TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Profilering, media og kommunikasjon Trav 2015: Synliggjøre næringens verdier Skape stolthet over sportslig kvalitet Formidle de gode sportslige resultatene.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Norske museers omdømme
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Hvorfor en visjon ? Holder det ikke med arbeidsplanene til aktivitetsutvalgene? Unyttig arbeid Prioritere mer konkrete oppgaver.
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
Forskningsdagene 2009 Presentasjon 26. november 2009 Kathrine Ytterdal Sørum, medieanalytiker   Mette.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Vedlegg 1 Varekostanalyse
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Innbyggerundersøkelse 2018
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Når ansatte i velferdstjenestene blir slått, hetsa og tråkka på – hvem tar ansvaret? Inger Marie Hagen.
Utskrift av presentasjonen:

TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008

TANKESMIA AS Bakgrunnsmateriell I analysen er det tatt utgangspunkt i Overordnet strategi for Helse Midt-Norge  Visjon  Verdigrunnlag  Hovedmål Kvalitetsstrategien  Strategiens mål

TANKESMIA AS Utvalg  Medieanalyse over en periode på 4 måneder: (01. september 2007 tom. 31. desember 2007) 91 medieklipp er analysert 91 medieklipp er analysert  Medieklippene er hentet fra Opoint – Helse Sunnmøres medieklipptjeneste. Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer. Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer.  Utvalget er begrenset til Medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet Helse Sunnmøres ansvarsområde Medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet Helse Sunnmøres ansvarsområde

TANKESMIA AS Type medieoppslag N=91 Det er en økning i antall ledere, men en sterkere nedgang i leserbrev.

TANKESMIA AS Hvilke medier? N=91 Andre lokale medier er flere nettaviser som har lokalt fokus og oppslag, Romsdals Budstikke har vært mer opptatt av Helse Sunnmøre i denne perioden. Det gjør at de andre automatisk går ned.

TANKESMIA AS TEMA – Hva skrives det om? N=91 Fokuset ligger på pasientbehandling og økonomi. I forhold til 2006 er det en økning i økonomisaker på 6 %. Forskning, utdanning og læring har samme fokus som i Noe mindre fokus på lokalisering (2006: 13%). Det er mindre fokus på redusert tilbud (2006: 22%), dårlig kvalitet og feilbehandlinger, 10 % i Arbeidstakerforhold utgjør 13% (ikke målt i 2006).

TANKESMIA AS Medisinsk tema N=22 Fokuset på kreft er borte. Fødsel og graviditet holder seg stabilt. Akutt behandling går noe ned, mens det er svært mye mer fokus på psykisk helsevern.

TANKESMIA AS Hvem profilerer Helse Sunnmøre? N=80 Generelt mer profilering fra ledelse og ansatte ved Helse Sunnmøre HF. Mindre aktivitet fra utenforstående aktører.

TANKESMIA AS Hvem profilerer Helse Sunnmøre? Egne ansatte profilerer foretaket i 76 % av sakene (2006: 61%, 2005: 63 %). Styreleder og Adm dir opptrer i 22 % av sakene (2006: 13%, 2005: 23 %). Aktører uten direkte tilknytning til foretaket opptrer i mindre grad i media.

TANKESMIA AS Hvem tar tilsynelatende initiativet til oppslaget? N=91

TANKESMIA AS Omdømme/medieprofil – hvem bygger det?  Helse Sunnmøre og Helse Midt-Norge RHF tar tilsynelatende initiativ i 65 % av sakene (2006: 55%)  I 34 % av sakene er det andre som tar initiativ, og legger grunnlaget for omtalen av helseforetaket og RHF.  Politikerne er ikke spesielt aktiv som avsender i forhold til Helse Sunnmøre HF (5%)

TANKESMIA AS Helse Sunnmøre i media Nedgang i antall artikler tyder på mer fokus på Helse Sunnmøre. Volda Sjukehus har hatt en større andel av oppslagene. N=53

TANKESMIA AS Kvalitet N=90 Kvalitet er et av de mål Helse Midt-Norge har for sin virksomhet. Hvordan brukes mediene for å synliggjøre dette for Helse Sunnmøre? I 2007 ser vi en kraftig nedgang i fokuset på kvalitet. Det er også en økning i saker som reduserer inntrykket av kvalitet ved helse Sunnmøre.

TANKESMIA AS Omdømme til foretakene i Helse Sunnmøre Helse Sunnmøre har en sterk reduksjon i positive artikler etter en styrking fra 2005 til Der er også en økning i antall negative saker. N=91

TANKESMIA AS Hvordan er reaksjonen på negative oppslag? N=11 Utvalget er begrenset til 11 artikler og har derfor ikke nok grunnlag til å slå fast at dette er et riktig bilde over tid. Så få resultater viser at det er en tendens til at media ikke innhenter synspunkter fra Helse Sunnmøre når andre aktører bidrar til å svekke omdømmet.

TANKESMIA AS Pasient trygghet Påvirker artikkelen pasientenes følelse og inntrykk av trygghet? Resultatene her er i tråd med reduksjonen i positive oppslag knyttet til kvalitet og omdømme.

TANKESMIA AS Ansattes motivasjon Hvordan påvirker artikkelen ansattes motivasjon målt i forhold til artiklenes inntrykk av stabilitet, anerkjennelse, faglige muligheter og arbeidsmiljø Økt fokus på arbeidsmiljø og økonomi kan være en årsak til reduksjonen i saker som øker motivasjonen til ansatte

TANKESMIA AS Troverdighet hos eier Målt i forhold til hvordan en artikkel påvirker eiernes inntrykk av måloppnåelse i forhold til økonomi, pasientbehandling og ventelister.

TANKESMIA AS Hvem er tilsynelatende mottaker? N=91 I 2007 har artiklene rettet seg mot allmennheten, det vil si at det ikke er mulig å slå fast noen spesiell mottaker av budskapet.

TANKESMIA AS Hva kommuniserer hvert foretak? Analysen er delt i tre grupper: Felles tema: Når Helse Midt-Norge sin visjon og mål blir kommunisert, eller foretakene kommuniserer det samme tema Egen tema: Når det enkelte foretak kommuniserer et eget budskap som tilsynelatende ikke er en del av felles strategi og samtidig omhandler RHFs område Lokalt tema: Når temaet omhandler det enkelte foretaks egen virksomhet uten at det omhandler RHFs område.

TANKESMIA AS Konklusjoner  I hovedsak er det en negativ utvikling i forhold til Helse Sunnmøres omdømme. Betydelig svekkelse i fokuset på kvalitet og en økning i negative saker.  Økning i aktører med tilknytning til helseforetaket bør kunne brukes til å fokusere på omdømmet.