”Litt bedre i dag enn i går”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Fra prøving og feiling til
Regional HR handlingsplan for perioden
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
En lærende organisasjon?
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
IKT Orkide Ledelse og Skole
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
Strategiarbeid i praksis
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Veiledning av studenter
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Cafédialog – elevmedvirkning
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
SKOLEN SOM ORGANISASJON
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Verktøy for å kartlegge holdninger
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Brukermedvirkning i helseforskning
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Handlingsplan 2017 status Ledelse, medvirkning og ressurs
Nasjonalt kvalitetsindikatorprosjekt
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Om veiledning av team i læringsnettverk
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge 2011-2015 Vedtakspunkt 14 Styret for Helse Midt-Norge RHF ber administrerende direktør legge fram egen sak som viser hvordan kvalitetsmål skal nås. Hovedeffekten vi ønsker å få ut av vårt kvalitetskulturarbeide er at alle i Helse-Midt Norge gjør sine ting litt bedre i dag enn i går

Målsetting for temamøtet Ledergruppenes eierskap til prosessen og egen rolle i kvalitetskulturarbeidet Dialog om utvalgte tema

Prosjektets resultatmål Hovedleveranse fase 1: En kvalitetsstrategi for Helse Midt- Norge 2011-2015 Lederforankring på nivå 1 og nivå 2 Hovedleveranse fase 2: Foreslå metodikk for: Forankre kvalitetsstrategi i resterende ledernivå Implementering Noen hovedutsagn: Litt bedre i dag enn i går Alt vi sier og alt vi gjør som påvirker kvalitet Ledere må opptre og snakke som kvalitetsbevisste ledere, ikke som kassapparat. Jmf alt vi sier og alt vi gjør som påvirker kvalitet Risiko – lederkunnskap i hele org. Lederutviklingsprogram parallelt

Hovedpunkter for vellykket kvalitetsstrategi Forankring i styrer og hos ledere Enkel strategi med konkret handlingsplan som er lett å bruke Språk som fagfolk forstår og problemstillinger de identifiserer seg med Dette har vært gjort før, strategien for 2003 – 2007. Ikke mye er implementert, hvorfor. Verktøykasse for ansatte og ledere. La meg ta ett eksempel, pasientene sier til oss at de ikke får en ordentlig forklaring på hvorfor noe har gått galt med deres eller pårørendes behandling. Ett verktøy blir da å utarbeide veiledning for hvordan slike samtaler bør gjennomføres, av hvem og hvor, og hva innholde bør være. Et langt løp, med masse læring. STOP

Hva er kvalitet? Kvalitet ”I hvilken grad helsetjenestens aktiviteter og tiltak øker sannsynligheten for at enkeltmennesker og grupper i samfunnet får en ønsket helserelatert velferd og tjenestene utøves i tråd med dagens profesjonelle kunnskap” (Kunnskapssenteret nr 16 2010 Forslag til nasjonalt rammeverk for utvikling av kvalitetsindikatorer) Skal vi utarbeide en egen definisjon på hva vi legger i kvalitet? Dersom vi skal bruke kunnskapssenteret sin definisjon må

Hvor og hvordan måles kvalitet? Vår kvalitet vises i møte med den enkelte pasient Men den måles sjelden der Kvalitet skapes som resultatet av mange faktorer som gjerne virker sammen med hverandre Vi ønsker altså hovedfokus på hvor kvalitet skapes og hvor og hvordan den måles. I dag måles episkrisetid, korridorpasienter, strykninger og fristbrudd. Viktige nok, men sier de noe egentlig om hvordan kvalitet skapes? Ledes ovenifra men bygges nedenfra. Fagfolks entusiasme, fagnettverk, oppleves faglig relevant, styringsinfo som gir svar på ledelsens oppdrag, FoU brukerkunnskap, god ledelse. Inkludering og ansvarliggjøring Stopp Er vi alene om denne utfordringen?

Utfordringen 30-45% do not get treatment of proven effectiveness 20-25% of treatment are not needed and potential harmful

Hva som skaper kvalitet? Grunnutdanning Etterutdanning Kunnskapsgrunnlag Standardisering der mulig Trening Verifikasjon av kompetanse Læring Menneskelige ytelser og begrensinger Prioritering Ledelse Andre bransjer, andre sykehus, kunnskap om tilstanden i egen virksomhet, rappporteringsssystemer

Kvalitetskultur Kvalitetskultur omfatter alt vi sier og alt vi gjør som påvirker kvalitet En kvalitetskultur bygges gjennom systematisk kvalitetsarbeid basert på felles verdier, holdninger og normer som oppfattes som felleseie Utvikling av kvalitetskultur må ledes ovenfra, men bygges nedenfra De som er kommet lengst på disse områdene er tydelige på at det er helt nødvendig å arbeide mye med kulturen, og deretter systematisk kvalitetsarbeid Kvalitet innebærer at tjenestene er Virkningsfulle Har god utnyttelse av ressursene Er tilgjengelig og rettferdig fordelt Involverer brukerne og gir dem innflytelse Er samordnet og preget av kontinuitet Er trygge og sikre

Hvordan skal vi som ledere følge opp ” alt vi sier og alt vi gjør..”? Til diskusjon Hvordan skal vi som ledere følge opp ” alt vi sier og alt vi gjør..”? Hvordan skal ledergruppen arbeide for at dere skal implementere en felles kvalitetskultur for ledere på alle nivå i organisasjonen? Hvordan skal dere som ledergruppe ”få frem” de viktigste elementene som skaper god kvalitet Hvilke verktøy/prosesser/måleparametre/indikatorer trenger dere for å måle det som virkelig betyr noe for kvalitet? Hvordan bli en bedre lærende organisasjon? Har vi gode eksempler, resten av organisasjonen kan lære av?