Uavhengige av teknologileverandører

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nedlasting av apper på Apple
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
Tilpasse spørringer i RT Kolonnetilpassninger Egne spørringer Legge spørring til forside Legge spørring til Dashboard.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Teknologi i klasserommet
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
telenor.com – forsideanalyse
Hvordan lage spill i power point?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Sommervikar i Blend.
Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Elverum, 24. Mai 2011 Kenneth Baranyi Eriksen. Hvem er? Kenneth Baranyi Eriksen  Daglig leder Webgruppen AS  Siviløkonom, fotballtrener  Webanalyse.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
UU av powerpoint, pdf og nettsider
Webredaksjonsmøte 14. jan Agenda • Presentasjonsrunde, møt Monica! • Flash/bannerfelt, ny bruk nå frem til 15. april. • Oppsummering fra kvalitet.no.
TILSAMMANS I EN GRUPP Med Stein og Helene Hva gjør en gruppe bra?
Om å skrive om litterære tekster
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Opplæring: PC-er DMF DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet Jan Inge S. OhrenOppdatert.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Dette er en automatisk presentasjon
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
En enkel introduksjon Geir H. Hansen & Martin Setek SUAF-SO USIT jQuery.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
Grunnkurs i webpublisering
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Oppgave 4 – Heuristisk evaluering av Applecations Christian, Lavdim, Finn Christian & Vegard.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Internettansvarlig i NARF
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Roede-kurslederen på Facebook
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Enkel brukerveiledning
PROTO.IO INTERAKTIV PROTOTYPING.
Utskrift av presentasjonen:

12k presentasjon - brukervennlighet Adaptive Path 12k presentasjon - brukervennlighet Jostein Magnussen _______________________ jostein@netliferesearch.com Tlf. 40226409 NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Uavhengige av teknologileverandører Adaptive Path Om NetLife Research Uavhengige av teknologileverandører Spesialiserte innen brukervennlighet ”A problem can not be solved from the same level of awareness that created it” NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Statlige og offentlige Adaptive Path Finans og bank DnB NOR Skandiabanken SKAGEN fondene Vesta Netaxept BBS VPS Flyselskap Widerøe Braathens Norwegian E-handel Atea (Norden) Ementor online Bokkilden Aschehoug Norsk Tipping NetCom Inpoc Vinmonopolet Statlige og offentlige ODIN Finansdepartementet Arbeids- og administrasjonsdepartementet Utdannings- og forskningsdepartementet Brønnøysundregistrene Sosial og Helse direktoratet Landbrukstilsynet Statkraft Statnett Statskonsult Radiumhospitalet Oslo Sporveier Kystverket Lyngdal kommune Drammen kommune Konsern Gilde Jotun Kongsberg-Gruppen Telenor Møller-Gruppen British Petroleum Norge Tiscali (Norden) Telenor Mobil NSB Software & utvikling Ergo Ephorma Ergo Solutions marchFIRST Prokom – Sem og Stenersen Software Innovation Shipnet Gecko Utdanning og forskning Universitetet i Oslo- UiO Læringssenteret Statens Institutt for rusmiddelforskning Confex Kompetanse VOX Norges Forskningsråd Portaler Sol.no Zett.no Andre kunder KrFU Scanpix Jærmuseet Oslopakke 2 Handicare NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

I juryen for Norge.no sin kåring av beste nettsted 2006 Adaptive Path Kort om meg I juryen for Norge.no sin kåring av beste nettsted 2006 Laget veileder innen tilgjengelighet for alle for SHDIR Kjørt brukertester med 400 brukere de siste 5 år Jobbet med alt fra Lyngdal kommune sitt intranett til dnbnor.no NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Hvorfor kommer brukerne til nettsidene deres? Adaptive Path Hvorfor kommer brukerne til nettsidene deres? For å lese om organiseringen av kommunen For å se om det er noen nye nyheter fra kommunen Surfer tilfeldigvis innom Eller Søke om barnehageplass Finne telefonnummeret til kommunen Finne byggemeldingsskjema NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Hva det ofte designes for.... Adaptive Path Hva det ofte designes for.... Leser Leser Leser Til slutt klikker brukeren på en omhyggelig valgt link...... NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Vi leter febrilsk etter: Noe som ligner på det vi er ute etter Adaptive Path Virkeligheten… Vi leter febrilsk etter: Noe som ligner på det vi er ute etter Er klikkbart Hvis det ikke var det riktige, trykker vi back og prøver igjen. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path Empati – sett brukeren i sentrum. Ikke fokuser på alt du skal ha ut, men på hva brukerne ønsker å gjøre. Sett dere i brukerens situasjon. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path

