Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Oppfølgingstjenesten
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Bilder fra fagdag i Namsos:
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Joachim Bjerkvik
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Unge gjengangere Et samarbeidstiltak mellom Oslo kommune og Oslo politidistrikt Soria Moria 14 oktober 2008 sammen lager vi et trygt Oslo.
IPS Molde Individual Placement and Support
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Markedsarbeid i ungdomsmottaket
IA-SEMINAR NHO-LO 8. Mars 2011 Groruddalsprosjekt innen lager, logistikk og transport Samarbeid NAV, NHO (LTL) og LO (OTF) v/Hilde J. Skjærmoen, Heidi.
Samarbeid OT/NAV/skole
Arbeid med bistand Rapportering.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
INKLUDERENDE ARBEIDSLIV
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Flyktningkonferansen 2008
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Arbeid er førstevalget
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Barnevernets målsetting og oppgaver
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Talenter for fremtida, Midt Telemark
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Hva er IA-avtalen? GRUNNOPPLÆRING NYE TILLITSVALGTE TRINN3 STAT: ARBEIDSRETT.
Åsmund Nyhus Daglig leder
Samling for Oppfølgingstjenesten i Nordland 26. april 2017
Inspirasjonsssamling ot
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune

NAV, Side 2 Formelt samarbeid pr. idag  Samarbeidsavtale mellom NAV og VAF v/Oppfølgingstjenesten vedr. rettighetselever som enten dropper ut av v. g. skole eller ikke tar imot tilbud om skoleplass.  Avtale første gang inngått i 1994  Revidert siste gang 3.januar 2006

NAV, Side 3 NAV,s tilbud for målgruppen  Veiledning og ordinær formidlingsbistand  Arbeidspraksis 3 – 6 måneder i ordinær virksomhet  Kan forlenges etter særskilt vurdering  Kombineres i noen tilfeller med undervisning 1 – 2 ganger i uken

NAV, Side 4 Rettighetselever på arb.markedstiltak  Gjennomgang av arbeidspraksis 1. kvartal 2007 i Vest Agder  Ca.400 plasser i ordinær virksomhet  Av disse 117 deltakere som pr. i dag er rettighetselever  Relativt mange på kombinasjonen arbeidspraksis / skole

NAV, Side 5 ”Gamle” rettighetselever i tiltak  I tillegg mange deltakere med lang tiltakshistorikk  Kom inn i NAV,s system som rettighets - elev og har tildels lang og varierende ”tiltaks –karriere”

NAV, Side 6 Annet samarbeid  Kjøp av opplæringstjenester i v. g. skole  Yrkesrettede AMO – kurs  Utdanning for yrkeshemmede  Målgruppe: ledigmeldte arbeidssøkere eller personer under attføring

NAV, Side 7 St.melding nr /07  Fokuserer på samhandling mellom NAV og utdanningsmyndighetene  Med bakgrunn i viktige grenseflater og overlappende målgrupper – personer med svak arbeidslivstilknytning og behov for utdanning og opplæring for å komme i jobb

NAV, Side 8 Samarbeidsavtale inngått  Avtale mellom Arbeids – og inkluderingsdep. og KS  Formål: legge til rette for styrket og systematisert samarbeid mellom NAV, fylkeskommunen og kommuner for å nå arbeidsmarkedspolitiske og utdanningspolitiske mål

NAV, Side 9 Målsetting  Flere i arbeid eller utdanning gjennom effektiv samordning av partenes samlede virkemidler.  Samarbeidet skal foregå innenfor gjeldende ansvarsdeling; jfr. Opplæringsloven og lov om arbeidsmarkedstjenester

NAV- veiledning for ungdom under 25 år NAV Kristiansand Ungetat

NAV, Side 11 Innledende problemstilling  Mange snakker om inkluderende arbeidsliv, hvorfor er det langt færre som snakker om inkluderende skolegang ?  Attføring er en del av inkluderende arbeidsliv og defineres som tilbake til arbeid. – hvorfor er det ingen som bruker begrepet tilbake til skole ? – ved å bruke begrep som dropouts gir en signal om mislykkethet

NAV, Side 12 Ungdom – viktig ressurs for samfunnet  arbeidsfilosofi – alle fortjener å få vist deres ressurser ovenfor andre – hvis ikke skolen (midlertidig eller langvarig) klarer å inspirere den enkelte vil ikke ressurser bli løst ut på beste måte – NAV ønsker derfor å gå inn i et samarbeid rundt ungdommen for å skape ny glød og innsats (kanskje for en periode på en annen arena enn skolen, selv om dette er det langsiktige perspektiv)  tidlig intervenering i tverrfaglige team  forebyggende og tiltaksrettet satsning  målgruppe – i hovedsak ungdom mellom 16 og 19 år – ungdom i sviktsonen  arbeidsmetodikk – trekantsamtaler – veiledning og motivering

NAV, Side 13 Organisering av oppfølgingsarbeidet (OT)  Eget OT-team i kontoret med tverrfaglig kompetanse (arbeid/sosial)  Eget OT-team inngår i en utvidet arena hvor eksterne aktører som oppfølgingstjenesten, politi, EBT, Rupo, Risk, NAV ARK, habiliteringstjenesten for unge/voksne, botrening, oppfølgingsressurser av ulike slag, boligsosial oppfølging og fritid med bistand deltar – fast møte med oppfølgingstjenesten hver uke – fast kjernegruppedeltagelse (tverretatlig arena på v.g. skole hvor elev og foreldre blir innvolvert)  Deltagelse i ulike prosjekter – MMM-prosjekt – forebyggende prosjekt ungdom over 18 år (politiet og NAV), mye på grunn av at barnevernet trekker seg ut ved 18 år – oppfølgingsteam for unge lovbrytere  Handlingsplan som sentralt verktøy – handlingsplan som forplikter den enkelte bruker og aktører som bistår – skole vil være den langsiktige målsetting

NAV, Side 14 Antall OT-tilfeller i Kristiansand kommune  Totalt om lag som kommuniseres på egne lister mellom oppfølgingstjenesten og NAV – her er ikke alle aktuelle for veiledning og oppfølging fordi løsninger mot militæret, sosial behandling, privat skole, oppfølging NAV Arbeid og kommet i arbeid – for 2007 kan antall med handlingsplan i kommunen være om lag 120 personer

NAV, Side 15 Utfordringer i det videre arbeid  Økt samspill med virksomhetene (private og offentlige) – fremskaffe praksismuligheter som på sikt kan over i lærekontrakter – gi de elever som ikke klarte skolen en ny mulighet  Få opp alternativ opplæring (praktisk basert opplæring) – flere plasser på opplæring i bedrift/spesiell opplæring  Klarer skolen å stille avklarende spørsmål rundt rus ?  Hvor motivert er de elever som ender opp med å bli tilbudt 3. valget, mye tyder på at det her er mye utstøtning ? – hvordan kan vi forbygge dette?