Formelt interkommunalt samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsordninger
Advertisements

Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
Arbeidsseminar Innherred Samkommune november 2006 – Samkommunens framtid Samkommunens framtid Innledning på arbeidsseminar i regi av Innherred Samkommune.
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Skolen – en kommunal virksomhet
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Advokat Øyvind Renslo, KS
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Regler om offentlighet og åpenhet
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Idrettsrådets ansvar og rolle
Vedtektsendringer - Årsmøtet Vedtektsendringer og prosedyrer Styret foreslår overfor Årsmøtet å gjøre 4 endringer i Norturas vedtekter. De berører.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
FORVALTNINGSRETT.
Kapittel 4. Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
1. 2 Framtidig kommunal eierstruktur - organisering Holdt første gang Aust-Agder Rolv Rynning Hanssen Plan- og utredningskontoret.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Formelt interkommunalt samarbeid Sten Celius 15. februar 2015 KS Omstilling og konkurranse

Utfordringer for dagens kommuner Generalistkommunen? Arbeidskraft og kompetanse Velferdskommunen Samfunns-utvikling Demokrati og Styring Økonomi 2

Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 3

Lovefesta modeller for interkommunalt samarbeid Økende grad av selvstendighet Redusert politisk kontroll Kommune (etat) Verts- kommune Sam- kommune § 27 styre IKS AS, stiftelser Foreninger m.m Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse

Samarbeid etter Kommunelovens § 27 To eller flere kommuner og eller fylkeskommuner kan etablere et styre etter §27 Myndighet til å treffe avgjørelser som angår virksomhetens drift og organisering Styret er å betrakte som folkevalgt organ Alle deltakende kommuner/fylkeskommuner må være representert i styret Et § 27-samarbeid kan være et selvstendig rettssubjekt (inhabilitet) Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 5

…samarbeid etter Kommunelovens § 27 Krav til samarbeidsavtale og ufravikelig krav å inneholde bestemmelser om: styrets sammensetning og hvordan det utpekes område for styrets virksomhet hvorvidt deltakerkommunene skal gjøre innskudd til virksomheten hvorvidt styret har myndighet til å ta opp lån eller på annen måtte pådra deltakerne økonomiske forpliktelser uttreden fra eller oppløsning av samarbeidet Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 6

Samarbeid etter Lov om interkommunale selskaper (IKS) Kommuner , fylkeskommuner og andre IKS kan delta i et IKS Deltakerne hefter for selskapets samlende forpliktelser tilsvarende sin eierandel med mindre annet er avtalt i selskapsavtalen Det er krav til opprettelse av selskapsavtale som må vedtas av kommunestyrene og fylkestingene hos de respektive deltakerne. I deltakende IKS, hos representantskapet. Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 7

Minimumskrav til innholdet i selskapsavtalen: Selskapets navn Angivelse av deltakerne Selskapets formål Den kommune der selskapet har sitt hovedkontor Antall styremedlemmer Deltakernes innskuddsplikt og plikt til å foreta andre ytelser overfor selskapet Den enkeltes eierandel i selskapet og den enkelte deltakers ansvarsdel dersom denne avviker fra eierandelen Antall medlemmer av representantskapet og hvor mange den enkelte deltaker oppnevner Annet som etter lov skal fastsettes i selskapsavtalen Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 8

Styringsstrukturen i et IKS Daglig leder Selskapsavtalen Styret Ansatte Representantskapet Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. Eierne: Kommuner, fylkeskommuner og IKS (Kommunestyrene, fylkestinget, representantskapene) KS Omstilling og konkurranse 9

Om kommunelovens §28 1a – 1k Vertskommunesamarbeid Trådte i kraft 1. januar 2007 Åpnet for delegering av offentlig myndighetsutøvelse fra en kommune til en annen Administrativ vertskommunesamarbeid Avtale om å overføre administrativ kompetanse til vertskommunen i saker av ikke prinsipiell betydning Vertskommunesamarbeid med felles folkevalgt nemnd KS Omstilling og konkurranse 10

Vertskommunebegrepet Den som får delegert myndighet fra andre kommuner i samarbeidet til å utføre oppgaver og treffe avgjørelser deres vegne Samarbeidskommune Den som delegerer myndighet og oppgaver til vertskommunen Deltakerkommune Et samlebegrep for alle som deltar i samarbeidet Vertskommune + samarbeidskommune = Deltakerkommuner Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 11

