11.februar 2009, Høgskulen i Sogn og Fjordane Christine Moe Hovind Profesjonsperspektivet i meldinga - lærerrolla
Læreren som aktør eller brikke? Hvilken rolle mener vi lærerne i framtidens skole skal ha? Hvilken lærerutdanning kan støtte opp om denne lærerrollen? Forenklet kan vi se lærerutdanningen fra to ytterpunkter. s2
Profesjonsperspektivet i meldingen s3
En framtidsrettet utdanning? s4
christine moe hovinds5 Norsk næringsliv kan ikke leve med at vi får svært svake resultater fra både nasjonale prøver og internasjonale PISA-målinger. OECDs målinger viser at Olas skoleprestasjoner er så svake i forhold til finske Ilkkas at det tilsvarer 2 1/2 års skolegang. Det utgjør en dramatisk forskjell. Det er selvinnlysende at vi må gjøre noe – både for Olas skyld og for samfunnets. Vel arbeidstakere i privat og offentlig sektor mangler grunn leggende ferdigheter i basisfagene. De kan ikke lese og forstå en komplisert busstabell. Hvordan skal de da kunne forholde seg til arbeidslivets krav til omstilling? Det bør være en skikkelig vekker, sa Erling Øverland.. NHO-president Erling Øverland under åpningen av Kunnskapslandet Norge.
En utdanningspolitisk pådriver s6
En offensiv og ansvarstagende profesjon
Utdanningsforbundet sterk engasjert solidarisk profesjonell
Vi har et felles ansvar: en sterk profesjonsidentitet stolthet over læreryrke vilje til å være en motkraft og ta ansvar et sterkt fellesskap en solid verdiorientering
Kjernen i profesjonskunnskapen faglig kompetanse didaktisk kompetanse sosial kompetanse endrings- og utviklingskompetanse yrkesetisk kompetanse (Rammeplan for lærerutdanningene) ledelseskompetanse
Kjennetegn på en profesjon viktig samfunnsoppgave forplikta på et oppdrag krav om særlig innsikt og kompetanse monopol autonomi formell utdanning medprodusenter av ny kunnskap egen profesjonsorganisasjon felles profesjonsspråk (BUPL)
En krevende profesjon stiller krav til: seg selv kollegaer ledelse styresmakter foreldrene
Tiltakende byråkratisering …
Kvalitetsutfordringer og testing
Engasjement Ein offensiv og ansvarstakande profesjonalitets18
Vitenskapelig tilnærming til yrke Ein offensiv og ansvarstakande profesjonalitets19
Hvilken ”forskningsverden” skal studentene introduseres for? Bredt anlagt forskningstilnærming Forskningen som har nærhet til praksisfeltet Samtidig må praksisfeltet studeres med distanse Jens Rasmussen med flere : 1.Praksisviten 2.Profesjonsviten 3.Vitenskapelig viten s20
En helhetlig og skolenær lærerutdanning? s21
Lærer for framtiden For å styrke lærerrollen og skape en læreridentitet som bringer skolen framover, foreslår regjeringen et nytt og utvidet pedagogikkfag Betydningen av at elevene lærer grunnleggende ferdigheter skal vektlegges Skal sette lærerne i stand til å møte elevers sosiale problemer og andre forhold som hemmer læring De skal få innsikt i hvordan skolen i samarbeid med andre instanser kan bidra til å løse slike problemer s22
Hovedutfordringer og tiltak Styrket kvalitet og relevans i utdanning av lærere Kvalitetsutvikling og styring av lærerutdanningene Økt tilgang på dyktige og motiverte lærere s23
Styrket kvalitet og relevans i utdanningen To ulike løp Faglig fordypning Mastergrad ”Pedagogikk og elevkunnskap” Praksisopplæring Veiledning av nyutdannede Forskerskoler Sentra for framragende undervisning Med mer… s24
Kvalitetsutvikling og styring av lærerutdanningen Tydeligere krav og forventninger til lærerstedene Ny nasjonal og internasjonal kunnskap om skole og lærerutdanning og endringer i skole skal danne grunnlaget Gode arenaer for faglige drøftinger og samhandling med yrkesfeltet Partnerskap Tydelige mål og indikatorer som kan måle kvalitetsutvikling Følgegruppe Med mer. s25
Økt tilgang på dyktige og motiverte lærere Øke tilgangen på lærere Alle deler av landet Tiltak: avskriving av studielån, nasjonal rekrutteringskampanje, lektor II, veiledningsordning mm s26
Lærerrollen omtales i tre hovedområder 1.Læreren i møte med elevene 2.Læreren som del av et profesjonelt fellesskap 3.Læreren i møte med foreldre og andre samarbeidspartnere s27
Gode intensjoner – svake forpliktelser Yrkeslangt perspektiv Vage formuleringer Svake forpliktelser Utredninger Pilotprosjekt Langt perspektiv Veiledning Kompetanseområder Svært detaljert på innholdet i pedagogikkfaget Partnerskap s28
Partnerskap s29