Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Evaluering og kompetanseutvikling vedrørende forsterket tilpasset norskopplæring Oppdrag for Oslo.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Melding til Stortinget…
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Vurdering for læring på Linderud skole
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Presentasjonen dreier seg om
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Didaktiske analysekategorier
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Valgfag på Kastellet skole
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Kompetanse for mangfold
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Vil du bli språkhjelper?
Læreplan i samisk som førstespråk
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis

2 Mål for kompetanseutviklingen Bidra til at lærere og skoleledere utvikler større bevissthet om de utfordringene det innebærer å gi opplæring til elever som har norsk som et andrespråk. Videreutvikle didaktisk innsikt og didaktiske ferdigheter – iverksette tiltak tilpasset språklige minoritetselevers behov Det skal være en tett kobling mellom aksjonsforskningsprosjektet og kompetanseutviklingsprosjektet dette skoleåret. Sammenheng mellom kurstemaer og nettverkssamtalene. Dokumentere vellykket praksis – konkrete praksiseksempler som kan utvikles faglig og didaktisk i et samarbeid mellom forskere og lærere. Bruke erfaringer fra aksjonsforskningen og nettverkssamlingene i videre kompetanseutviklingsprogram.

3 Skoleåret 2005 – 2007 Fase 1: Åpningskonferanse Nettverkssamlinger (5) for to aksjonsskoler og tre utviklingsskoler Kursrekke (8) for de samme skolene Nettsted Avslutningskonferanse – 1.juni – for alle Fase 2: Spredningssamlinger – parallelle kursrekker (9) - tilbud til alle skoler

4 Nettverkssamlinger Nettverkssamlinger på skolene Deltakere fra flere skoler i en gruppe Utviklingssamtaler – med utgangspunkt i materiale / praksis fra skolen Dialog mellom forsker og lærer Det er de forskerne som leder aksjonsforskningsprosjektet som leder nettverkssamlingene på skolene Deltakerne skriver refleksjonsnotat

5 Kurssamlinger 9 kurssamlinger for lærere og skoleledere (3,5 timer) Kurstemaene satt opp etter innspill fra deltakerne Sammenheng mellom det som skjer på kurssamlingene og det som drøftes i nettverksgruppene Kurstemaer dette året: Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever Blikk for elevenes språk og språklæring Andrespråkselevenes utfordringer Språklæring i klasserommet På oppdagelsesferd i litteraturen med Salman og Zenzele Større språklig mangfold - utfordringer for norskfaget Foreldresamarbeid Kartlegging og vurdering av språkferdigheter

6 Tilbakemeldinger Glede over å få være med…. Godt faglig utbytte, motiverende og inspirer til faglig lesing Gode og faglige samtaler i nettverksgruppene Tilbakevendende utfordring for kursene – knytte teoriene som presenteres tettere til praksis Med ønske om å få fasiten…. Kjenne de ”gode eksemplene som virker” Åpne for dialog – utfordre deltakerne

7 Konferanse 1.juni 2006 og kursrekke neste år Invitasjon til alle grunnskoler - påmelding Torsdag 1.juni - hel dag Mål for konferansen: Oppsummere prosjektets resultater og formidle disse til andre Lærere / skoleledere presenterer prosjekter og resultater Forskerne oppsummerer og formidler resultater Kursrekke skoleåret vil bygge på erfaringer og resultater fra inneværende år – alle skoler inviteres med. (9 x 2 samlinger)