12k presentasjon - brukervennlighet Adaptive Path 12k presentasjon - brukervennlighet Jostein Magnussen _______________________ jostein@netliferesearch.com Tlf. 40226409 NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Uavhengige av teknologileverandører Adaptive Path Om NetLife Research Uavhengige av teknologileverandører Spesialiserte innen brukervennlighet ”A problem can not be solved from the same level of awareness that created it” NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Statlige og offentlige Adaptive Path Finans og bank DnB NOR Skandiabanken SKAGEN fondene Vesta Netaxept BBS VPS Flyselskap Widerøe Braathens Norwegian E-handel Atea (Norden) Ementor online Bokkilden Aschehoug Norsk Tipping NetCom Inpoc Vinmonopolet Statlige og offentlige ODIN Finansdepartementet Arbeids- og administrasjonsdepartementet Utdannings- og forskningsdepartementet Brønnøysundregistrene Sosial og Helse direktoratet Landbrukstilsynet Statkraft Statnett Statskonsult Radiumhospitalet Oslo Sporveier Kystverket Lyngdal kommune Drammen kommune Konsern Gilde Jotun Kongsberg-Gruppen Telenor Møller-Gruppen British Petroleum Norge Tiscali (Norden) Telenor Mobil NSB Software & utvikling Ergo Ephorma Ergo Solutions marchFIRST Prokom – Sem og Stenersen Software Innovation Shipnet Gecko Utdanning og forskning Universitetet i Oslo- UiO Læringssenteret Statens Institutt for rusmiddelforskning Confex Kompetanse VOX Norges Forskningsråd Portaler Sol.no Zett.no Andre kunder KrFU Scanpix Jærmuseet Oslopakke 2 Handicare NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
I juryen for Norge.no sin kåring av beste nettsted 2006 Adaptive Path Kort om meg I juryen for Norge.no sin kåring av beste nettsted 2006 Laget veileder innen tilgjengelighet for alle for SHDIR Kjørt brukertester med 400 brukere de siste 5 år Jobbet med alt fra Lyngdal kommune sitt intranett til dnbnor.no NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Hvorfor kommer brukerne til nettsidene deres? Adaptive Path Hvorfor kommer brukerne til nettsidene deres? For å lese om organiseringen av kommunen For å se om det er noen nye nyheter fra kommunen Surfer tilfeldigvis innom Eller Søke om barnehageplass Finne telefonnummeret til kommunen Finne byggemeldingsskjema NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Hva det ofte designes for.... Adaptive Path Hva det ofte designes for.... Leser Leser Leser Til slutt klikker brukeren på en omhyggelig valgt link...... NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Vi leter febrilsk etter: Noe som ligner på det vi er ute etter Adaptive Path Virkeligheten… Vi leter febrilsk etter: Noe som ligner på det vi er ute etter Er klikkbart Hvis det ikke var det riktige, trykker vi back og prøver igjen. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path Empati – sett brukeren i sentrum. Ikke fokuser på alt du skal ha ut, men på hva brukerne ønsker å gjøre. Sett dere i brukerens situasjon. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path
Adaptive Path ? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Adaptive Path Forstår pensjonisten Lars som ikke har brukt internett så mye hva disse ikonene betyr? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Forstår brukerne i målgruppen hva SOR og omsorgstrappa er? Adaptive Path Forstår brukerne i målgruppen hva SOR og omsorgstrappa er? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Ulike fokus Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Oslo kommune – Nyhetsfokus Adaptive Path Oslo kommune – Nyhetsfokus NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
København kommune – Tjenestefokus Adaptive Path København kommune – Tjenestefokus NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Stockholm – Målgruppefokus Adaptive Path Stockholm – Målgruppefokus NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path I motsetning til Politi.no tilbyr Direct.gov ulike typer innganger på forsiden. Brukeren slipper å klikke på noe for å få se tjenestene. Hvorfor skal det være nødvendig…. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path Man skal designe for gullfisker NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Noen retningslinjer Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Adaptive Path Forskning navigasjon Sti: Du er her: Confex > Kurs > Informasjonsformidling Nyttige, men blir brukt mest av de avanserte brukerne Blå lenker fortsatt mest effektiv (Pearson & van Schaik, 2003) NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Retningslinjer Kilder: Jakob Nielsen og Rolf Molich Steve Krug Adaptive Path Retningslinjer Kilder: Jakob Nielsen og Rolf Molich Steve Krug Egen erfaring fra brukertester NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
1. Feedback Prosesskart og menymarkeringer Adaptive Path 1. Feedback Prosesskart og menymarkeringer Brukerne lærer ved prøving, feiling og tilbakemelding. Brukernes handlinger skal gi tydelig respons. Responsen skal virke forståelig ut fra brukerens handlinger. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Markering i menyer Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
2. Bruk standarder og vær konsistent Adaptive Path 2. Bruk standarder og vær konsistent Følg det som er blitt standard for brukerne. Gjør ting likt på de ulike sidene ER dette en tekstlink ? Eller er dette en tekstlink ? Sett inn noe her... Dette er en tekstlink ! NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Konsistens Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path Sett inn noe her... NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
