Kristiansand 2011. 6,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa = opplæringslova
System for godt læringsmiljø HMS for elevar. Mål: Skape eit godt læringsmiljø for alle Endres i topp-/bunntekst2.
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Ansvar og prosesser i skolen
Røyken vgs Fokus på framtiden
Øyer ungdomsskole.
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Lov om helsetjenesten i kommunene
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Læringsmiljø Bunntekst.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
RØYKEN VGS FOKUS PÅ FRAMTIDEN Foreldremøte Vg1 YF,
Samarbeid mellom skole og hjem
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
Tverrfaglig samarbeide
HOLDNINGER OG HANDLINGER
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Retten til et godt skolemiljø
copyright kjellaug johannessen
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
System for godt læringsmiljø HMS for elevar. Mål: Skape eit godt læringsmiljø på skolen for alle Endres i topp-/bunntekst 2.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
ELEVTJENESTEN. RÅDGIVINGSTJENESTEN Sosialpedagogisk rådgiver: Kristine Steiro: tlf Elevinspektør: Anne Berit A. Roksvåg: tlf Utdanning.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Avd. for helseopplysning - SiA
Nye føringer – nye muligheter
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
Velkommen til foreldremøte Høsten 2013
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
System for godt læringsmiljø
Sosial kompetanse og psykisk helse.
SPYDEBERG HELSESTASJON
Møte for foresatte Vg
SPYDEBERG HELSESTASJON
Elevenes rettigheter og plikter
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Foreldremøte Tau skole
FORESATTEMØTE 1.KLASSE 4. Juni 2019.
SPYDEBERG HELSESTASJON
Utskrift av presentasjonen:

Kristiansand 2011

6,8 og senere I gymsal I klassen I grupper

Lov om helsetjenesten i kommunene § 1-2. (Helsetjenestens formål) Kommunen skal ved sin helsetjeneste fremme folkehelse og trivsel og gode sosiale og miljømessige forhold, og søke å forebygge og behandle sykdom, skade eller lyte. Den skal spre opplysning om og øke interessen for hva den enkelte selv og almenheten kan gjøre for å fremme sin egen trivsel og sunnhet og folkehelsen.

§ 2-2. (Barns rett til helsekontroll) Barn har rett til nødvendig helsehjelp også i form av helsekontroll i den kommune barnet bor eller midlertidig oppholder seg. Foreldrene plikter å medvirke til at barnet deltar i helsekontroll.

Det grunnleggende kravet tilskolemiljøet – opplæringsloven § 9a–1Det grunnleggende kravet tilskolemiljøet – opplæringsloven § 9a–1 Opplæringsloven § 9a–1 sier at «alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring.» At elevene har en rett innebærer at skoleeierens økonomi ikke er relevant for hvorvidt retten skal oppfylles eller ikke. Retten gjelder både det fysiske og det psykososiale miljøet.fysiskepsykososiale

Det fysiske skolemiljøet – opplæringsloven § 9a–2 Innemiljøet: Det fysiske innemiljøet (inneklimaet) omfatter faktorer som luft, temperatur, lys- og strålemiljø, akustikk og mekanisk innemiljø. Se mer om inneklima på hjemmesiden til Norsk Forum for Bedre Innemiljø for Barn.Norsk Forum for Bedre Innemiljø for Barn Utemiljøet: Utemiljøet omfatter blant annet lokalisering – med faktorer som støy og uteluft – utforming av utearealet, lekeapparater osv.

Sang Opp og ned og opp og ned, det ble fine streker Ut og inn og ut og inn, med min strek jeg leker Siden går det rundt omkring, rundt og rundt som ingen ting Se hvor hånden hviler, rolig mens jeg skriver