Småtinget 2003 Grunnlaget for næringsutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Muligheter for næringssamarbeid og vekst på Innherred - Cand.oecon Erik Holmelin Kommunene på Innherred Muligheter for næringssamarbeid og vekst på Innherred.
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Unge & Rus.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Glåmdalregionens regionale tilhørighet
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Generelt om Randaberg Kommunen
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Samhandlingsreformen – hvordan innovasjon, teknologi og kampen om hodene kan forandre spillereglene Paul Chaffey, Abelia.
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
NAV Elverum Thor Arne Olsen
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
VDN, 12K Kongsberg, Hvem vinner kampen om arbeidskraften? - og hvorfor?
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Møte Villa Gerda
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Økonomiplan ISK Samkommunestyret Samkommunestyret Økonomiplan
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
100 lure ord å lære.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Jørn Aas Håkon Schiong Gründer, en dialog. eller muligens mer riktig; to synspunkter.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Årsmøte Modum Næringsråd Modum Næringsråd Vi skal bidra til at bedrifter og næringsdrivende i Modum har best mulig rammebetingelser og utviklingsmuligheter.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Fattigdommen ingen ser
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
KLUBBESØK 2275.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Mulig.
Kamp eller samarbeid?.
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Utskrift av presentasjonen:

Småtinget 2003 Grunnlaget for næringsutvikling Muligheter og strategier Cand.oecon Erik Holmelin, Agenda AS

Muligheter for næringsutvikling Norge er utsatt for en dramatisk regional endring i bosettingsmønsteret. Dette påvirker sterkt mulighetene for næringsutvikling. Landet kan deles i fire soner: Innflyttingsområdene: Storbyområdene og pendlingsomlandet rundt disse Randsonene rundt innflyttingsområdene Næringsstyrte områder med stabil befolkning Fraflyttingsområdene ute i distriktene Hvilke muligheter en har for næringsutvikling, og hvilke strategier en skal velge, avhenger av i hvilket område en bor

Innflyttingsområdene,utviklingstrekk De største byområdene i Norge har en befolkningsvekst på minst 1% pr år og en tilsvarende vekst i antall arbeidsplasser Ungdom flytter til storbyene for utdanning, bor i byen i en sen ungdomsfase og flytter ut i pendlingsomlandet ti år senere på jakt etter det gode bosted Kommunen i pendlingsomlandet får en boligstyrt utvikling hvor befolkningsveksten er drivkraften i næringsutviklingen

Oslofjord-området - Utvikling Oslofjord-området har i dag vel 1.65 millioner innbyggere og vel 850.000 arbeidsplasser Ifølge SSB’s framskriving MMMM02 ventes dette å øke med ca 235.000 innbyggere fram til 2020 Samtidig ventes Oslofjord-området å få vel 100.000 nye arbeidsplasser For regional utvikling rundt Oslofjorden gir denne veksten betydelige perspektiver

Tunge regionale utviklingstrekk Oslofjord-området er under utvikling til et tett integrert regionalt storbyområde Større aksjonsradius på arbeidsmarkedet gir nye bosettingsmuligheter Jakten på det gode bosted gir en boligstyrt befolkningsutvikling i pendlingsomlandet Sterk økning i kompetansetetthet og det menneskelige ressursgrunnlag Rask transformasjon fra industrisamfunn til informasjonssamfunn

Overgang til kompetansesamfunnet Oslofjord-området er inne i en rask overgang fra et tradisjonelt industrisamfunn til et kompetanse- og servicesamfunn Utflytting fra Oslo og økt pendling mot hoved-stadsområdet øker det lokale lønnsnivå og presser industrien utenfor storbyområdets grenser I stedet etableres kompetansekrevende service-arbeidsplasser innenfor IT, elektronikk teletjenester og konsulenttjenester Befolkningsveksten er drivkraften i næringsutvik-lingen, og befolkningens behov må prioriteres

