Resultatbasert omfordeling (RBO) UHR-konferanse, 11.mai 2007
Finansieringssystemet / RBO Mål og virkemidler Finansieringssystemet Prinsipper Vitenskapelig publisering Legitimitet Utfordringer / kommunikasjon Diskusjoner / dilemmaer
Mål for Kvalitetsreformen Økt kvalitet i utdanning og forskning Økt gjennomstrømning Økt internasjonalisering
Et sett av virkemidler Finansiering Insentivstruktur, indikatorer Lov og legalitetskontroll Politikkutforming Tilsynsansvar Kunnskapsutvikling, analyse, statistikk, indikatorer Etatsstyring Veiledning, opplæring …
Finansieringssystemet Basiskomponent Undervisningskomponent Forskningskomponent: - Strategisk del - særskilte midler til doktorgradsstillinger, vitenskapelig utstyr m.m. - Resultatbasert omfordeling (RBO) - fast ramme - fordeles basert på fire vektede indikatorer - uttelling etter institusjonenes andel oppnådd på indikatorene Formidlingskomponent?
Endringene i finansieringssystemet fra og med 2006 En enhetlig modell for universiteter, vitenskapelige høyskoler og statlige høyskoler Den resultatbaserte forskningskomponenten for universitet på om lag 10% ble videreført. For statlige høgskoler er den redusert fra 5 % til mellom 1 og 2 % Fire indikatorer i RBO doktorgradskandidater, publiseringspoeng, EU-midler og NFR-midler Halv effekt av RBO i 2006, full effekt i 2007
Hovedprinsipper for resultatbasert finansiering Forutsigbarhet og transparens Målrettet på virksomhetsområder og indikatorer Insentiver + resultatbasert Enkelt og grovmasket Nøytralt Overordnet, nasjonalt finansieringssystem
Vitenskapelig publisering Forfatterens tilhørighet og forfatteradresse Publikasjonstyper og vekting Nivå 1 og 2 Nasjonalt og internasjonalt nivå
Publiseringspoeng i RBO
Legitimitet Dokumentasjonssystemet er utviklet av/i sektoren Nasjonale råd på hvert forskningsfelt nominerer publikasjonskanaler Publikasjonsutvalget under UHR avgjør tidsskrift og utgivere
Utfordringer / Kommunikasjon Nasjonalt system for fordeling av midler mellom institusjonene: Institusjonene har ansvar for videreføring av insentivene i interne modeller Tilpasse interne modeller til lokale behov Institusjonenes ansvar for rapportering og kvalitetssikring av data: Riksrevisjonen har de siste årene revidert ulike elementer knyttet til resultatrapportering: rutiner og systemer for rapportering kontroll av eksamensdokumentasjon kontroll av registrerte DBH-data
Diskusjon / dilemmaer Ulike institusjonstyper For sterke/svake insentiver? Understøttelse av politikken? Arbeidsdeling eller konkurranse om de samme ”melkekyrne”?