Kirsten Ribu HiO 20081 Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk 09.02.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Teknologi i klasserommet
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Læringsstøttesenter - kurs
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Omstilling uten nedbemanning
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Godt verktøy er halve jobben
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
Use case modellering Kravspesifikasjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Egenproduserte læremidler
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Veiledet lesing Mørkved skole
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
ELEVMEDVIRKNING.
Forventninger til oss som skole:
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
IT, kjønn og samfunn Kirsten Ribu Kirsten Ribu HiO 2008.
Profesjonsetikk og ansvar. Etisk kodeks. (ACM, IEEE)
Arbeidsmiljøloven Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Kirsten Ribu HiO Samfunnsinformatikk – IT i praksis Kirsten Ribu 2008.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Barne-og familietjenesten Levanger kommune, Barne- og familietjenesten 2008.
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
Tariffkonferanse NFF Om lønnsoppgjøret 2008 – forhandlingssjef Stein Gjerding Tariffkonferanse i 8. januar 2008.
Kirsten Ribu - HiO Personvern, anonymitet, ytringsfrihet. Kirsten Ribu
Karriereveiledning i grupper
Etiske perspektiver på informasjonsteknologi
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Hva er viktig for elevers læring?
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Den vanskelige samtalen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk

Kirsten Ribu HiO Alle snakker om studentgjennomstrøming

Kirsten Ribu HiO Situasjonen Kløften mellom undervisningsmetodene i videregående og høyre utdanning har aldri vært større Hva forventer dere som studenter? ???

Kirsten Ribu HiO Studentenes forventninger – fra lærerperspektiv Studentene forventer at forelesninger er underholdende De skal ha tid til sosialt liv ved siden av studiene

Kirsten Ribu HiO Rosa Briller ’Før hadde vi så mye flinkere studenter!’ Disse forventningene passer dårlig med dagens typiske student.

Kirsten Ribu HiO Mange lærere sammenligner med sine egne studiedager:  Lærerne skrev på tavla og studentene skrev av, og gjorde oppgaver.  Belønningen var beståtte eksamener, å stryke var forbundet med skam.

Kirsten Ribu HiO Lærernes forventninger Ansvar for egen læring Frihet under ansvar Lærerne legger skylden på ’late’ studenter

Kirsten Ribu HiO Ansvar for egen læring Hva er det? Gruppearbeid – 10 minutter En student tar ansvar for å presentere gruppens svar

Kirsten Ribu HiO Presentasjoner av gruppediskusjoner om hva ansvar for egen læring er: Stå opp og komme til undervisningen Lese bøkene Gjøre oppgaver Finne informasjon selv Lære seg ekstra, utover det som blir oppgitt av læreren

Kirsten Ribu HiO Tørre å spørre Man er sin ’egen lykkes smed’ Ta kontakt med andre studenter, diskuter og snakk med dem Sørge for å få informasjon Motivasjon = en grunn til å lære – man må skape egen motivasjon Problem med å ta ansvar for å sette seg inn i pensum: informasjonssvikt fra skolen – bla ikke oppdatert informasjon om pensum før semesterstart

Kirsten Ribu HiO Definisjon: Skolen viser døra, og det er ditt valg om du vil åpne den og gå inn i det rommet som åpnes Selvstendig lesing av pensum Ansvar for å møte opp selv om undervisning er frivillig

Kirsten Ribu HiO Ta initiativ selv Sette seg inn i studieplaner Indre motivasjon for akkurat dette studiet Ikke undervurdere andre mennesker Bidra selv Ha en integritet og ansvar for å delta sosialt og faglig

Kirsten Ribu HiO Motivasjon, selvrelatert vurdering Studenters medvirkning i alle faser av et læringsløp: Planlegging gjennomføring og vurdering Ta initiativ

Kirsten Ribu HiO Holde seg oppdatert Kunne lese selvstendig Prioritere arbeidet Motivasjon – du får det du vil ut av studiet!

Kirsten Ribu HiO Ansvar for å tilegne seg faget på en måte som er best for deg sjøl Ansvar for å sette av tid til studiene

Kirsten Ribu HiO Prioritere hvilket område man vil jobbe med Jobbe i eget tempo Sørge for selv å ha oversikt

Kirsten Ribu HiO Tenke litt framover i pensum Se studiene som forberedelser til arbeidslivet Kunne gjøre ting selv uten at læreren må mase Ha realistiske forventninger til læreren

Kirsten Ribu HiO Frihet til å bestemme tempo selv: Positivt for noen, ikke for andre Påta seg ansvar – klar til arbeidslivet Holde tidsfrister Negativt: ansvarsfraskrivelse fra skolen, forventninger til at studenten klarer seg på egen hånd

Kirsten Ribu HiO Å lære og studere er ikke det samme som å lese pensum. Opp til deg selv mht å møte på forelesning Læreren bryr seg ikke? – Mange sover i forelesningen, chatter, spiller spill etc.

Kirsten Ribu HiO Vi har et eget ansvar for å lære det vi skal, det går bare ut over oss selv om vi ikke gjør arbeidet Skolen skal legge forhold til rette gjennom tiltak som skaper motivasjon Skolen skal gi inspirasjon og god veiledning

Kirsten Ribu HiO Krav til selvinnsikt: Man vet selv hvor mye trenger man å arbeide, og om man vil gå på forelesninger

Kirsten Ribu HiO Motivasjon, initiativ, holde seg oppdatert Ansvar i gruppa: Det får konsekvenser for de andre på gruppa hvis man ikke tar ansvar

Kirsten Ribu HiO Hva er læring? Læring er ikke en tilskueraktivitet Studenter lærer ikke ved å sitte i et klasserom og høre på lærere, for så spytte ut lærdommen til eksamen

Kirsten Ribu HiO Hva er læring Diskusjoner, skriving og praktiske aktiviteter må til Det man lærer må bli en del av en selv og egen erfaringsverden

Kirsten Ribu HiO

Kirsten Ribu HiO Hvordan undersøke læringsprosessen i utdanning? Finn ut av forholdet mellom å lære bort og å lære Studer hvordan man lærer, langsiktig og kortsiktig læring Finn ut hva man trenger å lære i et bestemt yrke.

Kirsten Ribu HiO Læringstyper Det er 4 forskjellige mennesketyper mht læring:  Aktivister  Reflekterende  Teoretikere  Pragmatikere

Kirsten Ribu HiO Læringstypene De lærer på ulike måter:  En aktivist responderer på eksperimentell læring og rollespill  En reflekterende student gjør det ikke – men må selv tenke over ting  En teoretiker lærer av forelesninger og selvstudium  En pragmatiker lærer fra laboratoriearbeid og case studier.

Kirsten Ribu HiO Studenterfaringer Forskjellige mennesker lærer på forskjellige måter Det er oppklarende å finne ut hvilken type jeg er, egen læringsstil og hvordan jeg lærer best

Kirsten Ribu HiO Gruppeoppgave – neste uke Hvordan lages en kopp kaffe?  Beskriv prosessen fra kaffebønne til den blir servert i kopp for eksempel på Kaffebrenneriet?  Hva vet dere?  Hva nater dere?  Hva må dere vite for å kunne holde en forelesning om dette?  Hvordan skaffere dere den kunnskapen?

Kirsten Ribu HiO Neste uke Mer om prosjektarbeid Etikk Kommunikasjon Øvelser: Gruppedynamikk