Hva vektlegger LO ved bidrag fra partnerskapene i relasjon til styrket utdannings- og yrkesrådgiving? Partnerskap for karriereveiledning Hamar oktober Benedikte Sterner
Partnerskapenes struktur -Utvikle noen felles mål innen partnerskapet, både nasjonale og lokale -Partnerskapene må ta hensyn til de ulike aktørenes ressurser, disse kan variere på det praktiske planet
Partnerskapenes sammensetning -VOX :”Behov og interesse for karriereveiledning ” – de som trenger det mest vet minst om karriereveiledning og de muligheten man har for å oppsøke disse tjenestene -Partene i arbeidslivet kan bidra med å få informasjon om tilbudene ut på arbeidsplassene
Innhold i tjenestene -Det må utvikles innhold og tjenester for alle ledd i ”livslang læring kjeden” – ikke bare utdanningsrådgiving….. -LOs initiativ om kompetansetillitsvalgte på arbeidsplassene som samarbeider i nettverk med et læringssenter ( for eksempel karriereveiledningssenter) kan bli viktige døråpnere
Innhold i tjenestene Fag- og yrkesopplæring fordi du egner deg – ikke fordi du er skoletrøtt eller ikke liker teori…… Forberede for overganger hvor vi av erfaring vet det kan oppstå vankeligheter og faren for frafall øker - f. eks mellom vg2 og vg2 på yrkesfag slik NIFU viser til den tredje delrapporten i delprosjektet ”Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse”.
I can be……
Innhold i tjenestene Aktivt motvirke kjønning i utdanning og arbeidsliv Strategiske tiltak for å motvirke det kjønnsdelte utdannings- og arbeidsmarkedet. Dette er en oppgave som vil kreve hele partnerskapet i sitt fulle for å lykkes, jf. SINTEF ( Mathiesen, Buland, Bungum 2010)
LOs eget arbeid Nedsetter arbeidsgruppe som skal konkretisere og bevisstgjøre LO-familien på hva vi selv kan bidra med inn i dette arbeidet, sentralt og lokalt