Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering 25.02.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Presentasjon av utfordringsbildet i Helse Nord-Trøndelag HF Kvalitet Respekt Trygghet Aud-Mai Sandberg, Personalsjef 21.oktober 2011 I og med.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
LEVEKÅRSDIMENSJONEN I PASIENTFORLØPET
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Kompetansesenter rus Midt-Norge. KoRus Midt-Norge
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Infeksjonskatastrofer og -beredskap SHE-dagen Dag S. Halvorsen.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
Definere og velge hovedmål og delmål

FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Voldsutviklingen i Oslo sentrum Presentasjon til høring om trygg by Oslo bystyre, Helse- og sosialkomiteen Onsdag 17. januar 2007.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Det interkommunale samarbeidet i et nettverksperspektiv HINT, Ny offentlig ledelse
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Regionalt brukerutvalg den 21. april 2008.
Fastlege- og avtalespesialist- henvisninger til private rehabiliteringsinstitusjoner Presentasjonen viser bruk av private rehabiliteringsinstitusjoner.
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Langtidsplan og budsjett
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Veien inn i ledelse ER LEDELSE NOE FOR DEG? ER DU DEN VI SER ETTER?
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Styremøte 20. juni 2018.
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Reduksjon av uønsket variasjon
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering

Bakgrunn Høsten 2007 er det gjennomført medieanalyser for alle helseforetakene i Helse Midt- Norge. De funn som ble gjort er samlet i denne presentasjonen. I alt 561 artikler er analysert med hovedvekt på artikler i tidsrommet september-desember Medieklippene er hentet fra Opoint – Helse Midt-Norges medieklipptjeneste. Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen. Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer. Utvalget er begrenset til medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet Helse Midt-Norge RHFs ansvarsområde Fagtidsskrifter er ikke inkludert

Bakgrunnsmateriell I analysen er det tatt utgangspunkt i Overordnet strategi for Helse Midt-Norge  Visjon  Hovedmål Kvalitetsstrategi  Strategiens mål

Type oppslag I hovedsak er det reportasjer, men antallet lederartikler og leserbrev er noe større i enkelte foretak

Hvor var oppslaget? Det er St. Olavs Hospital som omtales mest i nasjonale medier, men Helse Nord- Trøndelag og HMN RHF gjør seg også gjeldende. Ellers er det største fokuset fra lokale medier i nedslagsfeltet. HMN RHF blir mye omtalt i Møre og Romsdal knyttet til funksjonsfordelig og nye bygg.

Tema HMN RHF får mye fokus på grunn av økonomi og budsjettbehandling. Også HNM&R har mye fokus her. Helse Sunnmøre og NM&R har mye fokus på arbeidstagerforhold. St. Olavs Hospital får mye oppmerksomhet på grunn av forskning, men også HN-T får oppslag her. Redusert tilbud får noe oppmerksomhet på Nordmøre, dårlig kvalitet eller feilbehandlinger genererer oppslag på Sunnmøre og i Nord-Trøndelag. St.Olavs greier å få en del fokus på rene helsetema.

Medisinsk tema Sterkt fokus på Psykisk helsevern i Helse NM&R og Sunnmøre som skyldes omorganiseringer. Det påvirker HMN RHF også. Interessen for tema knyttet til graviditet er fortsatt stor, mens fokuset på kreft er borte. Livsstilssykdommer kommer som tema, og er allerede stort i RHF. Akuttbehandling får mye oppmerksomhet i Nord-Trøndelag.

Hvem profilerer sakene? Andre ansatte er en stor gruppe i flere foretak. Tillitsvalgte gjør seg sterkt gjeldende i Helse NM&R og HMN RHF. Stor forskjell i hvor mye foretaksledelsen profilerer det enkelte foretak.

Hvem tar tilsynelatende initiativet På ST. Olavs og Helse Sunnmøre er foretak og RHF dominerende avsender, mens gruppen andre bidrar sterkere i de andre foretakene og i RHF.

Kvalitet St.Olavs Hospital HF og Helse Nord-Trøndelag klarer å kommunisere kvalitet uvanlig godt. I de andre er det flere negative enn positive saker. Dette gir seg også utslag hos RHF som har over 50% av sakene knyttet til samme tema og region.

Omdømme – hvordan påvirkes dette av media St. Olavs Hospital har en svært god uttelling på positive omdømmesaker. Også Helse N- T oppnår flere positive saker enn negative. I de øvrige er det til dels betydelig flere negative enn positive saker.

Hvordan reagerer foretakene på negativ omtale? Kun Helse Nordmøre og Romsdal og Helse Midt-Norge RHF har så mange artikler at det er relevant å måle dette. I begge tilfellene bidrar responsen til å styrke foretakets omdømme. Det lave antall artikler tyder på utstrakt bruk av kun en kilde i avisene eller manglende mulighet til å få komme med tilsvar.

Pasientenes trygghet Medieomtalen bidrar til å styrke pasientenes opplevelse av trygghet ved St. Olavs Hospital og i Helse N-T. De øvrige bidrar den til å svekke opplevelsen av trygghet. Dette gjelder medieomtalen, men erfaringene viser at andre parameter påvirker opplevelsen av trygghet sterkere. Særlig gjelder dette egne tidligere erfaringer eller slekt og venners erfaringer. Hvordan dette kan slå ut i valg av sykehus finnes det ingen kjente empiriske undersøkelser på.

Ansattes motivasjon Det er varierende grad av fokus på ansattes motivasjon gjennom medieoppslag. Dette kan ha betydning for status, rekruttering, effektivitet og sykefravær.

Eier troverdighet - hvordan påvirkes denne av oppslagene? Det er et vanskelig tema å måle noe som gjenspeiles i høy prosentandel nøytralt. Men i de oppslag der dette åpenbart påvirkes er variasjonen stor blant foretakene.

Hvem er tilsynelatende mottaker? Media brukes i liten grad til å sende budskap opp i systemet, eks. til bevilgende myndigheter eller til helseforetakene og HMN RHF.

Oppsummering  Mange utenforstående bidrar til omdømmeprofil.  For store avvik mellom foretakene i forhold til kvalitetsinntrykket som skapes i media.  Det samme er tilfelle for omdømmet. Spesielt på St. Olavs Hospital er det et kraftig skifte i hvordan kommunikasjonen påvirker omdømmet.