Java sertifisering - testern tester test

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Varmepumper Av Snorre Nordal Seksjon for læring og lærerutdanning
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Vurdering for læring.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Programvare for nisje SMS
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Forretningskonsept og forretningsplaner
Bachelor i Entreprenørskap - for de som er interessert i bedriftsetableringer INTRODUKSJON PROGRAMSTART Jon Erik Svendsen Fagansvarlig, Bachelor.
Managementprogram Finansiell strategi
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Arbeidsmarked NHH-kandidater
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Miljøverndepartementets time: Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Sentrumskonferansen – Drammen –
Dynamiske nettsider PHP Del 2 – Kontrollstrukturer.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Hovedfagspresentasjon
Forhandlingsfilosofien SMARTnership™ baseres på erfaringer og analyser og studier på ca forhandlinger Kort forklart kan vi sette opp 4 områder som.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Kvalitative og kvantitative metoder
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Cafédialog – elevmedvirkning
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Kantlister / Pakninger / Fenderlister / Vinduslister
1 VervDb Web-basert system utviklet med PHP og MySQL, vervdatabase for Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Kvalitative og kvantitative metoder
TDT4105 Informasjonsteknologi, grunnkurs
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Masteroppgaver ved NHH
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sett inn bilde av produkt her
Formativ evaluering BI Stavanger
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Sensorveiledninger på MN
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Java sertifisering - testern tester test Ivar Tormod Berg Ørstavik stipendiat HiST

Sertifisering – noe for høyskolene? I dag er svaret ’nei’ (i praksis) Hvorfor passer ikke sertifisering for høyskolene? Kan svaret være ’ja’? Hvilke fordeler har sertifisering? Hva kan være en realistisk situasjon der sertifisering inngår i Java-undervisningen? Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Java sertifisering? Nei takk! Hvorfor skal vi ha det? Vi har jo allerede gode tester? Studentene sertifiseres allerede med studiepoeng Kommersielle sertifiseringer (Java) er produktspesifikke Faglig: Studentene skal lære generelle ferdigheter/kunnskap bruk av flere forskjellige produkt lære både underliggende teori, praksis og anvendelse Prinsipielt: Høyskolene skal ikke støtte eller lede studentene til å velge en bestemt leverandører Det er for dyrt Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Hvorfor? Vi har allerede gode tester? Hvor gode er de egentlig? ’Godt’ er relativt. Dersom det finnes bedre alternativt bør vi ikke benytte disse? Eller er godt nok? Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Nei, studentene ’sertifiseres’ allerede med studiepoeng VG Høyskoler unnlater å stryke studenter for ikke å tape penger Kvalitetsreformen bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla VG Xtra Xtra! Studentflukt fra høyskolene Enda en høyskole legges ned bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla VG Extranummer! Studenter får ikke jobb Bedriftene svarer: ’Vi stoler ikke på høyskolenes vitnemål!’ bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Nei, kommersielle sertifiseringer er produktspesifikke Faglig: Studentene skal lære generelle ferdigheter/kunnskap Hvor mange forskjellige produkt (språk) brukes faktisk i hvert programmeringsfag? Jo, vi fokuserer både på underliggende teori, praksis og anvendelse i undervisningen. Men hva tester/vurderer vi egentlig på eksamen? Prinsipielt: Leder ikke fagene våre allerede studentene til å velge bestemte leverandører etter endt utdanning? Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Nei, det er for dyrt Men hva er egentlig de reelle utgiftene ved en ’vanlig’ skoleeksamen? Koster det mer å gjennomføre en eksamen for 20 studenter enn en ekstern sertifisering? Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Java sertifisering? Ja takk  Sun Certified Java Programmer (310-055) 72 flervalgsoppgaver ( v < ca.60% = stryk) Umiddelbar sensur 3 timer $200 IT-akademiet, NA m.fl. tilbydere Bestilles et par dager i forveien Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Kort(!) vurdering av form og innhold i flervalgseksamenen Gode krav på objektorientering Gode krav om grunnleggende programflyt Godt utvalg av API (java.lang, java.util, java.io, threads, reg.ex.) Form evne til å lese og skrive et program testes godt forståelse av syntaks, semantikk testes svært grundig kjennskap til kompilering og jvm sjekkes godt Noe kritikk? Noe produktspesifikk (er classpath-settings, avansert generics relevant?) Eksempler fra andre programmeringsspråk som f.eks. C++ og php hadde vært enda bedre Mangler sentrale tema som f.eks. rekursjon og sockets? Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Gode grunner til å velge sertifisering (case Java 5) Praktiske fordeler Studentene kan ta sertifiseringseksamen i eget tempo (ekstrem individuell tilpasning!) Prinsipielle fordeler: Løser rollekonflikt lærer + eksaminator (tenk på det!) Faglige fordeler: Tydelige, gjennomarbeidete krav som gir bedre tilpasset lærestoff Høy eksamensteknisk kvalitet (innenfor gitte krav!) Stort, internasjonalt læringsmiljø for selvstudier (#eLæring++) Sertifisering teller i næringslivet! Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Hva dekkes? Vanlig eksamen Kjernen: OO syntaks, semantikk Hvordan skrive og kjøre et program Grunnleggende bibliotek Gråsonen API Utvidet syntaks, semantikk Mer omfattende praksiser Den oransje, kreative boblen Bruk av programmeringsspråk Problemløsing Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Hva dekkes? Prosjekt Kjernen: Gråsonen Den oransje, kreative boblen OO syntaks, semantikk Hvordan skrive og kjøre et program Grunnleggende bibliotek Gråsonen API Utvidet syntaks, semantikk Mer omfattende praksiser Den oransje, kreative boblen Bruk av programmeringsspråk Problemløsing Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Hva dekkes? Sertifisering Kjernen: OO syntaks, semantikk Hvordan skrive og kjøre et program Grunnleggende bibliotek Gråsonen API Utvidet syntaks, semantikk Mer omfattende praksiser Den oransje, kreative boblen Bruk av programmeringsspråk Problemløsing Sør-Trøndelag University College - www.hist.no

Prosjekt + sertifisering = sant? Kjernen: OO syntaks, semantikk Hvordan skrive og kjøre et program Grunnleggende bibliotek Gråsonen API Utvidet syntaks, semantikk Mer omfattende praksiser Den oransje, kreative boblen Bruk av programmeringsspråk Problemløsing Sør-Trøndelag University College - www.hist.no