Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
HVA ER ?.
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Funksjonalitetsbeskrivelse
Pilotprosjektet så langt
Det Digitale Trøndelag
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
1 Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? •a) Terskel for bruk •b) Terskel for gjenbruk •c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i.
Digitale læringsplattformer. Metodikk Den pedagogiske overflate?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Hva kommer nå? Skolens nettverk. Fellesområder •Hva slags fellesområder skal vi ha? •Hvordan skal vi organisere dem? •Hvor skal vi lagre filene våre?
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
Hva er Fronter.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Blogger. En personlig nettbasert publikasjon ment for offentligheten Oppdateres ofte Postinger i omvendt kronologisk orden Blogger har ofte et personlig.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Blogg og publisering på nett
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid..
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Arkivskuff eller læringsarena?
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Plan for bruk av skoleplattformen
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Litt om LMS

Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer og administrasjon av brukere

PublisereKommunisereAdministrere - Skriveformater og maler - Samskriving - Kommentarer - Import og eksport av filer - Lenking - Integrasjon av bilder, lyd og bevegelig bilde - Blogg - Wiki - Nyheter - Integrasjon av digital tavle - E-post - Interaktive pratekanaler - Diskusjonsforum - Blogg/wiki - Funksjoner for samskriving - Oppslagstavle/nyheter For administrator: - Struktur - Brukerkontoer - Tilgangsrettigheter For lærere: - Deltakerhåndtering - Gruppehåndtering (mapper) - Timeplaner og kalender For elever: - Grensesnittinnstillinger Vurdere: - oppgaver - prøver - kommenterte oppgaver - resultater - læringssti - mappemetodikk Innhold i LMS

Fordeler l Tilgang uavhengig av sted. l Enkel publisering l God oversikt over alt elevene har produsert. l Støtte for arbeidsmapper og innleveringsmapper, og det er enkelt å gi tilbakemeldinger direkte i mappa. l God støtte for samarbeidsprosesser og samarbeidslæring gjennom nettprat (chat), diskusjonsforum og verktøy for responsskriving. l Enkel tilbakemelding elevene imellom

Men… l Store begrensninger l Gammeldags? – både teknologisk og pedagogisk? l Begrensende for elevenes utfoldelse? l Langt fra elevenes livsverden – blogg, wiki, nettsamfunn som Facebook, Blink og Deiligst?

Alternativ 1 PLE l Personal Learning Environment (se f eks l Samme funksjonene som et LMS, men med et mer individorientert perspektiv. l Tanken er at brukeren lager sitt eget digitale miljø, hvor det er mulig å dele innhold og kommunisere med andre. l Brukerens personlige og faglige interesser kan integreres i systemet, og gi grunnlag for både formell og uformell læring. l En oversikt finnes på ( vironments). Det mest kjente systemet per i dag heter Elgg ( vironmentshttp://en.wikipedia.org/wiki/Elgg_%28software%29

PLE forts l Det individorienterte perspektivet til hinder for utvikling av gode og inkluderende læringsmiljøer? l Teknisk komplisert å sette opp en PLE for en stor gruppe elever.

Alternativ 2 Mashups l En mashup er et system som kombinerer innhold og tjenester fra ulike kilder, og integrerer disse til en helhet. l Komponenter på for eksempel Yahoo og Google. På Google sine sider kan du opprette konto, utvikle hjemmeside, bruke kalender, e-post og kontorstøtte. Du kan invitere andre brukere og opprette grupper som for eksempel kan skrive sammen. l Det kreves verken store ressurser eller høy teknisk kompetanse for å ta i bruk mashups. l På samme måte som et PLE, er de kontrollert av individuelle brukere. l Ungdom benytter i stadig større grad slike systemer, og oppretter egne nettsamfunn. Hvordan kan pedagoger trekke med barn og unges erfaringer fra denne type teknologibruk til støtte i læring?

Alternativ 3 Nettsamfunn l Nettsamfunn er ofte åpne og tilgjengelig for alle og informasjonen og gruppestrukturen er fullstendig brukerstyrt, eventuelt med forbehold om moderatorer som sjekker ulovlige, krenkende eller upassende ytringer. LMS er begrenset til en bestemt institusjon (skole, kommune), informasjon og gruppestruktur er hierarkisk organisert ut fra institusjonens behov. l På fritida jobber elevene med nettsamfunn og blogger, der de styrer alt sjøl. Er det rimelig å forvente at de finner seg i å bli styrt på skolen? Er det rimelig å forlange det? Er det opplæring i demokrati? l Kanskje blogg og nettsamfunn i like stor grad handler om narsissisme som demokrati? Kanskje LMS representerer en nødvendig struktur som motvekt til nettsamfunnenes individualisme?