Industrisamfunnets image For 50 år siden var industrisamfunnene ansett som moderne mønstersamfunn i Norge Nå oppfattes de som gammeldagse, støyende, og forurensende, slett ikke forenelige med folks oppfatning av det gode bosted. Dette er neppe lenger sant, men det er likevel det folk utenfra tror Jo sterkere industripreg et område har, desto vanskeligere har det for å skape en positiv image. Det samme gjelder havnevirksomhet

Storby-områdene; større enn du tror De boligstyrte innflyttingsområdene rundt de fem største byene, Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand omfatter i dag rundt 90 kommuner Dette er bare 20% av landets kommuner, og en enda mindre del av arealet Men disse kommunene har i dag mer enn halvparten av landets befolkning

Randsonene rundt storbyområdene Kommunene i randsonen rundt storbyområdene, utenfor dagpendlingsomlandet, kan velge ulike strategier for å dra nytte av storbyutviklingen: Forsøke å hekte seg på storbyområdet gjennom bedre kommunikasjoner Spesialisere seg på produksjon av varer og tjenester til næringslivet i storby-området Utvikle fritidsaktiviteter for storbyområdets befolkning Mange kommuner har stor suksess med dette

Næringsstyrte by-områder Mange av de større byområdene rundt i landet har en positiv næringsutvikling og en stabil eller svakt økende befolkning, Kjennetegn ved disse er: De fungerer som regionsentre med regionale funksjoner De er store nok til å dekke hele spekteret av spesialtjenester De tar selv ansvaret for sin næringsutvikling, og Det er lov å prøve seg, og det er lov å lykkes!

Image; kompetansesamfunnets mantra Kompetansesamfunnets folk velger sitt bosted Steder med en utviklingspreget og utviklings-rettet image vinner kampen om kompetansen En slik image skapes gjennom: Suksess med befolknings og næringslivsvekst Bostedskvaliteter og kommunal service Kulturelle vannhull og møteplasser Urbane storbykvaliteter Aktiv markedsføring, profilering , arrangementer Det gjelder å skape et utviklingspreget image!

Sunnmøre, der alt er mulig Folk på Sunnmøre har sin egen spesielle holdning til næringsutvikling: Når naboen kan få til ny næringsvirksomhet, så skal i alle fall jeg få det til også!! Dermed starter man opp konkurrerende virksomhet, stjeler teknologi, kompetanse og arbeidskraft fra hverandre, og skaper dynamiske næringsmiljøer og ny industrivirksomhet Alt er mulig i næringssammenheng på Sunnmøre fordi det kulturelt sett er lov å prøve, det er lov å mislykkes, og samfunnet ser opp til de som lykkes!

Fraflyttingsområdene i distriktene Mer enn halvparten av kommunene i Norge har i dag fraflytting, til dels i betydelig grad. Hvilke muligheter har disse? Man må utnytte sitt tradisjonelle ressursgrunnlag og sine komparative fortrinn for nærings-virksomhet Man må våge å gjøre nye ting Man må utnytte kommunes gode ramme-betingelser til å tiltrekke seg befolkning og næringsliv, og framfor alt: Det må være lov å prøve seg!!!

Nord-Fosen; Utfordringer Kommunene i Nord-Fosen har sine utfordringer i Næringssammenheng: Tynt befolket område. Befolkningsnedgang, lav tilbakeflytting av ungdom Mangel på attraktive arbeidsplasser, særlig for ungdom Lav etableringsrate. Kulturproblem? Mangel på et større regionsenter og indre sammenheng Lange kommunikasjonsårer

Nord-Fosen: Næringsmessige fortrinn Alle regioner har enkelte komparative fortrinn, det gjelder også Nord-Fosen: Flott natur, og nærhet til den Attraktive bosteder til en levelig pris Trygge oppvekstvilkår for barn, tette lokalsamfunn med god sosial oversikt Stabil arbeidskraft med få alternativer Gode rammevilkår for etablering Lettere industriproduksjon og stedsuavhengige tjenester uten spesielle kompetansekrav bør være gode muligheter. Selvsagt finnes det ting å gjøre!!

