Andreas Lund HiOA, 13.09.2013 ProTed som SFU: forankring, konsolidering, ambisjoner og strategier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Sjefersamling og videre ledersamlinger/-opplæring
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Status og videre arbeid med faglige prioriteringer Berit Karseth Dekan ved UV-fakultet Informasjonsmøte 20. februar 2014.
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Hva er utdanningskvalitet?
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Internasjonaliseringsåret 2012 Internasjonalisering strategier og tiltak 2012.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
ProTed: Hvordan bidrar senteret til FOU-basert utdanning? Senter for fremragende lærerutdanning Et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og Universitetet.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Mandat og rammeverk for evalueringen
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Kvalifikasjonsrammeverket
Senter for læring og utdanning
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Gjennomføring av tilsynet
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
USITs Målbilde og prioriteringer
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Kommunesektorens bruk av FoU
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods,
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Andreas Lund HiOA, ProTed som SFU: forankring, konsolidering, ambisjoner og strategier

Bestillingen «…si noe om:» - arbeidet med å formulere og tydeliggjøre prosjektet, og få oppslutning om dette i ledelsen, fagmiljøene og blant studentene. - strategier for å bygge opp prosjektene og skalere opp fra prosjekt til bred implementering i utdanningene.

UiO Lærerutdanning 8-13 UiO Lærerutdanning 8-13 UiT Lærerutdanning 5-10 UiT Lærerutdanning 5-10 UiT Lærerutdanning 1- 7 UiT Lærerutdanning 1- 7 Naturfag- senteret Nordiske partnere Umeå universitet Stockholm universitet Stanford University ProTed senteret KIS SISCO TEPEC MESA LIFT SkoleutviklingLedelse UiO UiT Senter for IKT i utdanning Modellen (cluster) Forskergrupper UiO-UiT Nasjonale partnere Oxford University SAC Kunnskaps- senteret Brunel University Internasjonale partnere

WP5 Integrerte studiedesign WP 1 Kunnskapspraksiser i fag/emner WP 2 Universitets- /partnerskoler WP 3 Digitale lærings- omgivelser WP 4 Læringsledelse/ veiledning (Universitet) ProTeds utviklingsområder

Forankring I instituttledelsen (AU) Internt: Utvidete ledermøter (ProTed-ledelse + rep for områder). På-tvers-strukturer. I kollegiet: ProTed ikke en tilvekst, men uttrykk for hva vi gjør som er «fremragende». Mange involverte gjennom ca 15 tiltak og prosjekter Blant studentene: – Rep i styret og til stede ved alle arrangementer – Systematisk integrering av FoU-dimensjonen (BA- oppgave, FOU-oppgave, MA-oppgaver, involvert i mange av tiltakene, f.eks digital eksamen

Konsolidering Aktivitetsfellen: full fart i alle retninger! Motsigelse: intern konsolidering / spredning «regionalt, nasjonalt og internasjonalt» (NOKUT) Forankre virksomhetene i et felles teoriperspektiv: i møtet mellom Aksjonsforskning og Aktivitetsteori. Teoriseminarer. Bruk av SAC. Årlige 2-dagers seminar (40 stk): – Status, utveksling, intersubjektivitet, strategier

Ambisjoner Overordnet: Integrasjon (vitenskapsfag, skolefag, profesjonsfag, teori, praksis…) NOKUT: «En forskningsbasert og helhetlig lærerutdanning i samarbeid med partnerskoler» Samspill mellom profesjons- og vitenskapsfaglige elementer – Studentenes deltakelse i FoU-arbeid – Internasjonale partnere – Forskergrupper – Universitetsskoler

NOKUT fremhevet Et komplementært samspill – UiTs tette kontakt med avtakerfeltets utviklingsprosesser – UiOs meget omfattende forskningsmiljøer. Grunnlag for å lykkes – Samarbeidet med universitetsskoler – Engasjementet fra ledelsen i begge miljøer – Bredden i spredningstiltak, inklusive policyfeltet

NOKUT forts «Kompleksiteten og ambisjonene er store, og dette kan medføre noen utfordringer. Slik sett vil en realisering av visjonen være avhengig av at det settes tydelige prosessmål, og kanskje også prioriteres underveis mellom de mange nevnte innsatsområder.»