Prinsippskisse for administrativ vertskommune-samarbeid Kommunestyre i vertskommunen Bilateral avtale Kommunestyre i samarbeidskommunen Instruks om delegering Delegering* Administrasjonssjef samarbeidskommune Administrasjonssjef vertskommune Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. *Kun saker av ikke prinsipiell betydning KS Omstilling og konkurranse 12

Prinsippskisse for vertskommune-samarbeid med felles nemnd Avtale Kommunestyre i samarbeids- Kommunen A Kommunestyre i samarbeids- Kommunen B Kommunestyre i samarbeids- Kommunen C Kommunestyre i vertskommunen Delegering* Felles nemnd Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. Delegering** Administrasjonssjef * Også saker av prinsipiell betydning **Kun saker av ikke prinsipiell betydning KS Omstilling og konkurranse 13

Hva skal samarbeidsavtalen innholde Deltakere og hvem som er vertskommune Hvilke oppgaver og hvilke avgjørelsesmyndighet som legges til vertskommunen Tidspunktet for overføring av oppgaver og avgjørelsesmyndighet Underretning til deltakerne om vedtak som treffes i vertskommunen Det økonomiske oppgjøret mellom samarbeidskommunene og vertskommunen Nærmere regler for uttreden og avvikling av samarbeidet Annet som etter lov krever avtale Ved nemnd: Antall representanter fra hver kommune Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 14

Administrativ vertskommunesamarbeid – Sentralisert – Flere samarbeidsområder - én vertskommune Kommunestyre i samarbeidskommunen 2 Bilaterale avtaler Kommunestyre i vertskommunen 1 ABCD Kommunestyre i samarbeidskommunen 3 ACD Kommunestyre i samarbeidskommunen 4 ABC Instruks om delegering Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. Delegering* Administrasjonssjef Administrasjonssjef *Kun saker av ikke prinsipiell betydning (ABCD= samarbeidsområder) 15

Administrativ vertskommunesamarbeid – Differensiert/spesialisert – Flere samarbeidsområder - flere vertskommuner Vertskommune Samarbeidende kommuner Bilaterale avtaler Kommunestyre i vertskommunen 1 Kommunestyre i samarbeidskommunen 2 Kommunestyre i samarbeidskommunen A 3 Kommunestyre i samarbeidskommunen 4 Kommunestyre i vertskommunen Kommunestyre i samarbeidskommunen 1 3 B Kommunestyre i samarbeidskommunen 4 Kommunestyre i vertskommunen 4 Kommunestyre i samarbeidskommunen 1 Kommunestyre i samarbeidskommunen C 2 Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. Kommunestyre i samarbeidskommunen 3 Kommunestyre i vertskommunen Kommunestyre i samarbeidskommunen 1 2 Kommunestyre i samarbeidskommunen D 3 (ABCD= samarbeidsområder) KS Omstilling og konkurranse 16

Felles samarbeidsavtale innen ABCD Administrasjonssjef i Vertskommunesamarbeid med nemnd – Sentralisert Flere samarbeids - områder én vertskommune – en nemnd Kommunestyre i vertskommunen 1 Kommunestyre i samarbeidskommunen 2 Kommunestyre i samarbeidskommunen 3 Kommunestyre i samarbeidskommunen 4 Felles samarbeidsavtale innen ABCD Delegering* Felles nemnd Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. Delegering** Administrasjonssjef i vertskommunen * Også saker av prinsipiell betydning **Kun saker av ikke prinsipiell betydning (ABCD= samarbeidsområder) KS Omstilling og konkurranse 17

Vertskommunesamarbeid med nemnd – Differensiert/spesialisert – Flere samarbeidsområder - flere vertskommuner – flere nemnder Kommunestyre i Samarbeids-/ vertskommunen 1 2 Kommunestyre i Samarbeids-/ vertskommunen 3 Kommunestyre i Samarbeids-/ vertskommunen Kommunestyre i Samarbeids-/ vertskommunen 4 Egne avtaler for hvert område Delegering* Felles nemnd Felles nemnd Felles nemnd Felles nemnd Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. Gjennomgående representasjon Delegering** 1 2 3 4 Administrasjonssjef i vertskommunen Administrasjonssjef i vertskommunen Administrasjonssjef i vertskommunen Administrasjonssjef i vertskommunen * Også saker av prinsipiell betydning **Kun saker av ikke prinsipiell betydning KS Omstilling og konkurranse 18

