Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Presentasjon av prosjektet Klasseromsrutiner Erfaring med ulike modeller for muntlig prøve Erfaringer med oppgavetyper Erfaringer med vurdering
Innhold i prosjektet Muntlig eksamen – våren 2009 Bevisstgjøring på mer bruk av muntlig i klasserommet Utvikle og prøve ut metoder for muntlig Utvikle oppgaver til prøvemuntlig Prøve ut vurderingskriterier Avholde prøvemuntlig Finne fram til en modell: oslomodellen Rapport på www.fremmedspraksenteret.no
Klasseromsrutiner
Noen aktiviteter Viktig med noen faste rutiner og mål for muntlig i hver time Lytteferdigheter eks. lærer forteller, nyheter på nett-TV o.l. hver time Muntlig produksjon fortelle om noe (eks. Bilder, mimelek...), fremføringer (ikke lese!), monsteroppgave, slangespill... Muntlig interaksjon ulike spontanrollespill
Prøvemuntlig og eksamen
Ferdighetene 3 muntlige ferdigheter Muntlig produksjon: presentasjon med rollespill Lytteforståelse m/ukjent tekst (med eller uten bilder) Muntlig interaksjon (eks. Rollekort) Tidsaspekt tilpasset trinnene til prøvemuntlig
Forarbeide og tidsbruk Øve på relevante ting i timene Bli kjent med kjennetegn på måloppnåelse Prøvemuntlig, inkl. 48 timers forberedelse 10 min pr. elev på 8. trinn 15/20 min. Pr. elev på 9. trinn 20/30 min. Pr. elev på 10. trinn Eksamen: 30 min. eksaminering pr. elev
Prøvemuntlig 2008 10.trinn Produksjon Lyttetekst Interaksjon Presentasjon m/rollespill ”Landet mitt” m/forberedt rollespill – felles for alle språkene Lyttetekst M/to gjennomlyttinger, eleven tok notater og redegjorde for forståelse på norsk Interaksjon 2 forberedte tekster, 1 til diskusjon m/eksaminator
Prøvemuntlig 2009 Fremmedspråk integrert i generell prøvemuntlig på skolen Åpen oppgave til presentasjon 8. trinn: ”Meg” 9. trinn: ”Min verden” 10. trinn: ”Landet mitt” Muntlig interaksjon: rollekort Nye vurderingskriterier / kjennetegn
Video - observasjoner Først og fremst en stor takk til elevene og lærerne som stilte opp!
Muntlig produksjon - erfaringer Mye høytlesing Mye avansert ordforråd som elevene ikke behersker Dårlig uttale Løsning Målgruppe sterkere inn i bildet Presentasjonen ble til forberedt rollespill
Lytteprøven - erfaringer Lyttetekster fra Udir kan bestilles på www.nsilyd.no Viktig at tekstene ikke blir for konstruerte Gjennomlytting 2 ganger Eleven tar notater for egen del Viktig at elevene blir hørt individuelt! Viktig at elevene svarer på norsk
Muntlig interaksjon - erfaringer 2-delt Samtale etter presentasjonen Spontanrollespill Fagsamtalen etter presentasjonen Skal følge opp presentasjonen Ofte tematisk litt på siden Elevene bidrar ulikt; vanskelig å vurdere Rollespill Viktig at faglæreren deltar Fare for at lærer tar over styringen
Vurderingskriterier - erfaringer Et sett med kriterier ble laget i 2008 til daværende oppgave Nye kriterier i 2009 på 10. trinn basert på kriterier fra muntlig nivå II + kriterier fra 2008 Nye kjennetegn laget etter utprøving på 10. trinn med ny ordlyd for høye krav mye tekst Nye kriterier basert på de vi hadde laget pluss fra andre skoler Siste utgave ligger på Mex3 siden
Vurderingskriterier – viktig Elevene må kjenne seg igjen i nivåene Beskrivelsene bør tydelig vise nivåene Elevene må forstå kriteriene Det bør være enkelt å vurdere ut fra kriteriene De må gås gjennom før prøvemuntlig og eksamen
Lenker www.fremmedspraksenteret.no Forskning og Utvikling for rapport for prosjektet www.fremmedsprak.no for gode ideer til språkundervisning