3. Grupper elementene på enkeltsider på en tydelig måte Adaptive Path 3. Grupper elementene på enkeltsider på en tydelig måte Elementene som finnes på hver enkelt side bør være gruppert slik at det er lett å se hva som hører sammen. Link fra Jostein.... NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Adaptive Path 4. Motvirkning av feil Et godt design skal redusere brukernes behov for opplæring og instruksjon, og forenkle arbeidsprosessene. / NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
5. La brukerne gjenkjenne i stedet for å måtte huske Adaptive Path 5. La brukerne gjenkjenne i stedet for å måtte huske Utform objekter og valgmuligheter på en slik måte at brukerne gjenkjenner hva som skal gjøres, i stedet for at brukerne må huske hvordan alt fungerer. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path Man skal designe for gullfisker NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Adaptive Path 6. Klare feilmeldinger Feilmeldingene fra systemet skal være høflige og lettleste (ikke koder). Identifiser problemet og foreslå en konstruktiv løsning. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Adaptive Path 7. Bruk snarveier Snarveier bør være tydelige. Dermed kan man tilrettelegge løsninger for både nybegynnere og eksperter. Finn noen snarveier... NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
8. Gjør det tydelig hva som tilbys så tidlig som mulig Adaptive Path 8. Gjør det tydelig hva som tilbys så tidlig som mulig Bruk forsiden og andre hovedsider til å forklare brukerne hva som tilbys på nettstedet. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
9. Unngå brukernes ”banner blindness” Adaptive Path 9. Unngå brukernes ”banner blindness” NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
10. Tilgjengelighet for alle Adaptive Path 10. Tilgjengelighet for alle Vanlige innvendinger... Må bruke kjedelig design… Feil: Bruk stilsett, CSS Det blir komplisert og dyrt å tilrettelegge løsningen Feil: Det koster ikke mye Kan vi ikke heller lage en egen tekstversjon Tja: Hvorfor? Det er jo så få brukere dette gjelder 130 000 er synshemmede i Norge… Alle har nytte av forbedringer av tilgjengeligheten! NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Adaptive Path Heter ikke denne siden ”Akutt legehjelp”? Hvorfor står det ingenting om legehjelp da? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Beskrivende lenkenavn Adaptive Path Beskrivende lenkenavn Les mer NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path Tilgjengelighet: Hva heter sperren? Bilder uten ALT-tekster, Skriftstørrelse man ikke kan justere Les merlenker NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Informasjonsarkitektur Adaptive Path Informasjonsarkitektur NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
..og lage en fornuftig struktur ut av det Adaptive Path ..og lage en fornuftig struktur ut av det NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
..med bra kategoriseringer Adaptive Path ..med bra kategoriseringer Firkanter Trekanter Sirkler NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
…som er intuitivt for brukerne Adaptive Path …som er intuitivt for brukerne Firkanter Trekanter Sirkler Squares Triangles Circles Ah Ha! NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Hva kjennetegner en god informasjonsarkitektur Adaptive Path Hva kjennetegner en god informasjonsarkitektur IKKE laget etter hvordan organisasjonen er strukturert Bruker kategorinavn som er forståelige for brukerne Bredde i stedet for dybde. D.v.s mange valg på forsiden Tar hensyn til at brukerne kan ha ulike innfallsvinkler NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path Involver brukerne NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Vi ønsker å ta en haug med greier… Adaptive Path Vi ønsker å ta en haug med greier… NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Hva er brukeren ute etter? Adaptive Path Hva er brukeren ute etter? Hm... nå må vi få ut dette Hvor går jeg for å finne.. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Hva skal en stakkars nettside gjøre? Adaptive Path Hva skal en stakkars nettside gjøre? "...a web page can do only one of two things: either it contains the content the user wants or it contains the links to get them to the content they want. If a page doesn't follow this rule, then the users stop clicking...” Jared Spool NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
”Lukten av informasjon” (Jared Spool) Adaptive Path ”Lukten av informasjon” (Jared Spool) ”Trigger ord” er ord eller uttrykk som får brukerne til å klikke for å komme nærmere målet Sniff, sniff, er det noen triggerord her? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Skal ”matche” de ordene brukerne benytter Adaptive Path Trigger ord Mest mulig konkrete Skal ”matche” de ordene brukerne benytter Lenker og menypunkter må inneholde triggerord for å fungere bra Når brukeren klikker på en lenke forventer han eller hun å finne de samme ordene på neste side NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Triggerord? Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Oppsummering – råd på veien Adaptive Path Oppsummering – råd på veien Fokuser på brukernes behov og intensjoner, ikke det dere ønsker og vil ha ut Involver brukerne i arbeidet med ny informasjonsarkitektur Lag heller en bred enn en smal struktur Vis tjenestene tidlig Unngå nedtrekksmenyer Finn gode triggerord Problemstillinger som kommer til å dukke opp: Målgruppeorientering eller temaorganisering? Nyheter eller tjenester? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Innspill til prosessen Adaptive Path Innspill til prosessen La brukervennlighet gjennomsyre arbeidet Bli enige om hva de viktigste bruksoppgavene er FØR dere begynner å sortere informasjonen Jobb med pappkort og ikke Excelark... Lag mellomsider som hjelper brukerne med å finne frem NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path
Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path