Samarbeid OT/NAV/skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Minoritetsspråklige søkere
Oppfølgingstjenesten
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Her alt e mulig - uansett Oppfølgingstjenesten OT er til for opplæring arbeid kompetansefremmende tiltak DEG OT – koordinatorer: Meråker Meråker videregående.
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Fra grunnskole til videregående.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Minoritetsspråklige søkere
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
Samling for systemansvarlige for OTTO 5. november 2014 Irene Hilleren, Udir.
Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014
Hva sier tallene oss?.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Vest-Agder fylkeskommune NAV-veiledere i skole folkestyre – kompetanse - samarbeid.
APO-tilbudet Oslo.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Overgang Oppfølging Telling Anne Gerd Strand
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Fylkeskommunens ansvar Tannhelsetjenesten Hjelpemiddelsentraler Videregående skoler.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Rådgiversamling 2016 i Vrådal
Samling for Oppfølgingstjenesten i Nordland 26. april 2017
Lærekandidatordningen
Inspirasjonsssamling ot
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Nettverksmøte den
Oppfølgingstenesta (OT)
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid OT/NAV/skole NAV Møre og Romsdal 2013 1

Samarbeidsavtaler på fylkesnivå og lokalt Generelt om samarbeid NAV og utdanningsmyndighetene i fylket NAV og OT (Oppfølgingstjenesten) NAV og fagopplæring om lærekandidater (NB! Ikke lærling) Lokale avtaler OT og NAV Prosjekt: samarbeidsavtale Herøy vgs og NAV Herøy 2

Felles målsetting med samarbeid Få flest mulig til å fullføre videregående opplæring Alternativt: Få flere i arbeid og aktivitet – ikke passivitet Viktig for den enkelte – og for samfunnet 3

Hvordan organiserer vi arbeidet Alle NAV-kontor har en dedikert person som er kontaktperson for OT Minimum 3 møtepunkt pr år felles samlinger Samarbeidsavtale med OT siden 2008 Aktiv samarbeidspartner i Ny GIV – prosjekt 2010-2013 Tidligere inn i skolen/OT – FØR eleven slutter Pilot med NAV i skolen – mars 2013 Fagopplæring «ny» samarbeidsavtale – mars 2013 4

Samarbeidsavtalen med OT - NAV sitt ansvar Alle NAV-kontor skal ha ein kontaktperson som koordinerer samarbeidet mellom NAV og OT og skole.   Ungdom under 20 år utan skoleplass eller arbeid, skal få tilbod om arbeidsretta tiltak i samarbeid med den fylkeskommunale oppfølgingstenesta, jf Ungdomsgarantien. Ein skal prioritere kombinasjon arbeidsretta tiltak og opplæring i samsvar med opplæringsmål i vidaregående opplæring. Det er viktig at behovsvurdering, oppfølgingsvedtak og evt arbeidsevnevurdering blir gjennomført for denne gruppa. Når ungdom i målgruppa vender seg direkte til NAV-kontoret skal det takast kontakt med oppfølgingstenesta for rettleiing og samordning av tilbod frå ulike etatar. Rettleiinga skal i størst mogleg grad motivere ungdom til vidare utdanning/opplæring/grunnkompetanse/kompetanseheving. Behovsvurdering etter §14A skal inngå i samband med registrering av ungdom slik at behov for oppfølging blir vurdert og dokumentert. Dersom ungdomen har samansette utfordringar skal arbeidsevnevurdering gjennomførast. Dersom det blir behov for verkemidlar frå NAV skal desse primært stimulere til å fullføre vidaregåande opplæring. Veiledarar i NAV skal nytte Jobbprofilar frå VOX i rettleiinga og vurderinga av kva tiltak som kan vere rett for den enkelte ungdom (www.vox.no/nav ) 5

OT (Oppfølgingstenesta) sitt ansvar Oppfølgingstenesta skal sørge for at all ungdom som høyrer til målgruppa får tilbod om opplæring, arbeid, andre kompetansefremmande tiltak, eventuelt ein kombinasjon av desse. Oppfølgingstenesta kan også arbeide for å redusere fråfallet frå vidaregåande opplæring gjennom samarbeid med rådgivingstenesta i grunnskole og vidaregåande opplæring. Fylkeskommunen skal gjennom oppfølgingstenesta sørge for å ha oversikt over alle i målgruppa og aktuelle tilbod for målgruppa å gi skriftleg informasjon til alle i målgruppa om kva rettar dei har å etablere kontakt med kvar enkelt ungdom i målgruppa å gi alle i målgruppa tilbod i samsvar med §13-1, eventuelt i samarbeid med andre aktørar å etter behov følge opp ungdom som har teke imot tilbod gjennom oppfølgingstenesta   Ungdom i målgruppa som ikkje tek imot tilbod gjennom oppfølgingstenesta, og som ikkje er i utdanning eller arbeid, skal bli kontakta og få tilbod kvart skoleår så lenge dei er omfatta av den lovfesta retten til vidaregåande opplæring. 6

OT si målgruppe ungdom med lovfestet rett til videregående opplæring Som ikke har søkt eller tatt i mot skoleplass Som avbryter videregående opplæring Som ikke er i arbeid Som har tapt retten som følge av vedtak om bortvising el.lign. OT sin oppfølging varer så lenge ungdommen er i målgruppa for oppfølgingstjenesten dvs til det året de fyller 21 år 7

Tidlig inn…utfordring (?) Fare for avbrudd Skolens rutiner NAV er involvert Regelverket Tiltak for ungdom Relevant arbeid for ungdom Veiledning/gjøre ungdommen i stand til å ta egne valg 8

å gi mennesker muligheter NAV skal bidra til å gi mennesker muligheter - Her kommer overgang videregående skole/høyskole/arbeid inn…….og hva gjør vi da?? NAV Møre og Romsdal 2013 9