Litt om styring Samarbeidskommunen kan trekke tilbake sin delegerte myndighet eller deler av den ved adm. vertskommune-samarbeid. Samarbeidskommunene kan fastsette retningslinjer for hva som er av prinsipiell betydning. Samarbeidskommunen kan gi instrukser om hvordan myndigheten skal utøves i saker som alene berører kommunen eller den innbyggere. Instruks i en særskilt sak som alene berører kommunen eller den innbyggere. 3 eller flere medlemmer av kommunestyret i en samarbeids-kommune kan bringe en sak for lovlighetskontroll. Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 19

Litt om klager Vedtak etter delegert myndighet fra statlig etat Statlig organ klageinstans Vedtak etter myndighet gitt i særlov Slik loven beskriver Klager som avgjørelses internt i kommunen Administrativt vertskommunesamarbeid Samarbeidskommunens organer er klageinstans Vertskommunens administrasjon er underinstans Med felles nemnd Opprettes en særskilt klagenemnd Nemnda er underinstans Omgjøring av enkeltvedtak uten klage Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 20

Oppløsing av samarbeidet Om enighet blant alle deltakerkommunene kan samarbeidet oppløses øyeblikkelig Om én kommune alene ønsker å tre ut kan samarbeidet sies opp med ett års varsel Kan tre ut tidligere – økonomiske forpliktelsene løper i oppsigelsesperioden Andre ordninger kan avtales i samarbeidsavtalen Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 21

Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 22

Samkommune - Kommunelovens § 28 2a-2v Tråde i kraft 1. juli 2012 Samkommunen er en frivillig samarbeidsmodell mellom to eller flere kommuner eller to eller flere fylkeskommuneretter I prinsippet ingen begrensninger i oppgaver og myndighet som kan legges til samkommunen Samkommunen er et eget rettssubjekt Deltakerkommunene kan ikke instruere eller overprøve vedtak i samkommunen. Samkommunen styres av et samkommunestyre valgt av kommunestyrene/fylkestingene i deltakerkommunene/fylkene for en periode på fire år. Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 23

…. Samkommune Samkommunen skal ha sine egne tilsette og administrasjonssjef Den enkelte deltakerkommune hefter ubegrenset for en andel av samkommunens forpliktelser Kommuneloven og forskrifter gjelder tilsvarende for samkommunen så langt det passer Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 24

Prinsippskisse - Samkommunemodell Avtale Kommune 1 Kommune 2 Kommune 3 Samkommunestyre Leder og nestleder, valgt som ordfører og varaordfører Utvalg Utvalg Utvalg Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. Adm. leder Kontor 1 Kontor 2 Kontor 3 Kan være lokalisert i ulike kommuner KS Omstilling og konkurranse 25

Andre rettsområder Regelverket om offentlig anskaffelse Offentlig myndighetsutøvelse legges til grunn å ligge utenfor regelverket om off. anskaffelser Lovpålagte oppgaver, støttetjenester og forretningsdrift Unntak – Utvidet egenregi Unntak – Horisontalt samarbeid (EU-domstolen) Samarbeid må bare være mellom offentlige enheter, dvs at ingen private parter må ha en konkurransefordel Det må være et reelt samarbeid med formål å sikre en felles utførelse av en offentlig oppgave som alle deltakere i samarbeidet må utføre Samarbeid må kun være styrt av hensynet til å oppnå mål i det offentliges interesser Regelverket for ansattes rettigheter Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 26

Sluttmerknad Kommunene er tjent med kritisk gjennomgang av eksisterende samarbeid, og bør samtidig se på morgendagens samarbeidsbehov. Bør knyttes opp til politiske og administrative styringsbehov og en vurdering av demokratiske aspekter. Mer oversiktlig, bedre styringsmuligheter og mer forpliktende med en eller få politiske styrte ordninger, fremfor det mangfoldet som eksisterer i dag. Fire modeller for myndighetsutøvelse: Kommunen alene, vertskommunesamarbeid, samkommune eller sammenslåing til større enheter http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/KOMM/Veiledere/Vertskommunemodellen.pdf 27

Kommunenes deltagelse i interkommunale samarbeid i Glåmdals-regionen Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 28

Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 29

Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 30

Dette er en tekstside med hvit bakgrunn. KS Omstilling og konkurranse 31