Hva er universell utforming?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Advertisements

Strategi for et inkluderende læringsmiljø
Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Royal Ministry of Culture and Church Affairs Hordaland 10. september Universell utforming Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet,
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
NORGE UNIVERSELT UTFORMET 2025
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Clas Ola Høsøien NAS høstmøte Trondheim 2009
BOLIGER - eget hjem for mennesker med funksjonsnedsettelser
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Kongsberg Stortingsrepresentant Laila Gustavsen Universell utforming og diskriminering - overordnede føringer.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Clarion Hotel Stavanger, 18. april 2013.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Likeverd og tilgjengelighet Om ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov Statssekretær Kjell Erik Øie Innlegg for UMB/NTNU, 30. oktober 2007.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Brit Kyrkjebø, antikvar
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Pilotkommunesamling i Tromsø Ingrid Fagerholt 1. oktober 2007
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Grad av tilrettelegging 1 «Framkommelig» 2 «Tilgjengelig» 3 «Brukbart» 4 («Livsløp») 5 Universell utforming Omtale av boliger; sakset fra NIBR/Byggforsk-rapport.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Universell utforming fra ide til realitet Husbankens jubileumskonferanse Førde 3.oktober 2006 Seniorarkitekt Eli Holmefjord Clarke.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Folkehelse og universell utforming
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
UNIVERSELL UTFORMING.
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
Bydelens strategiske plan
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Tekniske hjelpemidler eller mainstreaming? Ja, takk begge deler! Et prosjekt på tematikken IKT, universell utforming og hjelpemidler NNFF 3. nasjonale.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Håndheving av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven med forskrift Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.
Diskriminerings- og tilgjengelighetslova Folkehelsedagane Sogn og Fjordane. 7. desember 2010.
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Tilgjengelighet ved valg
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Utskrift av presentasjonen:

Hva er universell utforming? Bergen, 28.januar 2013 Kristin Bille

Dagens tema Om universell utforming: definisjon, hensikt, målgrupper, prinsipper Noen utfordringer og hindringer Offentlige virkemidler Kjennetegn ved universell utforming Universell utforming i det offentlige rom Universell utforming og folkehelse

Definisjoner Faglig definisjon: Juridisk definisjon: Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming. Norsk oversettelse fra The Center for Universal Design, North Carolina State University, USA (1997). Juridisk definisjon: Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene, herunder informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig. Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, § 9 Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming), 2. ledd (2009). www.lovdata.no

Definisjoner forts. FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne: Med universell utforming menes: utforming av produkter, omgivelser, programmer og tjenester på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming. Universell utforming skal ikke utelukke hjelpemidler for bestemte grupper av mennesker med nedsatt funksjonsevne når det er behov for det. Norsk uoffisiell oversettelse - Artikkel 2. Definisjoner. www.regjeringen.no Konvensjonen ble undertegnet av Norge i mars 2007, men er ikke ratifisert.

Hensikt Å forenkle livet for alle ved å lage produkter, kommunikasjonsmidler og bygde omgivelser mer brukbare for flere mennesker, med små eller ingen ekstra kostnader. The Center for Universal Design, North Carolina State University, USA (1997)

Målgruppe Mennesker i alle aldre, størrelser og med ulike ferdigheter The Center for Universal Design, North Carolina State University, USA (1997) Planlegge for mangfoldet i befolkningen; Alle brukergrupper/brukerbehov Fra barndom til alderdom Dersom miljøets krav til funksjonsevne er høyere enn den enkeltes forutsetninger, gir dette en funksjonshemning Funksjonshemmede kan tilhøre alle aldersgrupper Ulike grupper funksjonshemmede: Bevegelseshemmede Synshemmede Hørselshemmede Utviklingshemmede Astmatikere og allergikere Midlertidig funksjonshemmede; v skade, ulykke, v. tunge bører osv.

Syv prinsipper for universell utforming Like muligheter for bruk Fleksibel bruk Enkel og intuitiv bruk Forståelig informasjon Toleranse for feil Lav fysisk anstrengelse Størrelse og plass for tilgang og bruk The Center for Universal Design, North Carolina State University, USA (1997) Utviklet for å evaluere eksisterende utforming og veilede i designprosessen.

