Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet 28.05.2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringsarealprosjektet
Advertisements

Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Matvaresikkerhet og jordvern
Maria Wirkola Plansjef
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Grimstad kommune Planbehandling - ønsker og praksis -
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Åse Rasmussen, prosjektarkitekt
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Fylkeskommunal boligpolitikk?
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
12K-STYRET FRA REGIONALE NÆRINGSOMRÅDER TIL BÆREKRAFTIG AREALPOLITIKK
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Møte E16, Hole og Ringerike, 28. januar 2014 Astrid Aass, Landbruksdirektør Øivind Holm, Miljøverndirektør.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Overordnet mål og sluttprodukt
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Østfold i utvikling Fylkesordfører Ole Haabeth, Moss 28. januar 1.
Lier kommune Sykehus på Gullaug Hvordan vil Lier takle presset? Innledning til debatt Lampeland Ulla Nævestad, Ordfører.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
RPBA – Hvordan har oppfølgingen vært fra kommunene? Kompetansesamling Year of Soils VFK, plansjef Linda Lomeland.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Velkommen til Hamar! Morten Aspeli Ordfører. Mjøsbyen.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Samhandling for effektive planprosesser
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23
Kommunemøter RPBA - om RTP
Bedre og mer effektive planprosesser - hvordan kan vi bidra?
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Jernbanemøte, Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann Hamar.
-innspill til utredningsprogram
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Plansamling Dokka 1 november 2017
Samrådsmøte Regionrådet for Hamarregionen 19. mai 2015
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Jernbane i Trøndelag
Kommunemøter RPBA - om RTP
Arealscenarier i byutredningen
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet

Fellesinteresser og motstridende interesser Unngå at Hamar blir flaskehals Forbikjøringsspor Byutvikling vs jordvern Driftsbase Sørli Gods Sørli – Rudshøgda (–Østerdalen?) Klarere for planarbeid

Betydning IC og E6 gjennom Stange Fortsette å øke befolkningsvekst Styrke næringslivet Godsterminal og driftsbase på Sørli? Bedre forbindelse østover Økt boligbygging i tettstedene langs Dovrebanen

Tangen –regional betydning

Sørli – Godsterminal (og/el Rudshøgda) Driftsbase (el Hamar, Hjellum)

Stange sentrum

Stange vestbygd Jordbruk Kulturlandskap og kulturminner (nasjonal betydning) Forsterket barriere Foto Anne Holen

Ottestad Jordbruk Utvikling av boligområder innenfor Hamar stortettsted Belastning og ytterligere barriere i etablerte boligområder Åkersvika naturreservat

Forbikjøringsspor Premisser: ideell avstand =10km ideelt gjennomgående med ytre tilleggspor, evnt m plattform ideelt på stasjon med plattform, evnt ved stasjon el vilkårlig ideelt 200km/t ved passering Problemstillinger: arealkrevende (1050m, bredde 30m =31 500m2) konflikt: byutvikling vs. jordvern potensielt konflikt mellom kommunene Illustrasjon fra foreløpig manus til masteroppgave om forbikjøringsspor av Gunn Pedersen Ødegaard

Knutepunktsutvikling Knutepunkt: -mer enn et stoppested

Felles strategi til avbøtende tiltak?

Planarbeid Kommunedelplan anbefalt plantype Samarbeid God koordineringsansvar: jbv Tilstrekkelig plankapasitet

Oppsummert 1.Avklare trasé og stasjonsplassering i Hamar 2.Samordnet, helhetlig planarbeid på tvers av kommunegrenser 3.Arealdisponeringer (forbikjøring på stasjon eller ikke)