ORGANISASJONSUTVIKLING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Veiledning av elever / lærlinger
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Samfunnskunnskap - Makt
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Strategiarbeid i praksis
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Sosiologi i barnehagen
Betydning av prosjektkompetanse
Kompetente barn og unge
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Goffman, Garfinkel og Giddens
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
1 Religionspsykologi – et amerikansk perspektiv Se: D.M.Wulf.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Demokratisk dialog. Dialog som ledd i utvikling av arbeids- og organisasjonsforhold.
ORGANISASJONSUTVIKLING
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Kulturteori
"God bagasje på livets reise."
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Lek og Læring i barnehagen
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Transaksjonsmodellen
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
Lederstiler.
Lekens egenverdi.
Stoisismen og kristendommen
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
12. Organisasjonsutvikling
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

ORGANISASJONSUTVIKLING Framveksten

Kurt Lewin Opphavsmannen til begrepet ”aksjonsforskning”, dvs tett sammenheng mellom praksis og teoriutvikling. Reiste til USA for å unngå å måtte arbeide i nazistenes tjeneste. Var etter krigen blant de forskerne som ønsket å få svar på hvorfor nazismens fikk så mange tilhengere. Opphavsmann til skillet mellom autoritær, demokratisk og laissez-faire ledelse. Var inspirert av det psykologiske og sosial perspektiv på arbeidet som ble introdusert i Hawthorne prosjektet ca. 15 år tidligere. Deltok i dannelsen av den sosio-tekniske skole.

”Den sosio-tekniske skole” Bygger på systemtankegang: de ulike delene i et system kan ikke ses isolert fordi de står i et gjensidig forhold til hverandre. ”Alt påvirker alt” Tavistock-studiene i Sør-England. Innføring av ny teknologi i kullgruver Brøt ned den sosiale strukturen i arbeidsgruppene Gav en rekke utilsiktede og uheldige virkninger på trivselen og effektiviteten. Skadevirkningene var ikke en nødvendig og uomgjengelig følge av den nye teknologien. Det tekniske systemet gir visse valgmuligheter når det gjelder tilrettelegging av arbeidet, slik at viktige menneskelige behov kan ivaretas.

”Den autoritære personlighet” Konvensjonalisme Tendens til stivt å følge vanlige, godtatte middelklasseverdier og synsmåter. Å følge disse konvensjonene blir en viktig del av livets innerste mål og mening. Jfr. Janteloven. Autoritær underkastelse Tendens til ukritisk å adlyde autoriteter i den gruppe en tilhører og maktpersoner ellers. Autoritær aggresjon En fiendtlig innstilling til, og et behov for å fordømme, tilbakevise og straffe mennesker som på en eller annen måte avviker fra det konvensjonelle mønsteret og de verdiene det representerer. Anti-intrasepsjon Motstand mot og forakt for det subjektive, fantasifulle og følsomme.

”Den autoritære personlighet” Overtro og stereotypi Tendens til å bekjenne seg til mer obskure former for overtro, en tro på en mystisk styring av individets skjebne, og til å tenke i svart-hvitt kategorier. Kraft og hardhet En sterk fokusering på forholdet mellom sterk og svak, en overvurdering av betydningen av kraft og hardhet og en tendens til å identifisere seg med maktfigurer. Destruktivitet og kynisme En allmenn fiendtlighet og menneskeforakt. Projeksjon Projiserer sine egne fiendtlige impulser over på andre, og blir dermed overbevist om at det foregår ville og farlige ting i verden. Sex Overdreven interesse for andres seksuelle forhold, kombinert med en sterkt fordømmende holdning overfor seksuelle avvikere.

Hawthorne –prosjektet Hawthorne - en avdeling av Western Electric. Forskningsresultat: Dersom de sosiale relasjoner mellom arbeiderne neglisjeres, vil arbeiderne oppleve frustrasjoner og problemer som vil slå negativt ut, bl.a. på produktiviteten.

Elton Mayo - grunnlegger av «human relations» skolen Stabiliteten i samfunnet er truet som følge av bruddene på sosial bånd mellom folk som skjedde som ledd i industrialiseringen og masseforflyttingen av mennesker fra små, tette lokalsamfunn til de store byene. Arbeidsplassen bør ifl. Mayo være stedet der de sosiale reintegrasjon burde finne sted.

Forskernes mål Fremme demokrati gjennom systematisk arbeid for å påvirke lederes demokratiske sinnelag. Gruppetrening for ledere vokste fram. Lederne skulle få innsikt i de sosial relasjoner som finns i en organisasjon.

Fokus i utviklingsarbeidet I starten: Fokus på gruppa og individet i den forstand at deltakerne i et treningsopplegg kunne komme fra ulike virksomheter. Men mange erfarte at læring oppnådd i en treningssituasjon ikke uten videre kunne overføres til egen bedrift. Fordi de andre aktørene i bedriften fylte sine rolle på samme måte som før. Derfor: Et skifte i fokus, over mot bedriften som helhet. Tanken om organisasjonsutvikling ble skapt.

Organisasjonsutvikling (OU) ? Beckhardt, 1969: OU er en planlagt aktivitet som omfatter hele organisasjonen, men styres av toppledelsen og som tar sikte på å øke organisasjonens effektivitet og forbedre dens helsetilstand gjennom planlagt prosessintervensjon under bruk av atferdsvitenskapelige kunnskap. ( Beckhardt, 1969)

Endring av læringssituasjonene Det ble viktig å skape treningssituasjoner der de som skulle arbeide sammen i det daglige kunne inngå. Behov for å trene andre enn lederne, siden perspektivet ble utvidet til bedriften som helhet.

3 typer def. av OU Def. som primært dreier seg om å dekke virksomhetens behov for effektivitet, vekst og tilpasning til miljøet. Def. som er retta mot personlig vekst og utvikling for medarbeiderne. Def. som både tar hensyn til bedriftens krav om produktivitet og de tilsattes behov for personlig vekst og utvikling.

OU: Planlagte aktiviteter Trening i gruppearbeid Utvikling av lederstil m/rollespill Konfrontasjonsmøter Bringe personer med ulike oppfatninger til å bevege seg imot en felles plattform som kunne danne grunnlag for praktisk handling. Intervju-undersøkelser Rådgivning, rolleanalyser og organisasjonsanalyser

Konfrontasjonsmøter Definere problemer, vanskeligheter og spenninger i organisasjonen Diskutere og bearbeide de problemene Utarbeide forslag til hva som kan gjøres for å løse eller redusere problemene

Oppgave: Hvilke teorier baserte man seg på i OU?

Organization development (OD) is a response to change, a complex educational strategy intended to change the beliefs, attitudes, values, and structure of organizations so that they can better adopt to new technologies, markets, challenges, and the dizzying rate of change itself. (Bennis, 1969)

OD can be defined as a planned and sustained effort to apply behavioral science for system improvement, using reflexive, selv-analytic methods. (Schmuck and Miles, 1971)

OD is a process of planned change - change of an organization’s culture from one which avoids an examination of social processes (especially decision making, planning and communication) to one which institutionalizes and legitimizes this examination (Burke and Hornstein, 1972)