Prinsipp nr 1. Like muligheter for bruk Navn Definisjon Retningslinjer Like muligheter for bruk. Utformingen skal være brukbar og tilgjengelig for personer med ulike ferdigheter. 1a. Gi alle brukergrupper samme muligheter til bruk, alltid like løsninger når det er mulig, likeverdige hvis like ikke er mulig. 1b. Unngå segregering og stigmatisering av brukere. 1c. Muligheter for privatliv, sikkerhet og trygghet skal være tilgjengelig for alle. 1d. Gjøre utformingen tiltalende for alle brukere.

1. Like muligheter for bruk Utformingen skal være brukbar og tilgjengelig for brukere med ulike ferdigheter. Rullestolbruker Gangvansker Dårlig balanse Barnevogn Varetransport Synshemming Svaksynt Trinnfri atkomst Automatisk døråpner Merking av glassdør Rekkverk i to høyder Godt lesbart skilt med store bokstaver Informasjon om teleslynge Hev- og senkbart arbeidsbord gjør det mulig å: variere arbeidsoppgaver, variere kroppsstilling, unngå overbelastning, lindre smerter og rygglidelser, være rullestolbruker

2. Fleksibel i bruk Ulike mennesker skal kunne velge den utformingen som passer dem best. Mange bruksområder (telefon, fotoapparat, kalender, internett) Tekstmeldinger (godt produkt for hørselsehemmede/døve Tale og lyd (viktig for blinde. ¨Nå kommer også touchscreen for blinde) Symboler (letter bruk for personer med lesevansker og redusert kognisjon

3. Enkel og intuitiv i bruk Utformingen skal være lett å forstå uten hensyn til brukerens erfaring, kunnskap, språkferdigheter eller konsentrasjonsnivå. Få knapper, lett å betjene Ikke krav til leseevne Krever ikke mye lærevne og tankeevne for å forstå hvordan den skal brukes Godt utstyr for unge travle, finnes ofte i motebutikker hvor det ferdes mange unge.

4. Forståelig informasjon Utformingen skal kommunisere nødvendig informasjon til brukeren på en effektiv måte, uavhengig av forhold knyttet til omgivelsene eller brukerens sensoriske ferdigheter. Enkel og intuitiv ordning av informasjon/GODT STRUKTURERT INNHOLD Både tekst og bilde God kontrast mellom tekst og bakgrunn Syntetisk tale Logisk plassert meny Ingen forstyrrende animasjoner Bilder og grafer finnes også som tekst Mulighet for skalering av tekst Må være såkalt kompatibel med personlige hjelpemidler, slik som leselist og OCR (optical charater recognition) programvare som gjør om tekst fra et grafisk format til et bokstavformat , hele eller deler av teksten kan leses inn og konverteres til et redigerbart elektronisk format

5. Toleranse for feil Utformingen skal minimalisere farer og skader som kan gi ugunstige konsekvenser, eller minimalisere utilsiktede handlinger.

6. Lav fysisk anstrengelse Utformingen skal kunne brukes effektivt og bekvemt med et minimum av besvær. Barn

7. Størrelse og plass for tilgang og bruk Hensiktsmessig størrelse og plass skal muliggjøre tilgang, rekkevidde, betjening og bruk, uavhengig av brukerens kroppsstørrelse, kroppsstilling og eller mobilitet.

Universell utforming – å ta høyde for bredden Alle aldre Med bevegelses- vansker Med barnevogn Med synsvansker Med bagasje Overfølsomme reaksjoner/ allergikere På ukjent sted Med hørselsvansker Med forståelses- vansker Nedsatt oppmerksom- het

Universell utforming eller tilgjengelighet? Tilgjengelighet/brukbarhet for alle kan sikres ved særløsninger Universell utforming sikrer inkludering ved at samme løsning fungerer for de fleste/’alle’

Nedsatt funksjonsevne Definisjon: Tap av eller skade på en kroppsdel eller i en av kroppens funksjoner. Dette kan for eksempel dreie seg om nedsatt bevegelse-, syns- eller hørselsfunksjon, nedsatt kognitiv funksjon, eller ulike funksjonsnedsettelser pga. kronisk sykdom som allergi, hjerte- og lungesykdommer. Synonyme begrep: Funksjonsnedsettelse Redusert funksjonsevne Def. kommer fra St.meld.nr.40 Nedbygging av funksjonshemmende barrierer, Sosialdepartementet (2003) Permanente/varige funksjonsnedsettelser Midlertidige funksjonsnedsettelser (benbrudd, graviditet,

