10.05.10 Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
En ny epoke i livet - skolestart
Åsmund Sollien Schau og
Noen utfordringer for skolene
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
En ny sjanse for voksne! Den store lesedagen – ”The Big Read” Alfabetisering og læring for voksne Statssekretær Lisbet Rugtvedt 23. April 2009.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Økt gjennomføring i videregående opplæring Begreper Tall Hva gjør vi i Telemark? Mer informasjon.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Overgangsprosjektet.
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Kroppsøvingsdidaktikk
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Samarbeid mellom skole og hjem
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Kompetanse for mangfold
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Kompetanse for mangfold 13.juni 2017
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
Klikk på bildet for film.
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Blikk på barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge tvangsekteskap (TVE) Styrke skole/foreldre samarbeid Tettere samarbeid skole/offentlige hjelpeapparater og frivillige organisasjoner

Klikk for å redigere undertittelstil i malen Frafall blant minoritetsspråklige elever på vgs Fakta: Innvandrergutter i videregåend Totalt begynte 1909 gutter på grunnkurs. 37 prosent av disse fullførte på normert tid. 9 prosent fullførte på mer enn normert tid. 7 prosent var fortsatt i videregående opplæring etter fem år. 11 prosent gikk opp til fagprøve, og strøk. 35 prosent av guttene sluttet underveis.

Sluttet underveis etter opprinnelseland Fra Nord-Amerika : 64 prosent (av tilsammen 11 gutter) sluttet. Fra Afrika : 48 prosent (av tilsammen 295 gutter) sluttet. Fra Sør- og Mellom-Amerika : 41 prosent (av 78 gutter) sluttet. Fra Asia, Tyrkia og Oseania : 34 prosent (av 1083 gutter) sluttet. Fra Europa : 30 prosent (av 442 gutter) sluttet. Kilde: SSB

Mulige årsaker til frafall blant minoritetsspråklige elever Berit Lødding forsker NIFU Step, 2003 Manglende norskkunnskaper/motivasjon Sosialt dårlig miljø Provokasjoner fra lærere (utrygghet i opplæringssituasjonen) Henger ikke med faglig Vage/uklare forestillinger om utdanning

Utfordringer og refleksjoner Alder/ ikke kunnskapsbasert skole system Lærene og skolens forventninger (for lavt ambisjonsnivå) Språklig tilrettelegging av undervisningen Manglende oppfølging fra foreldre Skoler manglende ressurser

Forslag til tiltak Bedre kartlegging av både språk og kunnskap Holdningsendring og kompetanseheving i skolen Tverrfaglig tilnærming til rådgivning Språklig tilrettelegging av undervisningen Bedre skole/hjemme samarbeid Synliggjøring av flerspråklighet

Kultur? ”Gjennom min holdning til den andre er jeg med på å bestemme hvilken vidde og farge hans verden får. Jeg er med på å gjøre det rommelig eller trang, lys eller mørk, mangfoldig eller kjedelig- ikke minst er jeg med på å gjøre den truende eller trygg. Ikke gjennom teorier eller anskuelser, men ganske enkelt gjennom min holdning” Knud Løgstrup: Den etiske fordring 1956

TUSEN TAKK FOR MEG