NKIs erfaring med Læringspartnere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Lærer på nett? NFF Konferansen 2009 Astrid de Mora, Lærerveileder NKI Nettstudier.
15 Notater og markeringer i teksten
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
-ikke bare for zippylæreren…
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
-ikke bare for zippylæreren…
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
16 Repeter for å huske og forstå
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Venn kommer av norrønt: Vinr
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
1 Kooperativ frihet som ledestjerne i nettbasert utdanning. Morten Flate Paulsen NKI Fjernundervisning Presentasjonen er tilgjengelig via min hjemmeside:
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
INFOUKEN PÅ MN-FAKULETET UiB Kristine Engan-Skei.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Bokpresentasjon Oslo.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Avdeling for sosionomutdanning
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Fra ord til liv April 2010.
Åpne spørsmål Ungdata. Hvem vil du helst bli lik når du blir stor? Ungdomsskole: 1476/1610 VGS: 721/ 775.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Problemet og løsningen:
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
100 lure ord å lære.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Gruppe for seponering av B-preparater
Bokollektivet Målgruppe:
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Lek og Læring i barnehagen
Drop-In metoden i skolen
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Er det nokke da? Brit Steinnes Krøvel
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
Utarbeidet av Sissel Vestre
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Christian Dalsgaard og Morten Flate Paulsen. Struktur Abstract/kort oppsummering Keywords/nøkkelord Innledning Problemstilling/teori/metode Forskning/resultater/diskusjon.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Utskrift av presentasjonen:

NKIs erfaring med Læringspartnere Astrid de Mora NKI Fjernundervisning www.nki.no

NKI Læringspartner Læringspartnere inspirerer og motiverer hverandre! tjenesten bygger på NKIs læringsfilosofi og teorien om kooperativ læring den gir de fjernstudentene som ønsker det, bedre muligheter til kontakt og samarbeid enn tidligere lansert mars 2006

NKIs læringsfilosofi for nettstudenter NKI Fjernundervisning skal legge forholdene til rette for at studentene kan nå sine læringsmål gjennom optimal individuell fleksibilitet i et læringsfellesskap der studentene skal være en ressurs for hverandre uten å være avhengige av hverandre.

Læringsfilosofien for nettstudentene bygger på Teori om læring i kooperativ frihet (Paulsen 2003) teorien knytter sammen elementer fra individuell og kollaborativ læringsfilosofi med læring i kooperativ frihet beholder studentene sin individuelle fleksibilitet i studiene, samtidig som den åpner for økt kommunikasjon mellom studentene

Personlige presentasjoner: noe informasjon fra systemet utdanning, arbeidserfaring annen informasjon for medstudenter for lærerne

Studentene bestemmer selv hvem som skal se presentasjonen: ønsker læringspartner? åpen; alle studenter kan se presentasjonen faglig begrenset; studenter på samme studium lukket; kun for lærer og administrasjonen

Søk etter læringspartnere på flere måter: navn eller e-postadresse postnummerregion studenter på samme studium

De kan også søke i kontaktlistene, der de kan se hvilken studieenhet medstudentene arbeider med:

Invitasjoner og oversikt over mine læringspartnere: pr. e-post + melding på Nettskolen: mine læringspartnere:

Resultater etter ett år med LP: ca 3550 studenter har registrert sin personlig presentasjon ca. 3000 har markert om de ønsker læringspartner eller ikke: 55 % JA – 45 % NEI ca 550 studenter har en eller flere læringspartnere

Spørreundersøkelse E-post til 440 studenter registrert med en eller flere læringspartnere 146 responderte på ett eller flere spørsmål 121 kvinner og 25 menn

Spørsmålene: 1a. Hvor mange læringspartnere har du? 1b. Hvorfor valgte du akkurat denne/disse læringspartneren(e)? 1c. Hvordan og hvor ofte kommuniserer du med din(e) læringspartnere? 2a. Hva ønsker du å få ut av samarbeidet med din(e) læringspartnere? 2.b Hva har du fått ut av samarbeidet med dine læringspartnere? 2.c Hvor fornøyd er du med Læringspartnertjenesten på en skala fra 1 til 5? 3a. Hvordan opplever du den praktiske bruken av Læringspartnertjenesten og hva kan NKI gjøre for å forbedre den? 3b. Vil du anbefale andre studenter å få seg læringspartnere? 3c. Har du andre kommentarer eller erfaringer med LP-tjenesten som du vil dele med oss?

1b. Hvorfor valgte du akkurat denne/disse læringspartneren(e)? Antall studenter: Begrunnelse: 18 vi arbeidet med samme studieenhet/oppgaver 15 vi bor i nærheten av hverandre 12 samme fag/studium 10 kollegaer, familie, bekjente 7 alder 5 kjønn tilfeldig 4 den personlige presentasjonen de var aktive i forum 2 utdannelse, erfaring, voksne

1c. Hvordan og hvor ofte kommuniserer du med din(e) læringspartnere? @ e-post telefon MSN SMS  møtes.. de samarbeider i den utstrekning de selv ønsker, det er stor variasjon i svarene; hver dag – en gang i uken – noen ganger pr. måned

2a. Hva ønsker du å få ut av samarbeidet med din(e) læringspartnere? gjensidig hjelp til faglige spørsmål og oppgaveløsninger en ”klassekamerat” 2.b Hva har du fått ut av samarbeidet med dine læringspartnere? god dialog og hjelp til oppgaveløsninger konstruktive faglige diskusjoner, bedre forståelse av pensum et fint vennskap, en god venn har vel gitt mer enn jeg har fått – men det å lære bort er faktisk nyttig læring

Anders Spissøy, student på Prosjektlederskolen: ”Jeg har tre læringspartnere, som jeg valgte fordi de var omtrent på samme sted i studiet som jeg selv var. Jeg er også så heldig å ha en av mine LP’er på mitt hjemsted. Kommunikasjonen varierer, men generelt har jeg kontakt med minst 2 av dem ukentlig. Jeg ønsker å øke egenkompetansen min ved å se lærestoffet fra flere sider, og få sunne og gode meningsutvekslinger om oppgavene. Jeg føler at jeg har fått nye venner, og en mulighet til å lære og lære fra meg. Føler også at jeg har stort utbytte av samarbeidet, og anbefaler det gjerne til andre nettstudenter.”

2.c Hvor fornøyd er du med Læringspartnertjenesten på en skala fra 1 til 5? 1 Svært lite fornøyd 8 2 Lite fornøyd 9 3 Nøytral 23 4 Fornøyd 5 Svært fornøyd 22

3b. Vil du anbefale andre studenter å få seg læringspartnere? 77 JA  - 5 vet ikke - 3 nei  De  bruker disse ordene/uttrykkene om LP: nyttig, motiverende, lærerikt, repetisjon, mindre ensomt, dele erfaringer, større forståelse av pensum, sosialt, annen input enn bare fra læreboken, fjernstudenter har behov for å snakke med noen, for fjernstudenter er det en genial måte å bygge nettverk på Ja, hjernen kan ofte bli ensporet når man samarbeider bare med seg selv!

mange vil svært gjerne  Til slutt: det kan være en utfordring å kombinere friheten til å studere når du vil, hvor du vil og i ditt eget tempo, og samtidig samarbeide med medstudenter. noen lykkes og noen lykkes ikke mange vil svært gjerne 