BRÅK ON ODDA! Når læreren er nysgjerrig på ungdommens verden.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med


Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Bokanmeldelser..
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Hønefoss politistasjon
Anne Lene Lie Trollvik Gjestegård.
Å skrive en god innledning
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.

Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Med sekken full av penger!
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
- Verdsettende ledelse
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Bokpresentasjon Bergen
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
En multimedia presentasjon
Elevens valg – ”Bygda mi”
12 Reflekterende lesing.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Drop-In metoden i skolen
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Vanlege nynorskfeil.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
Om å forstå ungdom.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Som ble fylt med programmering
Utskrift av presentasjonen:

BRÅK ON ODDA! Når læreren er nysgjerrig på ungdommens verden.

Hva skal jeg si noe om? Bakgrunnen for prosjektet Hva slags skole er Odda ungdomsskole? Hva måtte til for å få prosjektet i gang? Rektors perspektiv. Hva sa elevene? Hvorfor lyktes vi? Hva har vi vunnet?

Bakgrunnen for prosjektet Et ønske om å involvere våre elever i et fantastisk litteratursymposium som arrangeres i Odda hvert år. I 2011 var temaet BRÅK.

Skolen får besøk av forfattere som leser for elevene. Dette er fint, men jeg ønsket at elevene også skulle være mer deltagende i selve symposiet. Lage Thune Myrberget var hyret inn for å skape et slagverkstykke som skulle være en del av festforestillingen.

Hva slags skole er Odda ungdomsskole? Ren ungdomsskole med 250 elever. Meget kompetent musikkavdeling, som bruker bandmetodikk i musikkundervisningen. Godt utstyrt på datasiden, men få teknologiske piloter på lærersiden. Høy fagkompetanse på personalet og høyt trivselsnivå på lærerrommet. En rektor som «liker seg» i risikosonen.

Hva måtte til for å få prosjektet i gang? Det måtte skapes en forventning som gav lærerne lyst og mot til å trå ut i risikosonen ! Vi måtte ha modig teknologikompetanse fra utsiden. Lærere som ville og kunne, ledelse som støttet og ledet prosessen.

Rektors perspektiv. Hvorfor «fanges» ungdom av dataspill hjemme, men skolens spill er kjekke i 10 minutter? «Proximalitet og Gamification»? Hva skjer når det lyser GAME OVER På dataskjermen?

Facebook inn i skolen ? Vil vi det ? Hvorfor funka det i vårt prosjekt ? Lukka gruppe der elevene inviterte hverandre inn «Vi skal på klassetur, vil vi ha 8 klassingene med»! Kun lov med positive kommentarer og tomler opp Gode triggervideoer Tett oppfølging fra lærer-rektor-Lage-Harald. Funker det uten Lage og Harald? Dersom det kommunale filteret hadde funka, hadde prosjektet ikke funnet sted! Som rektor opplever jeg at jeg gjennom delaktigheten på Facebook, fikk anledning til å bli kjent med elevene og knytte relasjoner til mange av dem. Jeg kunne ta tekstene med meg ut i friminuttet og bruke dem som relasjonelle skulderklapp. For meg er dette en av de viktigste suksessene ved hele prosjektet. BRÅK prosjektet gjør at jeg kjenner 9. trinnet bedre enn elevene på de andre trinnene. (Gi eksempel)

Global forum-Athen 4-8 november. I Lisboa vinner vi en pris i klassen «Extended learning beyond the classroom» Hva gjør et slikt fokus med skolens posisjon i lokalsamfunnet. Hvilket handlingsrom skapes?

Ville du anbefale et slikt prosjekt for andre skoler? Hvis ja, hvorfor synes du skolen blir bedre av å jobbe med slike prosjekt ? «Viss det var opp til meg og bestemmesyntes eg alle skular burde ha i alle fall eit slikt prosjekt i året! Eg har vist det til folk eg kjenner andre plasser og de syntes det var eit heilt genialt prosjekt, så ja eg vil anbefala det på det aller høgaste, g føler eg veldig heldig som har fått tatt del i eit. Eg trur eit Bråk prosjektet som vi har no lagt bak oss styrker samhaldet til elevane, vi har gitt kvarandre tilbakemeldingar og skrøte kvarandre opp i skyene. I tilegg så trur eg mange syntes det er lettare å skrive på data, for då trenger de ikkje å tenke på om de skriver fint eller ei.» Hanna 9E ELEVEVALUERING.

Dere har skrevet masse tekst på Facebookgruppa. Hvorfor tror du at så mange har skrevet så mye på Facebook ? «Då vi begynte med prosjektet var folk redde, de var redde for at folk skulle skrive stygge kommentarar til de, redd for at ingen skulle like det de skreiv. Men så begynte nokon få å legge ut ting, og folk såg at det var bare kjekke tilbakemeldingar å få tilbake. Så begynte alle å legge ut litt, og så var vi i gang. Eg trur at så mange har skreve så mye fordi de har blitt inspirert av de andre, og de har lyst å vise lærarane, rektor, Lage og Harald kva de kan.»

Vi har brukt Rockband til å øve oss på 2 låter. Hva tenker du om å spille dataspill/spillkonsoller på skolen? Er det noen spill som du mener vi kan lære noe faglig av? «Å spille dataspill/spillkonsoller på skulen er jo noe lærarane er litt redde for å prøve ut. Det syntes eg er dumt, for eg er 100 % sikker på at det finnes mange spill der elevane får testa ut kunnskapane sine eller samarbeide med medelvar. Så viss det er ”skikkelige” spill så syntes eg det er ein god ide. Eg kan ikkje akkurat no komme på noen typiske spill til å bruke på skulen, men det finns jo mange spill der du må samarbeide to og to. Dette kan vere ein måte å bli kjent med medelevane og ein måte å lære å samarbeide på. Så kort oppsummert er eg veldig fornøgd. Eg har lært mykje og hatt ei kjempe oppleving med å stå på scenen forrang 400 oddingar å lese egen produser tekst. Fantasisk oppleving! «

2. Lærte du noe om tekstene gjennom analysen i engelskundervisningen. «Ja. Eg lærte å lese mellom linjene. Når eg hører på sanger no i etterkant tenkjer eg mykje meir på kva artisten tenkte då han skreiv det, og kva han eigentlig syng om. Det hadde eg aldri tenkt på før viss ikkje det var for tekstanalysen »

Takk for oppmerksomheten! Gi lærerne på Odda ungdomsskole en varm applaus. Dette handler om å være til stede samtidig som man er på vei - på vei inn i elevenes verden og nysgjerrighet på den fremtiden som kommer. Skal man drive med vinden eller sette opp seilet og stille seg ved roret? Odda ligger ved havet. Høye fjell og gammel industrikultur kan skygge for muligheter, men med skoleledere som ser de nye mulighetene, kan en få gode segleferdigheter på det nye digitale kunnskapshavet. Hilsen kartleser (og digital poet) Lage Thune Myrberget AVSLUTNING.