Even O. Sørland Fagpolitisk ansvarlig. Hva skal vi med karakterer? Vurdere Rangere Forbedre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Bestått er ikke å forakte!
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
EKSAMEN VGS.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye studiehverdagen: virkninger av Kvalitetsreformen Innlegg på nasjonalt studieveilederseminar.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Bestått/ikke-bestått
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Nothing that is worth knowing can be taught - Oscar Wilde You’ve got to fight for your right to party - Beastie Boys.
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Ragnar Martin Joakimsen. Vurderingsformer Summativ Formativ.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.
Undervisnings- og vurderingsformer
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Opptakskrav til master i pedagogikk
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
DIGITAL VURDERING (P2): Evaluering av vurderingskvalitet:
FYS2130 Svingninger og bølger
AVSLUTNINGSSEMESTER BACHELOR
Medlemsverving 2016/2017 November 2016
Karin Helle og Gro Beate Vige
EiT Landsby.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Kvalitet i fleksible studier
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Kan vi kaste ut karakterene?
ELE 3737 Internship Introduksjonsmøte for bedrifter og interns 10. juni 2014 Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis og faglig ansvarlig Prosjektleder.
Informasjon om fagvalg til Vg2
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Eksamensinformasjon Vår 2018
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Ikke alt som teller kan telles
Ny episode av gjennomføring og frafall
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Even O. Sørland Fagpolitisk ansvarlig

Hva skal vi med karakterer? Vurdere Rangere Forbedre

Normalfordeling BA - Normalfordeling over tid MA - NEI! - Seleksjon mellom BA og MA - Veiledning

EKSAMENEKSAMEN EKSAMENEKSAMEN EKSAMENEKSAMEN EKSAMENEKSAMEN Kvalitetsreformen EKSAMENEKSAMEN Vurdering VurderingVurderingVurderingVurdering

Hva foreslår NSU? Skriftlig karakterbegrunnelse ved alle vurderinger. Alle innleveringer skal gis tilbakemelding. Oppgaver og eksamener som viser om en kandidat har evne til kritisk tenkning og selvstendig refleksjon. Variasjon i vurderingsformene. Helhetlig tilbakemelding på obligatoriske oppgaver, med fokus på forbedringspotensiale. Lovfestet krav om ekstern sensor på bachelor og master. Lovfestet krav om mer enn én sensor.