Strategier Overordnet: «lande» alle tiltak/prosjekter innenfor integrasjonsdesignet i løpet av 2015 Notat om FoU i LU (ferdig pr 1. okt.) Notat om indikasjoner på fremragende LU (ferdig H2013) Forskning på: – Eksamensbesvarelser – Utviklingstiltak (intervjuer) – Praksis og veiledning (universitetsskoler) En serie korte videoproduksjoner med tiltak fra alle fem områder → → Antologi V2015

(Prioriteringer)

Antologi - tidslinje Sommarøya: informasjonsutveksling -> fellesnevnere og egenart H2013: korte videoklipp (2-3 min) som presenterer tiltak/prosjekter Februar 2014: case-beskrivelser (deskriptivt) Februar – mai: utvikle analyse av case Juni 2014: analyse av case foreligger basert på ulike metodiske grep (intervju, observasjon, loggfiler…) og et visst felles begrepsapparat (aksjonsforskning/aktivitetsteori). Redaksjonskollektiv gir tilbakemeldinger og støtte. Første versjon av kapittel foreligger H2014: videreutvikling av kapitler. Endelig versjon desember 2014 V2015: Antologi publiseres Danner grunnlag for plan for fem nye år med kanskje andre siktemål

ProTed: Forskning på studiekvalitet Kvalitetssikring av administrative data (eksisterende indikatorer på gjennomstrømning, karakternivå) Utvikling av nye kvalitative indikatorer Forskning på utvalgte tiltak gjennom analyse av studentoppgaver, intervjuer. Utvikling av studiedesign Forskning på utviklingstiltak (og studieemner) for å synliggjøre gjennomgående, bærende elementer. Område 5 Område 1-4 Utviklingstiltak Praksiser. Universitetsskoler. IKT. Ledelse.

Suppler- ende data? ProTed: Kvalitetssikring av eksisterende indikatorer Inntakstall Eksamens- tall Frafalls-tall Student- evaluering Datakvalitet Område 5: Kritisk gjennomgang av eksisterende indikatorer Resultat- anvendelse Synergi med andre data Ubesvarte spørsmål? Analyseform

FoU- oppgave UiO ProTed: Utvikling av nye indikatorer Forskning på utvalgte utviklingstiltak for å identifisere kvalitative indikatorer (kvalitetstrekk, kvalitetsbeskrivelser). Område 1 Matematikk -didaktikk UiT Område 2 Bachelor- oppgave UiT Område 3 Digital case- eksamen UiO Område 5: Forskning for å identifisere kvalitet Intervju med studenter Intervju med Tiltaksledere (jfr. design) Eksamenstekster: Kunnskap (bredde, dybde) Integrasjon, analyse Innovasjon, ekspansjon

Studie- emner ProTed: Utvikling av studiedesign Forskning på gjennomgående trekk ved utviklingsområder fra et aktivitetsanalytisk perspektiv (Kan utvides til studieemner) Område 1 Praksiser Område 2 Univ.-skoler Område 3 IKT Område 4 Ledelse Aktiviteter Område 5: Forskningsinngang på gjennomgående trekk Objekter (fokus) Redskaper Praksisfellesskaper Arbeidsdelinger Regler Subjekter

SFU har bidratt til: Hurtigere utvikling og bedre utnyttelse av fagmiljøer Forskningsfokus på lærerutdanning. Teoretisk validering av virksomheten vår Gjensidig kunnskapsutvikling Noen innovasjoner (oppgavetyper, eksamen, studenter involvert i FoU…)