Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, 25.2 2009 Thorolf Krüger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Ph.d.-programmet ”Forskerutdanning i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole”   HBV januar
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Melding til Stortinget…
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Etikk og brukermedvirkning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Nasjonal forskerskole i lærerutdanning
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
FAGSKOLEUTDANNING.
Seminar Ketil Hanssen FoU ved HiF Historisk: Tre institusjoner med ulike FoU-tradisjoner DH-ene med sterkt FoU-fokus Lærerutdanningene med begrenset.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
Etikk i pedagogisk arbeid
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
1 Opplevelsesnæringene Onarheim/ Farstad/ Almås På vei mot et regionalt forankret, flerfaglig forskningsprogram… Seminar Tindved Kulturhage, Verdal
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Hva er utdanningskvalitet?
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Fra lovverk til likestilling: Å bekjempe diskriminering fra et ombuds ståsted Bjørg Unstad Avdelingsleder Diskrimineringens mange former. Oslo
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Fremtidens spesialsykepleiere
Mandat og rammeverk for evalueringen
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Kvalifikasjonsrammeverket
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til publikasjon
TVERRFAGLIG SAMARBEID
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, Thorolf Krüger

Hva fremlegget dreier seg om om NAFOLs fremvekst - noen momenter ”å vitenskapeliggjøre” - to forståelsesmåter/orienteringer potensialer og utfordringer ved det å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen

Lærerutdanningen i vitenskapelig perspektiv – noen momenter til en ”NAFOLS forhistorie” Noen samvirkende beveggrunner/bevegelser mot stadig sterkere vitenskapelig diskurs om/i lærerutdanningen, bl.a: styringsdokumenter stillingsstrukturer vitenskapsforståelser NOKUT akkreditering NFRs forskningsprogram høgskolepedagogiske tiltak forskningskonferanser internasjonale relasjoner

Hva har problemene vært? misforhold mellom forventninger til vitenskapelighet og den reelle kompetanse hos lærerutdannere gap mellom forskere og praksisfelt lærerutdanningens kunnskapsgrunnlag lite reflektert manglende kunnskapsbase om lærerutdanningen utydelig infrastruktur i LU/FOU-feltet uklar lærerutdanneridentitet manglende kritisk masse uavklart forhold mellom lærerutd.s normative/foreskrivende funksjon og dens problematiserende/utforskende funksjon generelt manglende smh mellom utdanning – vitenskap - yrke

”Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen” – ulike betydninger Å gjøre forskbar, skape viten, i tråd med etablerte vitenskapelige arbeidsmåter og standarder Å gjøre lærerutdanningen til et vitenskapsområde. Orientering mot sosio- kulturelle, materielle og andre betingelser og ordninger som muliggjør; premisslegger, genererer og understøtter, vitenskapelig praksis.

Å vitenskapeliggjøre - orientert mot den vitenskapelige arbeidsmåten, som innebærer: identifisere forskningsbehov/reise problemstillinger/destabilisere begrepsliggjøre etablere forskningsdesign forholde seg til representasjonsproblematikk datainnsamling – analyse - tolkning troverdighet praktisere selvrefleksjon skape ny innsikt, nye begreper, utfordre eksisterende forskingsforståelser og - metoder dokumentere og kommunisere

Å vitenskapeliggjøre – orientert mot det å gjøre lærerutdanning til vitenskapsområde, som innebærer: infrastruktur; institusjoner, forskningsutdanning stillingstyper; forskere, stipendiater, forskningsveiledere, fou-kontakter i praksisfelt reflekterte profesjonelle kunnskapsbaser møtesteder; konferanser, seminarer kritisk masse, offentlighet tilgjengelig aktuell og relevant litteratur/tidsskrifter finansieringskilder gjennomprøvde og anerkjente forskningsmetoder karriereveier, gode eksempler, kommunikasjonskanaler, etc. incentivordninger

Hva skal til for å gjøre lærerutdanningen til et sunt og varig vitenskapsområde – spesielle potensialer og utfordringer? vitenskapelige grunntekster bygge relasjoner relevans og aktualitet virksomhetsdramaturgi kommunikative vilkår vitenskapelig praksis og lærerpraksis som kollektiv praksis gode eksempler, eksemplets makt vitenskapeliggjøring av praksis utfordre etablert forskingsforståelse og vitenskapelig fremgangsmåte, dristighet etablere empirisk tradisjon vi kan forholde oss kritisk til

vitenskap som dannelsesprosjekt