Hvor mange har nedsatt funksjonsevne? - avhenger av definisjoner og kriterier Varierer mellom 8 og 30 prosent. (Halvorsen (2005). Grunnbok i helse- og sosialpolitikk) 25 prosent i befolkningen (16 år og eldre) er bevegelses-, syns-, hørselshemmet eller har store kognitive eller psykiske vansker. 15 prosent i befolkningen (16 år og eldre) har de forannevnte funksjonsnedsettelsene og i tillegg helseproblemer som påvirker hverdagen i stor eller noen grad. (Ramm, J. (2010). På like vilkår? Helse og levekår blant personer med nedsatt funksjonsevne. SSB-rapport)

Utfordringer Vi kan ikke betrakte 25% av befolkningen som ”annerledes” med behov for spesielle løsninger Demografisk utvikling Flest mulig må inkluderes i standardløsningene Gjennomsnittet er ingen målestokk Synet på normalitet må revideres

Offentlige virkemidler Juridiske virkemidler, f eks lover og forskrifter. Eks. diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, ny plan- og bygningslov, ny folkehelselov Økonomiske virkemidler, f eks budsjettposter, tilskudd Organisatoriske virkemidler, f eks virksomhetsstyring (tildelingsbrev), tilsyn, handlingsplan Pedagogiske virkemidler, f eks informasjon, veiledning, opplæring, kartleggingsverktøy, sjekklister

Aktuelt regelverk (ikke uttømmende) Plan- og bygningsloven Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Lov om offentlige anskaffelser Arbeidsmiljøloven Arbeids- og velferdsforvaltningsloven Barnehageloven Eldrerådsloven Fagskoleloven Folkehelseloven Folkehøyskoleloven Forvaltningsloven Friluftsloven Husbankloven Opplæringsloven Privatskoleloven Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne Tobakkskadeloven Valgloven Vegloven Yrkestransportloven Se: www.lovdata.no

Norge universelt utformet 2025 Regjeringens handlingsplan for universell utforming og økt tilgjengelighet 2009 - 2013 Underskrevet av fem ministre Alle 17 departementene involvert Fire prioriterte områder: - bygg og anlegg - planlegging og uteområder - transport - IKT Flere sektorovergripende tiltak med egen kommunesatsing Nettadresse: www.universell-utforming.miljo.no

Kjennetegn ved universell utforming En mål, strategi, prosess og virkemiddel for å oppnå samfunnsdeltakelse for alle Tilhører ingen fagprofesjon eller yrkesgruppe Tidlig medvirkning med representanter for viktige brukergrupper gir best resultat Gode resultater oppnås gjennom samarbeid på tvers av fag, sektorer og organisasjoner Et dynamisk begrep som må konkretiseres. Løsningene utvikles over tid

Kjennetegn forts. UU tar utgangspunkt i mangfoldet UU baserer seg på en helhetlig tankegang Bedre produkter, løsninger og tjenester Brukbarhet som en integrert kvalitet i formgivningen/utformingen Unngå, eller minske behovet for spesialløsninger Tar høyde for bruk av hjelpemidler God samfunnsøkonomi Totalt sett: bedre løsninger for alle!

Hindringer for ideelle løsninger Ulike funksjonskrav og kryssende interesser Sikkerhetshensyn Vernehensyn Naturens egne grenser Estetiske hensyn Økonomi

Universell utforming i det offentlige rom Fysisk tilgjengelighet til bygninger og anlegg Uteområder (menneskeskapte) Produkter Informasjon i ulik form: skilting, trykket og nettbasert informasjon IKT Transport Tjenester

Universell utforming og folkehelse Bidrar til aktiv deltakelse og gir økt livskvalitet Bidrar til økt levealder Virkemiddel mot diskriminering og stigmatisering Reduserer behov for personlige hjelpemidler Øker trygghet, uavhengighet og selvstendighet Hindrer overbelastning Forebygger skader og ulykker Gjør rehabiliteringsarbeidet lettere

Takk for oppmerksomheten! Seniorrådgiver Kristin Bille, kristin.bille@bufdir.no www.deltanettet.no