Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet
Fellesinteresser og motstridende interesser Unngå at Hamar blir flaskehals Forbikjøringsspor Byutvikling vs jordvern Driftsbase Sørli Gods Sørli – Rudshøgda (–Østerdalen?) Klarere for planarbeid
Betydning IC og E6 gjennom Stange Fortsette å øke befolkningsvekst Styrke næringslivet Godsterminal og driftsbase på Sørli? Bedre forbindelse østover Økt boligbygging i tettstedene langs Dovrebanen
Tangen –regional betydning
Sørli – Godsterminal (og/el Rudshøgda) Driftsbase (el Hamar, Hjellum)
Stange sentrum
Stange vestbygd Jordbruk Kulturlandskap og kulturminner (nasjonal betydning) Forsterket barriere Foto Anne Holen
Ottestad Jordbruk Utvikling av boligområder innenfor Hamar stortettsted Belastning og ytterligere barriere i etablerte boligområder Åkersvika naturreservat
Forbikjøringsspor Premisser: ideell avstand =10km ideelt gjennomgående med ytre tilleggspor, evnt m plattform ideelt på stasjon med plattform, evnt ved stasjon el vilkårlig ideelt 200km/t ved passering Problemstillinger: arealkrevende (1050m, bredde 30m =31 500m2) konflikt: byutvikling vs. jordvern potensielt konflikt mellom kommunene Illustrasjon fra foreløpig manus til masteroppgave om forbikjøringsspor av Gunn Pedersen Ødegaard
Knutepunktsutvikling Knutepunkt: -mer enn et stoppested
Felles strategi til avbøtende tiltak?
Planarbeid Kommunedelplan anbefalt plantype Samarbeid God koordineringsansvar: jbv Tilstrekkelig plankapasitet
Oppsummert 1.Avklare trasé og stasjonsplassering i Hamar 2.Samordnet, helhetlig planarbeid på tvers av kommunegrenser 3.Arealdisponeringer (forbikjøring på stasjon eller ikke)