Bokpresentasjon Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Rett på sak.
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Å skrive en god innledning
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FYR Ny GIV
En måte å lese Bibelen på
Aggression Replacement Training
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Signatur 3.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Studieteknikk Bison.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Å skrive noveller.
Etterarbeid Balkongen
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Bokpresentasjon Bergen

Signatur 1 Ny struktur Oppgaver som skal trene grunnleggende ferdigheter Mange relevante muntlige og skriftlige oppgaver. Også noe yrkesretting. Har skriveoppgaver med modelltekster

Inspirasjon til å skrive Førlesningsoppgaver til hovedkapitlene. Pushwagner-bildet Vertigo innleder novellekapitlet. Fortell historien til en av personene du ser på bildet.

Kravet til literacy Vi er nødt til å kunne skrive og lese i vårt samfunn i dag. Viktig å trene på ulike skrivehandlinger Skrive for å tenke / skrive for å bli vurdert

Hvordan kan vi få elever til å lære mer og bedre? Å skrive er å tenke Hvordan kan vi få elever til å lære mer og bedre? Kilde: The Atlantic: Pedagogisk prosjekt på New Dorp (High school på Staten Island

Situasjonen på New Dorp 40 % av elevene falt fra 82 % hadde relativt svake leseferdigheter Elevene gjorde det dårlig på nasjonale prøver

HVA BLE GJORT? Rektor foreslo et pedagogisk prosjekt: Hva må til for å snu den negative utviklingen? Lærerne prøvde å analysere seg fram til hvor problemet lå ved å gjennomgå elevenes skriftlige besvarelser

Resultat av kartlegging: Elevene hadde store problemer med å skrive tekster De kunne lese, men ikke gjengi innhold skriftlig Elevene klarte ikke å bruke ord som bandt informasjonen sammen: for, fordi, hvis, men, eller, og Setningene var svært korte

HVA BLE GJORT? Opplæring i skriving i alle fag Opplæring i argumentasjon i alle fag Elevene ble bedt om å bruke ord som: og, eller, men, hvis, for, fordi, selv om Elevene lærte å skrive lengre tekster

RESULTAT Strykprosent i engelsk sank fra 33 % til 11 % på to år Strykprosent i historie sank fra 36 % til 25 % Antall elever som sluttet sank fra 37 % til 20 % Flere steder i USA læres nå skriving bort som et kreativt fag Retting av skrivefeil og grammatikk er lavere prioritert

Å SKRIVE SIN MENING FEMPUNKTSMETODEN

Hvordan komme i gang med å skrive? Skriv fem setninger: Fortell hvilket emne du vil skrive om Skriv tre setninger om dette emnet Skriv en setning som sammenfatter det du har skrevet

Nå er rammen for teksten ferdig: Innledning: en setning Midtdel: tre setninger Avslutning: en setning

Neste trinn: Forklar litt om innholdet i hver setning Gi gjerne eksempler

EKSEMPEL Overskrift: Om vennskap Vennskap er viktig Når du har en venn, føler du at du betyr noe En venn kan hjelpe deg når du har det vanskelig Hvis du hjelper en venn, lærer du å ta ansvar Det er viktig for alle å etablere vennskap

Setning 1: Vennskap er viktig Utvid slik: Vennskap er viktig fordi mennesker ønsker kontakt med hverandre Vi føler oss ensomme hvis vi ikke har noen å snakke med Det er viktig å ha noen å dele sorger og gleder med Gi gjerne et eksempel fra virkeligheten Bruk ord som: hvis, men, og, fordi

Setning 2: Når du har en venn, føler du at du betyr noe Utvid slik: En venn kan høre når du vil fortelle noe En venn setter pris på deg slik du er Dere kan diskutere Dere kan gjøre hyggelige ting sammen Gi eksempel Bruk ord som: hvis, men, og, fordi

Knyttet til teksten ”Strandblondinen” i Signatur 1 Skriveopplegg Knyttet til teksten ”Strandblondinen” i Signatur 1

Undervisningsopplegget Mål: Trene grunnleggende ferdigheter Skriving og muntlige ferdigheter Målet er å skrive en tekst til innlevering. I prosessen underveis inngår tenkeskriving og samtale i forbindelse med det emnet

Tørt og kjølig Kortfilm, Kristoffer Joner

Tenkeskriving og samtale Tenkeskriv i tre minutter. Hjelpesetning: Jeg tror det er mange mennesker i dag som er misfornøyde med seg selv fordi… Diskuter filmen og temaet i filmen.

Bertrand Besigye: ”Strandblondinen”

Tenkeskriving og samtale Tenkeskriving i 3 minutter. Startsetning: Jeg mener kroppsidealet i vårt samfunn er med på å … Diskuter i klassen hva denne teksten sier om kroppsidealet i våre dager.

Relevant skriveoppgave Tekst som skal overbevise Skriv en tekst på rundt 300 ord der du prøver å overbevise om at dagens kroppsideal i mange tilfeller kan være skadelig for selvbildet til mange unge. Forslag til startsetning: I dag har vi et kroppsideal som mange sliter med å leve opp til.

Relevant skriveoppgave Kreativ skriving Skriv en fortelling eller en novelle om å ikke være fornøyd med seg selv. Tittelen på novella skal være ”Alle andre har det mye bedre enn meg.” Bestem deg for hovedpersonen. Hvem er han/hun? Hvorfor er han/hun ikke fornøyd?