Adaptive Path ? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Adaptive Path Forstår pensjonisten Lars som ikke har brukt internett så mye hva disse ikonene betyr? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Forstår brukerne i målgruppen hva SOR og omsorgstrappa er? Adaptive Path Forstår brukerne i målgruppen hva SOR og omsorgstrappa er? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Ulike fokus Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Oslo kommune – Nyhetsfokus Adaptive Path Oslo kommune – Nyhetsfokus NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

København kommune – Tjenestefokus Adaptive Path København kommune – Tjenestefokus NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Stockholm – Målgruppefokus Adaptive Path Stockholm – Målgruppefokus NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path I motsetning til Politi.no tilbyr Direct.gov ulike typer innganger på forsiden. Brukeren slipper å klikke på noe for å få se tjenestene. Hvorfor skal det være nødvendig…. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path Man skal designe for gullfisker NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Noen retningslinjer Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Adaptive Path Forskning navigasjon Sti: Du er her: Confex > Kurs > Informasjonsformidling Nyttige, men blir brukt mest av de avanserte brukerne Blå lenker fortsatt mest effektiv (Pearson & van Schaik, 2003) NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Retningslinjer Kilder: Jakob Nielsen og Rolf Molich Steve Krug Adaptive Path Retningslinjer Kilder: Jakob Nielsen og Rolf Molich Steve Krug Egen erfaring fra brukertester NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

1. Feedback  Prosesskart og menymarkeringer Adaptive Path 1. Feedback  Prosesskart og menymarkeringer Brukerne lærer ved prøving, feiling og tilbakemelding. Brukernes handlinger skal gi tydelig respons. Responsen skal virke forståelig ut fra brukerens handlinger. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Markering i menyer Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

2. Bruk standarder og vær konsistent Adaptive Path 2. Bruk standarder og vær konsistent Følg det som er blitt standard for brukerne. Gjør ting likt på de ulike sidene ER dette en tekstlink ? Eller er dette en tekstlink ? Sett inn noe her... Dette er en tekstlink ! NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Konsistens Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path Sett inn noe her... NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

3. Grupper elementene på enkeltsider på en tydelig måte Adaptive Path 3. Grupper elementene på enkeltsider på en tydelig måte Elementene som finnes på hver enkelt side bør være gruppert slik at det er lett å se hva som hører sammen. Link fra Jostein.... NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Adaptive Path 4. Motvirkning av feil Et godt design skal redusere brukernes behov for opplæring og instruksjon, og forenkle arbeidsprosessene. / NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

5. La brukerne gjenkjenne i stedet for å måtte huske Adaptive Path 5. La brukerne gjenkjenne i stedet for å måtte huske Utform objekter og valgmuligheter på en slik måte at brukerne gjenkjenner hva som skal gjøres, i stedet for at brukerne må huske hvordan alt fungerer. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path Man skal designe for gullfisker NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Adaptive Path 6. Klare feilmeldinger Feilmeldingene fra systemet skal være høflige og lettleste (ikke koder). Identifiser problemet og foreslå en konstruktiv løsning. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Adaptive Path 7. Bruk snarveier Snarveier bør være tydelige. Dermed kan man tilrettelegge løsninger for både nybegynnere og eksperter. Finn noen snarveier... NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

8. Gjør det tydelig hva som tilbys så tidlig som mulig Adaptive Path 8. Gjør det tydelig hva som tilbys så tidlig som mulig Bruk forsiden og andre hovedsider til å forklare brukerne hva som tilbys på nettstedet. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

