Forebygging av psykiske lidelser i miljøarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Advertisements

Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er psykisk utviklingshemming?
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Fritidslederen min roper hjelp!
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Selvfølelse vs selvtillit
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Frontlinjeserivce
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
SØRLANDSMODELLEN.
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Mestring og forebygging av depresjon
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Opprettholdende faktorområder
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Responsferdigheter & Kartlegging
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hvordan forstå utviklingshemmede med symptomer på psykiske lidelser? -Manglende henvisningskompetanse -Manglende behandlingskompetanse -Manglende felles.
Hvordan forstå utviklingshemmede med symptomer på alvorlig sinnslidelse? -Manglende henvisningskompetanse -Manglende behandlingskompetanse -Manglende felles.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
Asperger syndrom og ADHD
Psykiatri-case Høsten 2017
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Venner & valg Velkommen.
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Psykiatri-case Høsten 2017
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Forebygging av psykiske lidelser i miljøarbeid Forebygging av psykiske lidelser i miljøarbeid. Hva er god kommunikasjon og tilrettelegging? Anne Gro Innstrand Spesialist i klinisk psykologi/ Psykisk habilitering Epost: grinnst@online.no

Forståelse Tall fra Helsetilsynet på nødnummer 113 Egen erfaring med å legge inn pasienter med utviklingshemming på psykiatrisk klinikk? Hva dukker opp i hodet på vakthavende, overlege når selve ordet utviklingshemming nevnes? Hvordan blir det ordet utviklingshemmet tolket?

Observasjoner som kan tolkes ulikt Normalvariasjon: sære ideer psykose eller? Eksempel fra et besøk i en leilighet hos en ung mann med omfattende symptomer på ubehandlet paranoid psykose. Hans symptomer blir tolket innunder normalvariasjon for utviklingshemmede, og derfor ikke vurdert til å bli henvist til psykiatrisk poliklinikk. Hvor stor variasjon er normalt ? Eksempel fra en beskrivelse fra en utviklingshemmet man som er innlagt ved psykiatrisk sengepost. Omfattende symptomer på alvorlig sinnslidelse. Skrevet ut meget syk med begrunnelse om at symptomer er tilsvarende slik utviklingshemmede har det.

For henvisning til psykiatrisk poliklinikk gjelder de ”vanlige” vurderingene Endring, i symptomer og i funksjonsnivå Når symptomer går ut over alminnelig fungering og hindrer sosialt liv, tilstedeværelse på jobb og i skole – med en viss varighet (1 - 3 mnd) En utfordring: mange går lenge med ubehandlet psykisk sykdom (ergo ingen endring i bildet) Varighet av ubehandlet psykose reduserer effekt av behandling og prognose

Et alminnelig sørgelig bilde… Utviklingshemmete går lenge med ubehandlet psykisk sykdom De blir sjeldent lagt inn ved en planlagt innleggelse (lagt inn akutt) Romstering av ansvarsfraskrivelse Skrevet ut igjen for tidlig Ved eventuelle nye innleggelser etableres en behandlingsresistens

Hva går denne romsteringen i ansvarsfraskrivelse ut på Hva går denne romsteringen i ansvarsfraskrivelse ut på? Har det noen sammenheng med forståelsen av miljøterapi? Miljøterapi-behandlende Handler om måten å snakke til en person, hvordan gå og stå og tilrettelegge for personene Veiledning til personal på hvordan skjerme klienter og ta hensyn til psykiske symptomer Reduksjon av stimuli Mulighet for bruk av tvang Miljøterapi-beskyttende Beskytte mot psykisk sykdom Rett kommunikasjonsnivå Tilrettelagt hverdag tilpasset mestringsnivå og behov Legge til rette for valg, kontroll og oversikt

Stress-sårbarhetsmodellen Sårbarhets faktorer Stress faktorer Beskyttende faktorer Beskyttende tiltak Psykolog Anne Gro Innstrand

Utviklingshemmete utsatt for tolkning Manglende evne til å uttrykke symptomene Manglende erfaring med å prate om helse, diagnose og egne behov. Mange er utsatt for ekstremt mange tolkninger av seg selv på grunn av lav egostruktur Av og til mister både henvisere og behandlere perspektivet bare i tolkningsverden. Glemmer å beskrive de objektive beskrivelsene av forekomst av symptomer, endring i atferd, beskrivelse av funksjonsnivå, osv. Hvis dette hadde blitt gjort: lettere samarbeid!

Et eple er kun et eple

KOMMUNIKASJON HANDLER OM? 1.Gi informasjon (hvordan legge til rette informasjon) 2. tolke (kunnskap om hvordan informasjon blir tolket) 3. påvirke, bruke informasjonen (mestring, kontroll, oversikt, muligheter,)

Feil kommunikasjon for mye for ofte for vanskelig for fort for belærende for fjollete Feil NR 1 AV ALLE SPØRSMÅL: Hvordan hadde du det i helgen?

God kommunikasjon Snakk rolig Vær stille Bekreft det du hører Sjekk ut at du har blitt hørt Unngå mobiltelefoner, snuspakker, antibakker, nøkler som forstyrrende elementer

Tilpasset kommunikasjon match psykomotorisk tempo gi glasset rolig sett rolig inn i oppvask maskinen trekk genseren rolig over hodet STÅ I RO

FAGLIG FOKUS brukt til feil tid, på feil sted og for feil person realitetsorienterende stå i situasjonen speiling ”Han gjør det for å få oppmerksomhet” Er vi mer faglige når vi beskriver atferd vs følelser? Er vi mer faglige når vi dikter opp et nytt tiltak, enn når vi lar en vanskelig situasjon passere? Kjenn på ordene KONTROLL vs TILLIT

Nøkler for å låse opp låste situasjoner snu med æren i behold led et lite skritt videre bruk fantasi, bruk empati, bruk innlevelse: ”det skal gå bra til slutt” Mirakelnøklene: ”Du vil alltid få nok kaffe”

Bekreftelse på følelser Og positive tilbakemeldinger

Beskyttende miljøterapi Trygghet, forståelse Lavt stimulusmiljø Klar ytre struktur, forutsigbarhet, støtte og ro Ikke kritisk, lav fiendtlighet Støtte hele tiden det sunne, det tilpasningsdyktige, ” det adaptive” Unngå ironi Bruk av dagsplan, visuell støtte Redusere forventninger Snakk tydelig, kortfatta og enkelt Gjør en oppgave av gangen

Beskyttende miljøterapi Bekreft hele tiden det han/hun sier, vi at du lytter helt konkret Pass på samsvar mellom kroppsspråk og verbalt budskap Ha korte arbeidsøkter Ikke bli privat, ikke innled til spesielle forhold: være så nøytral og vennlig og tålmodig som overhode mulig Gi ros/ atferdsspesifikk for samhandling som er god

Supertips til de engstelige og forvirrede ikke diskuter, bare gjenta bekreft det du hører atferdspesifikk ros sørg for masse søvn, døgnet rundt sørg for mat, uansett tid og sted velg noen FÅ målsettinger og hold på det