Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca. 10 000 innbyggere Ca. 1200 elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Jr. FIRST LEGO League – 2014.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Føring av fravær på vitnemålet. Innskjerping fra skolestart : Kunnskapsdepartementet fastsetter med virkning fra 1. august 2010 strengere krav.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Prosjekt til fordypning
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Foreldremøte 8. trinn 28. September 2010.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Realfagsenter nannestad Rom for Newtonrom i norsk skolefysikk? Innlegg til Landskonferansen om fysikkundervisning august 2008.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
-ikke bare for zippylæreren…
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Jr. FIRST LEGO League praktisk rettet forsknings- og bygge prosjekt for barn fra 6 – 9 år - har som mål å ta vare på barns iboende nysgjerrighet.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Velkommen til et nytt skoleår!
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Hva er viktig for elevers læring?
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Vurdering for læring i Fysikk 1
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge

Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)

NEWTONROMMET Eies og drives av FK Forankret i kommunestyrevedtak Har lokaler på Vestmyra skole Har 3 moduler Har 4 moduler under utprøving Deltar aktivt i FLL Samarbeider med … Utvikling av rommet Vår 2009 Utprøving av 2 moduler Roboter i liv og lære Bevegelse ved hjelp av fornybar energi

Hva slags moduler ønsker lærerne? Hvordan må innholdet være for at elever og lærere ønsker å komme tilbake? Hvilke læringsmål må være med for at lærerne skal synes at modulen er nyttig. Hvor mange moduler må jeg ha for at rommet skal være fullbooket. Hvordan presentere rommet slik at lærere og elever får lyst til å melde seg på.

Skoleåret 2009/2010 Kurs for lærere 60% stilling 12 /24 dagers arbeid First Lego League Vitensenteret Utvikle moduler

For og etterarbeid Forarbeid var mangelfullt eller ikke gjennomført Etterarbeid ble ikke fulgt opp. Pakketilbud 2009/2010 Newtonlærer gjør sammen med lærer på skolen. Forarbeid med Photostory, Power Point eller World m/bilder og spalter. Hoveddel på Newtonrom Etterarbeid og presentasjoner på skolen.

Læringstrykk Store klasser Få voksne Ikke nok interesse hos lærer.

Mal for gjennomføring av en modul 2010/2011 Planlegge sammen med klasselærer. Skape forståelse for rollefordeling. Klargjøre lærings- målene for modulen Sette fokus på viktige punkter for å nå målene Skape forståelse for at gode presentasjoner kan og bør brukes i flere sammenhenger.

Sluttproduktet Presentasjon av opplevelsen og læring Fremføres for: klassetrinnet under + rektor foresatte

ROS Ros til elevene Ros til lærerne Ros til rektor