Norgesuniversitetet:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Når kunnskap blir handling
Samarbeidsforum for estetiske fag
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
E-studier i humaniora og resultater fra Norgesuniversitetet sin IKT Monitor Humaniora og innovasjon. Tromsø, 9. og 10. september 2010
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Kvalitet i fleksible studier
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Utskrift av presentasjonen:

LMS i høyere utdanning eva.gjerdrum@norgesuniversitetet.no

Norgesuniversitetet: Rådgivende organ for Kunnskapsdepartementet IKT i høyere utdanning Samarbeid høyere utdanning arbeidsliv Fleksible studier og livslang læring Prosjektmidler, utredninger, konferanser, ekspertgrupper og IKT MONITOR

I dag skal jeg snakke om: Digital tilstand i høyere utdanning – Norgesuniversitetets IKT-monitor Historien om og fenomenet LMS faller for en stor grad sammen med historien om bruk av IKT i høyere utdanning i de senere år Hvordan brukes LMSer i høyere utdanning? LMSene og veien videre…..

Norgesuniversitetets IKT-monitor Bakgrunn: Behov for mer kunnskap om IKT i høyere utdanning Universiteter og høyskoler Spørreskjema: 5686 studenter (fra 178 instiutt/avdelinger) 701 fagansatte (alle fagområder representert) 188 instiuttledere Høsten 2008 Rapport finnes her: http://norgesuniversitetet.no/ikt/monitor/stor-variasjon-i-bruk-av-ikt-i-norsk-hoyere-utdann

Hva har vi spurt om? Spørsmål om strategier, virkemidler, kompetanse, bruk, type teknologi eller tjenester holdninger hva hemmer og hva fremmer

Studenters tidsbruk ved PCen: Gjennomsnittlig tidsbruk Privat: 10,4 Til studieformål 9,4 I undervisningen: 1,9 Totalt: 21,7 t/u Datamaskiner brukes altså lite i undervisningen, og mer til studieformål hjemme enn på studiestedet ECAR-undersøkelsen USA: 19,6 t/u (online activities for school, work and recreation)

Hva bruker studenter PCen til? ”alle" bruker datamaskin regelmessig tekstbehandling søk på nettet og Wikipedia forelesningsplansjer LMS få bruker samskriving læringsressurser blogg & wiki bilde / film

Hva bruker studentene PCen til?

Informasjonssøk - studenter

Informasjonssøk – studenter og fagansatte

E-post Mest brukte kommunikasjonsform for ansatte, men ikke for studenter Nesten alle fagansatte bruker e-post ukentlig eller oftere Over halvparten av studentene bruker e-post månedlig eller sjeldnere

Web 2.0: Blogg og wiki Verktøy og applikasjoner som legger til rette for studentaktivitet som blogg, wiki, samskriving (som Google Docs) og diskusjonsforum brukes svært lite (under 10%) av studentene

Stor variasjon… Det finnes entusiaster og ildsjeler som tar i bruk IKT på pedagogisk interessante og nyskapende måter

Ansattes holdninger til IKT, påvirker deres tilrettelegging

Fagansattes tilrettelegging for bruk av IKT – og alder

Fagansattes tilrettelegging for bruk av IKT – og alder

Strategier Jo mer innhold i strategiene, jo flere virkemidler og tilrettelegginger Ledere mener de viktigste virkemidlene fortsatt er ildsjeler foran strategier, opplæring, penger osv. De minst forpliktende Behov for mer forpliktende org. grep

Hva bruker fagansatte LMS’et til?

Hva bruker studenter LMS’et til?

Behovet for opplæring Hver fjerde student ønsker mer opplæring i bruk av LMSet! Evalueringen av It’s Learning ved NTNU peker også på opplæringsbehovet

Oppsummert: LMSer fungerer i større grad som oppslagstavle, enn som møteplass men dette gjelder ikke bare LMSene, men IKT generelt i høyere utdanning OBS – det finnes mange gode unntak LMSer har vært en fornuftig løsning for innføring av IKT i høyere utdanning et kompromiss mellom dem som ivrer for – og dem som stritter mot bruk av IKT i høyere utdanning

Oppsummert Det eksisterer et stort potensial for mer avansert pedagogisk bruk av IKT. Kommunikasjon, samarbeid, digitale læringsressurser, i eller utenfor LMS Det er et stort potensial for bedre og mer strategisk og planmessig tilrettelegging for den pedagogiske bruken av IKT. Ledelse Stort potensial i opplæring

Innvendinger mot LMS for kjedelig for lite fleksibel for lukket det finnes bedre alternativer… ? web 2.0 verktøy

Strategi og institusjonelle grep LMS, verktøy for institusjonenes strategiske grep og satsinger? Innføringen av It’s Learning på NTNU var en felles investering og et strategisk grep som har fått følger Har stimulert til økt bruk av teknologi i høyere utdanning

Fleksibilisering? Har bruk av LMS også betydning for institusjonens felles og strategiske grep rundt fleksibiliseringen av studier. Utviklingen av nettbaserte studier, utdanningssamarbeid med samfunn og arbeidslivsliv NTNU beskrev dette som et mål ved innføringen av It’s learning, ikke evaluert Hadde vært interessant å se på

Opplæring, tilrettelegging og organisering Behov for mer opplæring Grad av bruk er avhengi av tilrettelegging, organisering og påtrykk fra ledelsen Viktig å erkjenne betydningen av pedagogisk utviklingsarbeid Jo mer bruk av LMSene, jo mer fornøyd…

Åpent/lukket og opphavsrett Lukket system Hindrer åpenhet, gjenfinning og deling av digitale læringsressurser Men kan LMSet representere en trygghet for dem som er usikre på jussen, og har problemer med åpenheten? Et skritt av gangen……….

Leverandørene Utvikler nye generasjoner samarbeidsverktøy Legger bedre til rette for organisering av ulike fag i LMSene Flere tilpassninger, mer fleksibilitet Integrering med andre verktøy og systemer Støtte for åpne standarder

Framtias LMSbruk Ja takk begge deler og alt på en gang  LMS kan aldri konkurrere med allment brukte sosiale medier. I dag facebook i morra…. Øvelsen unge får i disse verktøyene er uslåelige Kan heller aldri konkurrere med fagspesifikke verktøy som Matlab Men viktig å ikke redusere det til kun et administrativt verktøy LMSene inneholder allikevel et ubrukt potensial, nye versjoner, enklere pedagogisk bruk, for alle i institusjonen Gir fortsatt institusjonene et verktøy for felles strategiske satsinger ”Teknologientusiastene” kan bruke flere verktøy Spesielle faginteresser kan bruke sine verktøy i tillegg

Ny stor undersøkelse om digital tilstand i høyere utdanning i 2011

Svalbardkonferansen 2011 ”Fremragende, fleksibel og fremtidsrettet – kvalitet i pedagogisk bruk av IKT i høyere utdanning” Vi inviterer ledere, faglige og administrative ansatte i UH-sektoren til Svalbardkonferansen 21 - 24. mars 2011. www.norgesuniversitetet.no Foto: Colourbox