Lesesenteret www.lesesenteret.no NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Nasjonalt nettsted for skolebibliotek Program for skolebibliotekutvikling Universitetet i Agder Merete Hassel, Hamar 2010.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Melding til Stortinget…
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
Rune Nilsen prorektor.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Strategier og prinsipper for implementering
Styringsgruppemøte Borgøy
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Organisering og arbeidet i kommunene
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Mer praksis – bedre lærere?
Nasjonalt velferdstekn program Samarbeidende kommuner Bergen Stord Lindås Lindås kommune.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Senter for atferdsforskning mandat
Overordnet strategi SV-fakultetet
SWOT analyse IKS.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Ny som universitetslærer
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Бейшева Ментай Идрисовна
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger, 2. februar 2005 Ingolv Austad

Lesesenteret Lesesenterets egenart a.Tjener 3 herrer: i. UiS (del av hum.fak) ii. Statped (samarbeidsavtale mellom Statped/Udir og UiS) iii. ”§18” (eget mandat, egne midler, styrt av Udir, avtale med UiS) b.Enhet, sammenheng c.Kombinere høgre utdanning og praksis, gjensidig kontakt og samarbeid d.Nasjonalt senter – lokal og regional forankring

Lesesenteret Formalisert samarbeid innen lærerutdanning Nasjonalt kompetansenettverk i. Noles (koordinering sammen med Høgskolen i Hedmark og nynorsksenteret) ii. Skolebibliotek (koordinering sammen med Høgskolen i Agder og Høgskolen i Bergen) iii. Læremidler (koordinering sammen med Høgskolen i Vestfold)

Lesesenteret UiS a.Undervisning og veiledning i. Master i spes.ped ii. Master i lesevitenskap/Literacy studies iii. GLSM iv. Norsk 5-10 (eksternt finansiert) b.Forskning og forskerutdanning i. PhD i spesialpedagogikk – program ii. 6 stipendiater

Lesesenteret Statped a.Kompetanseutvikling innen spesialpedagogikk i. Forskning (egeninitiert, oppdrag) ii. Utviklingsarbeid (egeninitiert, samarbeid) iii. Kartlegging og testing (oppdrag) b.Kompetansespredning i. Kurs for lærere, ppt-ansatte, foreldre, skoleledere, lærerutdannere ii. Nasjonale konferanser iii. Internasjonale konferanser og arbeidsseminar c.Diagnostisering i. Enkeltelever henvist fra ppt ii. Veiledning til ppt-ansatte

Lesesenteret ”18” a.Gi rom for lesing! Strategi for stimulering av leselyst og leseferdighet i. Hovedansvar: Utdanningsdirektoratet ii. Ansvar for en rekke tiltak i strategiplanen, alene og i samarbeid med andre b.Generelt mandat som nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking Kompetanseutvikling innen lesing (og skriving) generelt i. Forskning ii. Utviklingsarbeid iii. Kompetansespredning 1. Kurs for lærere, foreldre, skoleledere, lærerutdannere 2. Nasjonale konferanser 3. Internasjonale konferanser og arbeidsseminar

Lesesenteret Ressurser a.Faglige medarbeidere, faste stillinger i. UiS 2,5 ii. Statped10,5 årsverk iii. ”§18 3,0 årsverk b.Lederstillinger og administrative stillinger, faste stillinger i. Lederstillinger 2,0 årsverk ii. Adm stillinger 4,0 årsverk c.Faglige medarbeidere: midlertidige, vikariat, oppdrag i. Professor II 0,8 årsverk (4 stillinger) ii. Fagstillinger 4 årsverk iii. Stipendiater 6 årsverk

Lesesenteret Kontakt a. c d.Lesesenteret, Universitetet i Stavanger, 4036 Stavanger