Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Fra tilgjengelighet for alle til universell utforming
BÅTSFJORD NYE SENTRUM - FRA PLAN TIL GJENNOMFØRING
NORGE UNIVERSELT UTFORMET 2025
Nedlasting av Java Java bruker du til bl.a. å logge deg inn i nettbanken. Åpne Internett og skriv, java.com i adressefeltet, klikk Enter. Klikk på Free.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Dialogtorg i Kristiansand
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
v/Oversykepleier Jan Erik Fosmark
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Heidi Arnesen Austlid IKT-Norge
SAM-info Konferanse om universell utforming, Lyngdal
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Likeverd og tilgjengelighet Om ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov Statssekretær Kjell Erik Øie Innlegg for UMB/NTNU, 30. oktober 2007.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Hovedprosjekt- presentasjon. Ekstern oppdragsgiver Q-Free:Ticketing AS leverer elektroniske billetteringssystemer for kollektivtransport. Det leveres.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
Universell utforming i Mandal kommune.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Universell utforming Drammen
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
Vivian Abbi Johnsen prosjektleder Groruddalssatsingen Bydel Stovner
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Bygg og miljø 1 Sanntidsinformasjon for synshemmede i kollektivtrafikken - ett skritt nærmere universell utforming? Foto: Thomas Barstad.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Erfaringer fra Nittedals-anbudet
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Vedlegg 2 - Materiellbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Universell utforming Håndbok 238 Veiledning (høringsutgave)
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Tilbudskonferanse NVM 13.mai Fagsamling 150 års jubileum 2014.
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
UNIVERSAL DESIGN Tromsø, en tilgjengelig by? Tromsø Ressursavdelingen – Plan og prosjektering v/ L.ark. E. A. Haagensen.
Foto: Thor-Wiggo Skille Infrastruktur og samferdsel krysser grenser Fylkesråd for samferdsel og miljø – Ivar B. Prestbakmo (SP) Tromskonferansen 1.november.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Dialogkonferanse om elbusser xx. februar 2017
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
IT-arkitektur – leveransemodell
Akershus fylkeskommune
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Superbuss Høystandard busstilbud i Trondheim
Dialogkonferanse Minibuss Asker og Bærum
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Katja Rekilä Statens vegvesen Vegdirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø Seminar om universell utforming 30.10.08

Prosjektet ”Sanntids informasjonssystem” Utgangspunkt: Få flere til å velge buss ved å gjøre busstilbudet attraktivt. 2001: Troms fylkeskommune søkte, på vegne av etatene i kollektivgruppa (Statens vegvesen, Troms fylkeskommune, Tromsø kommune og Tromsbuss AS), Samferdselsdepartementet om tilskudd. Fikk tilskudd til å innføre sanntids informasjonssystem på to linjer. Systemet var det første operative sanntidssystemet i Norge. Sanntids systemet ble åpnet juni 2003.

Utrusting På holdeplass: I bussene: Flatskjerm som viser alle ruter, samt sanntid på rute 20 og 26. Skjermene viser planlagt tid for de nærmeste passeringer. Ved forsinkelse vil ”ny tid” komme opp på skjermen. I bussene: Display under tak som automatisk viser neste holdeplass. Utvendig høyttaler som annonserer hvilken linje som ankommer holdeplassen og hvor denne kjører videre. Innvendig høyttaler som annonserer neste holdeplass automatisk. Kjørecommuter – viser avstand til neste holdeplass.

Suksessfaktorer Kontinuerlig oppdatering av neste holdeplasser både visuelt og audiovisuelt. Utvendig opprop gir god informasjon, spesielt for svaksynte, om hvilken destinasjon bussen har. Passasjerene får bedre informasjon og dermed en tryggere reise. Et bedre tilbud til alle, ikke minst svaksynte og hørselshemmede.

Kritiske faktorer Strøm frem til leskur med sanntidsskjermer. Tilkobling av odometer på bussene. Dårlig kvalitet på forsterker i bussene. Låsing av systemet på bussene. Fonter i skiltkassene ble forminsket etter at ny programvare ble installert. Unnlater å bruke systemet.

Veien videre Fra 01.01.2010 er alle bussruter på anbudskontrakt, og det vil stilles utvidete krav til universell utforming på alle ruter. Det legges opp til sanntids informasjonssystem på alle busslinjer. Lav-entrè med integrert kjørerampe for å unngå ”gapet” mellom buss og fortau. Taktil ledelinje på alle nye holdeplasser, samt oppgradering med tilsvarende utrusting på eksisterende.