Regionalisering; nødvendig for de fleste Norske distriktskommuner har i dag altfor dårlig befolkningsgrunnlag til å være attraktive som bosted Mange kommuner mangler et attraktivt senter Dette krever et aktivt interkommunalt samarbeid, ikke bare for å spare penger, men særlig for å bygge opp om senterstruktur og bosteds-attraktivitet Marsj orderen er klar: FIAT REGIO – BLI EN REGION!

Bekjemp bygdedyret! Mange små distriktssamfunn ødelegger seg selv og sine bostedskvaliteter ved å la bygdedyret herje Vanlige karaktertrekk ved bygdedyr: Utbredt skepsis og intoleranse overfor innflyttere og sosiale avvikere. Slike holdes utenfor. Altfor sterk sosial kontroll; nabokjerringa ser deg og sladrer! Kreative etablerere tas ned av lokalsamfunnet. Janteloven gjelder Resultatet er at ungdommen, og særlig jentene flytter ut og kommer aldri tilbake, og at ingen næringsutvikling skjer. Samfunnet utarmer seg selv!

Ensidige industrisamfunn, - hva nå? Norge har mange ensidige industrisamfunn med gammel prosessindustri bygget på tilgjengelige kraftressurser Hele samfunnet er bygget opp om en eller noen få bedrifter, og står og faller med dem Samtidig må prosessindustrien stadig rasjonali-sere driften for ikke å bli presset ut av Norge. Arbeidsplassene i prosessindustrien forvitrer Hva kan gjøres for å skape ny optimisme og nye arbeidsplasser i slike industrisamfunn?

Fra ansatt til entreprenør Mange industrisamfunn sliter i dag med rask nedbygging av basisarbeidsplasser og liten vekst i øvrig næringsliv De fleste har det samme problemet; folk har alltid vært ansatt, de har ingen tradisjon for å se muligheter og etablere egen virksomhet Dessuten oppfordrer ikke samfunnet til slikt! For lokalsamfunnet er dette kritisk; begynner først folk å flytte ut, er det rask nedtur Her må det skje en holdningsendring. Entreprenørskap må bli populært.

Klientifisering; distriktenes svøpe Svært mange distriktskommuner fraskriver seg i dag ansvaret for egen utvikling, og velger klientrollen Ordføreren sendes til Oslo for å klage sin nød og be om bedre kommunikasjoner, bedre rammebetingelser og statlige arbeidsplasser Dette kan gi kortvarige resultater, men: En kan ikke i lengre tid klage sin nød uten at man begynner å tro på det selv, og da drepes ethvert initiativ til næringsutvikling

Skrekk-eksemplet: Vardø! Vardø kommune nedla sine kommunale verv og overlot konkursboet til staten. De mente med dette å sende et nødsignal sørover; gi oss nye statlige arbeidsplasser De fikk noen få slike, men det signalet som ble hørt sydpå var: Det er slutt, kom deg ut av dine engasjementer, og det litt fort Skygg unna Vardø i næringssammenheng Kjøp ikke hus i byen, du blir siste eier Det var ikke meningen, men dette er nesten harakiri!

Solskinnshistorien; Hammerfest Hammerfest har i en årrekke slitt med synkende befolkning og sviktende næringsutvikling. Næringslivets selvtillitt var lav Snøhvit-utbyggingen har endret dette radikalt. Plutselig er byen attraktiv som bosted. Plutselig er det lov å tenke nytt i næringssammenheng. Plutselig er alt mulig. Om dette er realiteter eller ikke, spiller ingen rolle. Folk tror på det og starter ny virksomhet Denne optimismen er gull verdt. Kan den bevares, er det håp for Hammerfest.

Hvordan skape grunnlag for vekst Kommunen må kjenne sin styrke og sine svakheter som etableringssted og bosted Man må utnytte og styrke kommunens bostedskvaliteter og attraktivitet Man må utnytte næringslivets komparative fortrinn for alt det er verdt Og viktigst av alt: Man må ta ansvaret selv, og skape klima og miljø for nyetablering, nærings-utvikling og vekst