Klar, ferdig – spill! Dataspill i bibliotek – et prosjekt ved Hamar bibliotek og Hedmark fylkesbibliotek Støttet av Barne- og likestillingsdepartementet,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Barns rettigheter - personvern
Spill for eldre med tidlig demens
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Dialogmøte med biblioteksjefene februar – mai 2011 Oppsummerte fokusområder.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Mitt innlegg vil dreie seg om at bibliotekene tar nye roller, men mest vil jeg nok vektlegge nye måter å tenke organisering av nye tjenester på. Organisering.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Mestring.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Foreløpige resultater
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
CRM 2.0 – it’s the relationship, stupid! Energi Norge 22. september.
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
Erfaringer fra Grundvig-partnerskap. Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter.
Kompetansekartlegging
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Mye på spill på Hamar. Sarepta Studio • 17 ansatte og har holdt på siden September • Jobber med egne spill i tillegg til konsulentvirksomhet.
Språk og sosialisering
IKT i barnehagen.
Den Norske Skolen i London
Hvordan støtte og vurdere studentenes utvikling av digital kompetanse i praksisperioden? Simon Michelet ALU, LUI, HiO Onsdag
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Utlån av digitale media BS Weblån
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
10. april 2014 Bibliotekledermøte :15:00 Velkommen (Karianne) 10:15-10:45 Prosjektarbeid i Akershus (Tordis Holm) 10:45-11:30 Prosjektarbeid i Hedmark.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Blogg og publisering på nett
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Dataspill i biblioteket Erfaringer fra Drammensbiblioteket Ved Beate Ranheim.
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Likestilling på norsk – og internasjonalt Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Donald + NetCom Av Mira. Bakgrunn Barn er stadig yngre når de introduseres for teknologi – viktig med gode vaner Eget blad rettet mot barn i barnehage.
Velkommen til viktig oppstartseminar Kjell Erik Øie Statssekretær.
Hvem er vi? Vi er et jentenettverk som i hovedsak holder til i Trondheim. Vi er et nettverk som er en videreføring av prosjektet «Jenter i bil og elektro».
Bekjempelse av barnefattigdom i Drammen
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Prosjekt i Drammensbiblioteket Lena Hillestad Kultur, inkludering og deltaking
FORELDREKURS FOR BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Fjerde møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
FORELDREKURS FOR BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Voksne for Barn Voksne for Barn 2013 Hvem er Voksne for Barn? voksne som bryr oss om barn ideell medlemsorganisasjon etablert i 1960 fremmer.
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Utskrift av presentasjonen:

Klar, ferdig – spill! Dataspill i bibliotek – et prosjekt ved Hamar bibliotek og Hedmark fylkesbibliotek Støttet av Barne- og likestillingsdepartementet, gjennom Storbymidler 2009

Hvorfor dataspill Dataspill som eget kulturelt uttrykk En trygg arena Sosialt aspekt Digital kompetanse Erfaringsutveksling Videreføring Regjeringens mål er at alle barn og unge skal ha de samme rettigheter og muligheter til utvikling uavhengig av foreldrenes økonomi, utdanning og etniske og geografiske tilhørighet. (Handlingsplan mot fattigdom, 2006, s. 5)

Forventninger Alle som arbeider med barn og unge, skal ha kunnskap om barn og unges mediebruk, og korleis dei positivt kan utnytte dette i læringsarbeid og møte med barn. (St. meld. 17, 2006, s. 70)

Erfaringer underveis Informasjon ut Samarbeidspartnere inn Ansatte med

Spillnatt

Tankegods Skal bibliotekene drive med alt? Bibliotekarens rolle

Hva så? Nå? Det handler om anledning

Takk for meg!