av elevrådsstyret i samarbeid med ledelsen. Elevundersøkelsen er en sak på årsmøtet.

Arbeidsseminar om elevmedvirkning Høstundersøkelsen 2005 En i ledelsen presenterte resultatene fra høstens undersøkelse som ble gjennomført i november. Resultatene fra 2005 ble knyttet opp mot resultatene fra våren 2005, høstundersøkelsen 2004 og skolens årsplan Elevene arbeidet deretter i grupper på ca. 6 elever. Gruppene ble satt sammen av elever fra ulike trinn og studieretninger/utdanningsprogram.

Arbeidsseminar om elevmedvirkning Gruppeoppgavene på årsmøtet 2005 Velg først en på gruppen som skriver referat. 1. Drøft resultatene fra Elevinspektørene høsten 2005 i gruppen. a)Hvilke tendenser viser svarene? b)Hvordan kan de tolkes? c)Kommer det fram noen overraskelser når dere ser på resultatene? d)Drøft!

Arbeidsseminar om elevmedvirkning Ut ifra det dere kom fram til under 1: -hvilke tiltak vil dere foreslå skal med i årsplanen. -begrunn valg av tiltak. 3.Hvordan vil dere drøfte resultatene av elevinspektørene i klassen? Diskuter dette i gruppen. Husk at de tillitsvalgte representerer elevene i klassen, og skal bringe deres syn og ønsker videre til elevrådsstyret. En på gruppen skriver referat fra 1. og 2. og leverer dette til Astrid etter årsmøtet

Arbeidsseminar om elevmedvirkning Videre arbeid med elevundersøkelsen 2005 Tillitsvalgte tok med erfaringene fra gruppediskusjonene på årsmøtet og diskuterte med klassen. Ledelsen og elevrådsleder hadde bestemt hvilke områder elevene særlig skulle drøfte. Tillitsvalgte skrev referat og leverte dette til elevrådsstyret. Elevrådsstyret sammenfattet referatene fra klassene, og leverte en oppsummering til ledelsen. Ledelsen brukte dette i sitt arbeid med årsplanen for 2006.

Arbeidsseminar om elevmedvirkning Hvordan skal vi arbeide med Elevundersøkelsen i år? På samme måte, men med noen forbedringer. Morsommere arbeidsmetoder i selve gruppeprosessen. Resultatene fra Elevundersøkelsen knyttes i tillegg opp mot elevrådets arbeidsprogram og blir dermed grundigere behandlet på årsmøtet. Kontaktlærers time vil føre til bedre tid til diskusjon i klassene og større elevdeltakelse. Elevrådsstyret og ledelsen diskuterer klassenes innspill. Ledelsen lager en tidsplan for arbeidet i samarbeid med elevrådsstyret.