9. Unngå brukernes ”banner blindness” Adaptive Path 9. Unngå brukernes ”banner blindness” NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

10. Tilgjengelighet for alle Adaptive Path 10. Tilgjengelighet for alle Vanlige innvendinger... Må bruke kjedelig design… Feil: Bruk stilsett, CSS Det blir komplisert og dyrt å tilrettelegge løsningen Feil: Det koster ikke mye Kan vi ikke heller lage en egen tekstversjon Tja: Hvorfor? Det er jo så få brukere dette gjelder 130 000 er synshemmede i Norge… Alle har nytte av forbedringer av tilgjengeligheten! NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Adaptive Path Heter ikke denne siden ”Akutt legehjelp”? Hvorfor står det ingenting om legehjelp da? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Beskrivende lenkenavn Adaptive Path Beskrivende lenkenavn Les mer NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path Tilgjengelighet: Hva heter sperren? Bilder uten ALT-tekster, Skriftstørrelse man ikke kan justere Les merlenker NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Informasjonsarkitektur Adaptive Path Informasjonsarkitektur NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

..og lage en fornuftig struktur ut av det Adaptive Path ..og lage en fornuftig struktur ut av det NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

..med bra kategoriseringer Adaptive Path ..med bra kategoriseringer Firkanter Trekanter Sirkler NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

…som er intuitivt for brukerne Adaptive Path …som er intuitivt for brukerne Firkanter Trekanter Sirkler Squares Triangles Circles Ah Ha! NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Hva kjennetegner en god informasjonsarkitektur Adaptive Path Hva kjennetegner en god informasjonsarkitektur IKKE laget etter hvordan organisasjonen er strukturert Bruker kategorinavn som er forståelige for brukerne Bredde i stedet for dybde. D.v.s mange valg på forsiden Tar hensyn til at brukerne kan ha ulike innfallsvinkler NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path Involver brukerne NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Vi ønsker å ta en haug med greier… Adaptive Path Vi ønsker å ta en haug med greier… NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Hva er brukeren ute etter? Adaptive Path Hva er brukeren ute etter? Hm... nå må vi få ut dette Hvor går jeg for å finne.. NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Hva skal en stakkars nettside gjøre? Adaptive Path Hva skal en stakkars nettside gjøre? "...a web page can do only one of two things: either it contains the content the user wants or it contains the links to get them to the content they want. If a page doesn't follow this rule, then the users stop clicking...” Jared Spool NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

”Lukten av informasjon” (Jared Spool) Adaptive Path ”Lukten av informasjon” (Jared Spool) ”Trigger ord” er ord eller uttrykk som får brukerne til å klikke for å komme nærmere målet Sniff, sniff, er det noen triggerord her? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Skal ”matche” de ordene brukerne benytter Adaptive Path Trigger ord Mest mulig konkrete Skal ”matche” de ordene brukerne benytter Lenker og menypunkter må inneholde triggerord for å fungere bra Når brukeren klikker på en lenke forventer han eller hun å finne de samme ordene på neste side NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Triggerord? Adaptive Path Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Oppsummering – råd på veien Adaptive Path Oppsummering – råd på veien Fokuser på brukernes behov og intensjoner, ikke det dere ønsker og vil ha ut Involver brukerne i arbeidet med ny informasjonsarkitektur Lag heller en bred enn en smal struktur Vis tjenestene tidlig Unngå nedtrekksmenyer Finn gode triggerord Problemstillinger som kommer til å dukke opp: Målgruppeorientering eller temaorganisering? Nyheter eller tjenester? NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Innspill til prosessen Adaptive Path Innspill til prosessen La brukervennlighet gjennomsyre arbeidet Bli enige om hva de viktigste bruksoppgavene er FØR dere begynner å sortere informasjonen Jobb med pappkort og ikke Excelark... Lag mellomsider som hjelper brukerne med å finne frem NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path

Copyright 2002 Adaptive Path NetLife Research AS, Copyright 2002 Adaptive Path